Langkah-langkah Mencegah Osteoporosis (Tulang Rapuh)

Osteoporosis juga merupakan satu penyakit di mana tulang menjadi rapuh dan mudah patah. Tempat yang biasa terjadi ialah di bahagian tulang belakang, pinggul dan pergelangan tangan. Tulang merupakan struktur yang hidup. Kekerasan dan kualiti mineralnya terhasil dari tindakan sel-sel tulang. Pengurangan kekuatan dan ketumpatan tulang inilah yang menyebabkan Osteoporosis.
perbezaan di antara tulangh normal dan tulang osteoporosis
Perbezaan di antara tulangh normal dan tulang osteoporosis
Osteoporosis merupakan penyakit yang berlaku secara senyap. Ia mungkin tidak menunjukkan sebarang tanda atau simptom sehinggalah tulang tersebut patah. keadaan ini hanya diketahui selepas di x-ray. Tulang belakang (vertebra) yang lemah tidak mampu untuk menampung berat badan dan akan runtuh hanya dengan kecederaan yang kecil. Jika wujudnya tanda dan simptom, seseorang itu akan mengalami sakit pinggang atau sakit belakang di bahagian bawah. Jika keadaan bertambah teruk, mereka akan kelihatan lebih rendah dan bongkok.
osteoporosis ialah penyakit senyap
Kajian Pengambilan Makanan di Kalangan Orang Dewasa Malaysia yang dijalankan pada 2003 mendapati pengambilan kalsium di kalangan lelaki dan wanita dalam semua kumpulan sosio demografi tidak mencapai tahap pengambilan harian yang dicadangkan. Di samping itu, rakyat Malaysia menggunakan 74% masa sehari mereka melakukan aktiviti yang kurang aktif seperti duduk atau baring. Ini mungkin meningkatkan risiko osteoporosis.

Beberapa langkah yang boleh diamalkan untuk mengelakkan terjadinya penyakit osteoporosis dan penyakit yang berkaitan

#1 Melakukan senaman menguatkan otot-otot. Mencangkung dan menerpa serta beberapa senaman yang menggunakan alat pemberat dikatakan boleh menguatkan kuadriseps (satu daripada otot ekstensor besar pada kaki)

#2 Mengambil asid lemak omega-3. Pengambilan makanan di kalanagan masyarakat hari ini tidak seimbang terutamanya berkaitan asid lemak omega-3 dan omega-6. Asid lemak omega-3 boleh ditemui dalam ikan dan beberapa jenis kacang dan bijian. Manakala asid lemak omega-6 boleh ditemui dalam kebanyakan sayur-sayuran seperti jagung dan minyak jagung. Asid lemak omega-6 yang berfungsi sebagai anti radang (anti inflamasi) memberi kesan kepada pembentukan tulang. Terdapat kajian yang menunjukkan bahawa pengambilan lemak omega-3 yang banyak mampu memberi kesan yang baik kepada kepadatan tulang. 
Manfaat Omega Guard Shaklee
Manfaat Omega Guard Shaklee
Anda boleh mendapatkan Omega-3 dengan mengambil OMEGA GUARD SHAKLEE. Omega-3 merupakan asid lemak tak tepu yang penting untuk kesihatan dan perkembangan badan manusia. Shaklee menawarkan anda suplemen asid lemak omega-3 dari minyak ikan terbaik iaitu OMEGA GUARD. Setiap hidanganOMEGA GUARD SHAKLEE menyediakan 1000mg asid lemak omega-3 termasuklah DHA dan EPA.  

Nak tahu apa KEISTEMEWAAN OMEGA GUARD SHAKLEE sila klik
Nak tahu apa KELEBIHAN DAN MANFAAT UTAMA OMEGA GUARD SHAKLEE sila klik.

#3 Mengambil vitamin D. Vitamin D membantu tubuh menyerap kalsium dan mengekalkan kalsium serat fosfat di dalam darah supaya ia tidak ditarik keluar dari tulang. Vitamin D juga membantu tulang membesar dan mengurangkan tulang patah serta membina tulang. 

