Petua Hilangkan Senggugut Yang Teruk Sampai Berguling Atas Katil

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Alhamdulillah syukur kepada Allah SWT kerana masih lagi diberi peluang dan ruang untuk saya bernafas di atas muka bumi ini dengan nikmat yang tidak terhitung banyaknya..

Petua Hilangkan Senggugut Yang Teruk Sampai Berguling Atas Katil


Senggugut atau period pain yang teruk terkadang menjadi mimpi ngeri bagi sesetengah wanita yang mengalaminya. Setiap bulan mereka terpaksa menempuh kesakitan ini. Nak melalui tempoh kesakitan ini amatlah menyeksa jiwa dan raga. Baring pun sakit, duduk pun sakit, menelentang pun sakit..serba tak kena dibuatnya..Tapi jangan risau ye adik-adik, kakak-kakak semua. Di dalam entri ini saya akan kongsikan beberapa petua nenek moyang kita yang bolah diamalkan untuk menghilangkan masalah senggugut yang teruk sampai nak patah pinggang dan berguling-guling atas katil tu kan..Check it out ok..

Senggugut atau istilah perubatan menyebut sebagai "dysmenorrhoea’ yang membawa maksud pengaliran haid yang sakit. Senggugut terjadi apabila berlakunya pengecutan dinding rahim yang lebih kuat dari biasa untuk mengeluarkan lapisan dinding rahim yang tebal. Jadi pengaliran darah juga terganggu dan menambah kesakitan tersebut.


Sakit senggugut adalah sakit kejang yang hadir di bahagian pinggang, rasa lenguh dan sakit di bahagian bawah perut, belakang,sesekali ke kaki. Sakit yang datang secara ‘crampy’/mencengkam atau sakit berterusan atau kedua-duanya. Kebiasaannya kesakitan akibat senggugut ni berlaku lebih dari 24 jam dan boleh berpanjangan sehingga 2 hari.

Tidak semua wanita menghadapi masalah senggugut yang teruk ini. Bertuah la wanita yang bebas senggugut ni. Alhamdulillah saya jug atermasuk wanita yang bertuah itu..Sehingga hari ini saya tak pernah mengalami bagaimana rasa sakitnya senggugut yang kronik ini. 

Saya masih ingat semasa belajar di Universiti Malaya dulu, housemate saya sorang ni memang menghadapi masalah senggugut yang teruk. Bila period datang je berguling-guling la dia atas tilam menahan kesakitan yang teramat sangat tu..Kita sebagai kawan memang tak boleh nak buat apa..Setakat tolong sapu minyak panas dan urut belakang gitu je la..bukannya mak bidan nak urut lebih-lebih tak pandai pulak kan..Ada juga kawan saya yang sorang ni memang terpaksa ponteng kuliah bila period pain datang menyerang..Nak buat camne kan itulah keistimewaan wanita yang Allah anugerahkan..

Panjang pulak ulasan pasal sengugut ni ye..Jom kita tengok apa petua untuk hilangkan sakit senggugut yang teruk ini.

#1 Minum air suam dengan kerap
Air suam dikatakan dapat membantu mengurangkan rasa sakit senggugut. Ini kerana bagus untuk melegakan kekejangan kerana ia melancarkan perdaran darah dan boleh merehatkan otot rahim yang kejang.


#2 Elakkan minuman berkafein
Sebaiknya hentikan sekejap pengambilan minuman berkafein. Boleh cuba minum teh chamomile untuk meredakan senggugut.

#3 Tuam bahagian perut/abdomen
Cuba tuam atau demah bahagian abdomen dengan tuala kecil yang dicelup dengan air panas. Boleh juga menggunakan bekas yang dikhaskan untuk menuam perut seperti gambar di bawah ini. Isikan air panas dan balut dengan kain jika air terlalu panas. InsyaAllah ia mampu mengurangkan rasa sakit. 
Petua Hilangkan Senggugut Yang Teruk Sampai Berguling Atas Katil

#4 Senaman ringan
Senaman yang dicadangkan yang boleh diamalkam semasa kedatangan haid atau sebelem kedatangan haid boleh membantu mengurangkan rasa sakit senggugut. Antara senaman ringan yang boleh dilakukan ialah yoga dan aerobik. Aktiviti ini dapat membnatu melancarkan peredaran darah dalam tubuh badan, dan ini boleh terhasilnya endorfin yang dapat mengurangkan senggugut.

#5 Minum air rebusan halia
Anda boleh merebus halia atau hiris halia kemudian masukkan ke dalam air panas. Minum air halia dikatakan membnatu menghilangkan rasa sakit senggugut. 

Di sini saya ingin berkongsi dengan pembaca semua tentang pengakuan Puan Maria Awi yang berpuas hati apabila sengggugutnya hilang selepas mengambil produk Shaklee. Jom kita lihat sama-sama video pendek ini.


Masalah Senggugut Teruk Nak Patah Pinggang! Mak Aih, Nasib Dah OK from iReach HD on Vimeo.

Antara rangkaian produk Shaklee yang boleh membantu mengurangkan kesakitan senggugut ialah:

** Ostematrix 
Klik MANFAAT UTAMA OSTEMATRIX SHAKLEE untuk mengetahui maklumat lanjut mengenainya. Klik jangan tak klik. Tak klik rugi tau. Dah klik kena la baca. 

** B-complex 
Klik MANFAAT UTAMA B-COMPLEX untuk mengetahui lebih lanjut tentang B-complex Shaklee

** GLA
Untuk mengetahui lebih lanjut tentang GLA Complex shaklee boleh klik MANFAAT UTAMA GLA COMPLEX SHAKLEE DAN KANDUNGAN GLA COMPLEX SHAKLEE

Untuk maklumat lanjut bagaimana Shaklee boleh membantu mengatasi sengugut boleh klik link di bawah ini.
GLA Complex Shaklee Membantu Mengatasi Senggugut


So apa tunggu lagi..Pilihlah yang terbaik untuk kesihatan dan kecantikan anda..!! Shaklee adalah pilihan saya. Shaklee di hatiku for ever..


Dapatkan penjimatan berganda untuk setiap produk Shaklee dengan mendaftar sebagai ahli.. 

JOM DAFTAR AHLI SEKARANG!!!


Anda akan mendapat potongan sehingga 15-30% jika mendaftar sebagai ahli Shaklee..Untuk maklumat lanjut berkaitan pendaftaran keahlian Shaklee anda boleh terus menghubungi saya sebagaimana maklumat di bawah ini.


Hubungi saya segera untuk sebarang tempahan dan pertanyaan.

Dengan membuat pembelian produk Shaklee dengan saya, anda layak mendapat perkara berikut: 


#1 jadual pengambilan vitamin secara teratur 
#2 konsultasi percuma secara berterusan 
#3 tip-tips eksklusif berkaitan set/produk yang dibeli 



 "produk shaklee bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah mana-mana penyakit..ia hanyalah supplemen iaitu makanan tambahan untuk memberikan kesihatan yang lebih baik kepada kehidupan kita."

Untuk maklumat lanjut, hubungi saya Puan Nor Akmal Rusdi
H/P no: 0139279846 
COD: Pontian-Simpang Renggam-Rengit 
Pengeposan ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak

Comments

  1. Bagus kalau ikuti petua ni,
    Berbanding dengan mudahnyer ambik painkiller tu kan?

    ReplyDelete
  2. Wah.. perkongsian yang sangat bermanfaat. Terima kasih admin. Keistimewaan EPO Untuk Wanita

    ReplyDelete
  3. menariknya tips nie...senang je...sesiapa yang senggugut boleh buat :)

    ReplyDelete
  4. saya dah buat smua nye tp xde pn yg bksan..still cri cra yg btul2 bksan nak hlgkan mslh ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sis boleh cuba ambil vitamin shaklee untuk atasi masalah senggugut yang teruk ni. InsyaAllah sanagt membantu

      Delete
  5. Time period boleh consume vit c ni x?

    ReplyDelete
  6. Sampai bila sakit period pain ni sis ? Sbb sy dari first period umur 14 da kne senggugut ni smpai la sekarang umur 18 . penat jugak rasanye . baru ni pergi hospital sbb senggugut teruk smpai pitam . doc buat scan tpi x ada ape2 pun dlm perut . dy sarankan sy makan panadol je . berkesan ke makan panadol tu ?,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dulu makan panadol menstrual setiap kali period sebab tak tahan tapi sebab takut ada effect long term terus saya stop. Saya sekaraang umur 21 dan dari umur 16 setiap kali period saya akan muntah2 teruk & tak boleh buat apa2 dari hari first sampai ketiga. Bila tanya doc, doc kata kena banyak bersenam lagipun saya memang tak bersenam.so baru bulan lepas saya dapat rasa period yang normal sepanjang bertahun2 mungkin sebab seminggu dua before saya berenang je. Sekarang ni baru nak mula bersenam. Bertabah la cik fasihah, ada orang lepas kahwin hilang,ada orang sampai dah beranak pinak pun masih senggugut. Hehe saya harap one day saya tak lalui dah sakit ni

      Delete
  7. Sis boleh beri pendapat x kenpa bila masa first period dgn nk msuk ketiga tu sengugut still ade tapi masa hri keempat dah tak sakit.agaknya saya normal ke sis.kkdg tkot gak dgr sengugut cm ni..

    ReplyDelete
  8. Biasa paling melegakan bertungku kan..
    Best rasa badan

    ReplyDelete
  9. Saya senggugut kronik minum tea hijau panas2 campur madu . Buat senaman lunjur kaki ke dinding dan bdn atas tilam katil . Darah kua smooth ... angin kua fuhh best !

    ReplyDelete

Post a Comment