Kekurangan vitamin D bukan sahaja menyebabkan osteoporosis malah boleh membawa kepada osteomalacia. Osteomalacia ialah rasa sakit pada tulang akibat disebabkan tulang semakin lemah. Kekurangan vitamin D juga menyebabkan otot menjadi lemah. Otot yang lemah menjadi punca sering terjatuh dan keretakan tulang pada golongan tua.

Sumber vitamin D yang terbaik ialah matahari. Tetapi kita sememangnya sukar untuk mendapatkan cahaya matahari . Cara terbaik adalah dengan mengambil suplemen vitamin D.

#4 Keperluan kalsium seorang wanita melebihi lelaki. Wanita disarankan mengambil kalsium lebih kurang 800 hingga 1200 mg setiap hari. Pengambilan suplemen kalsium sangat diperlukan untuk menampung kekurangan kalsium dari makanan yang diambil setiap hari.

Shaklee menawarkan anda sumber kalsium dan vitamin D yang terbaik untuk kesihatan tulang sepanjang hayat iaitu OSTEMATRIX.


OsteMatrix membekalkan nutrien harian, termasuk kalsium yang penting dalam pembentukan dan pertumbuhan tulang dan gigi. Ia juga mengandungimagnesium, vitamin D dan mineral iaitu zink, kuprum dan mangan untuk mengekalkan kelancaran fungsi tubuh. 

Ditampilkan dalam bentuk kaplet kecil bersalut yang mudah ditelan. Nutrien - nutrien ini perlu diambil bersama-sama untuk penyerapan oleh tubuh dan menghalang endapan sesetengah mineral.
Kelebihan ostematrix
Kandungan Ostematrix yang lengkap dengan kalsium, magnesium, vitamin D, Boron, Mangan, kopper dan zink.
Kalsium berfungsi menghalang osteoporosismenguatkan kuku, tulang, gigi dan sistem saraf. ia juga mampu merawat tulang retak, kuku rapuh, eczema, kekejangan, gusi berdarah dan merangsang darah untuk memekat. 

VITAMIN D membantu meningkatkan penyerapan kalsium dan fosforus untukmeninggikan ketumpatan tulangmenguatkan kerangka dan memperbaiki penyakit periodontal.

#5 Jika anda merokok hentikan tabiat merokok anda sekarang kerana merokok boleh menyebabkan kepadatan tulang yang rendah dan sangat berisiko menghadapi keretakan tulang jika dibandingkan dengan wanita yang tidak merokok. 

http://www.ukm.my/medipro/home/info_maklumatpenuh.asp?id=7
http://www.hmetro.com.my/articles/Ramaialamitulangreput/Article
http://www2.bharian.com.my/articles/Risikotulangrapuh/Article/

Jadi, apa tunggu lagi..Jom order sekarang..Omega-3 bukan sahaja penting untuk ibu hamil dan bayi, yang nak kurus pon boleh amik, yan nak jantung dia sentiasa sihat pon WAJIB amik..bukan harus dah..kira wajib..

sebab apa WAJB?? Sebabnay asid lemak membantu mengurangkan paras kolesterol dalam saluran darah. Bila kolesterol banyak sangat dalam saluran darah tu yang jadi tekanan darah tinggi, sakit jantung dan banyal lagi penyakit yang datang hinggap..Bahaya tak?? Bahaya kan..


Dengan membuat pembelian dengan saya, anda layak mendapat perkara berikut:
#1 jadual pengambilan vitamin secara teratur
#2 konsultasi percuma secara berterusan
#3 tip-tips eksklusif berkaitan set/produk yang dibeli



"produk shaklee bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah mana-mana penyakit..ia hanyalah supplemen iaitu makanan tambahan utk kesihatan kita."

Untuk maklumat lanjut, hubungi saya Puan Nor Akmal:
H/P no: 0139279846
ID Shaklee: 1074356

Comments