Tips Mengatasi Anemia (Kekurangan Zat Besi) Semasa Hamil Sebelum Dimarahi Nurse

Tips Mengatasi Anemia (Kekurangan Zat Besi) Semasa Hamil Sebelum Dimarahi Nurse
Anemia ni apa?? Anemia ialah suatu keadaan di mana sel darah merah yang matang yang membawa oksigen ke seluruh tisu badan berkurangan. Fungsi ini dijalankan oleh protein yang dinamakan haemoglobin. anemia biasanya bermaksud haemoglobin yang tidak mencukupi. Paras Haemoglobin yang normal adalah di antara 11.5 hingga 16.5g/dL untuk perempuan dan 12.5 hingga 18.5g/dL untuk lelaki.

Di dalam entri ini beberapa tips untuk mengatasi masalah anemia atau kekurangan zat besi yang berlaku di kalangan ibu hamil sebelum kena marah dengan nurse. 

Darah merah secara umumnya berfungsi membawa bekalan oksigen makanan ke tisu badan untuk kegunaan seharian. Ia sel darah utama selain sel darah putih dan platlet.


Tips Mengatasi Anemia (Kekurangan Zat Besi) Semasa Hamil Sebelum Dimarahi Nurse

Kekurangan sel darah merah boleh menyebabkan bekalan oksigen dan makanan tidak sampai kepada tisu badan, seterusnya mengakibatkan fungsi tisu terganggu, malah lebih merisaukan ia boleh menyebabkan tisu itu ‘mati’ atau tidak berfungsi. Kurang darah merah dipanggil anaemia.
Tips Mengatasi Anemia (Kekurangan Zat Besi) Semasa Hamil Sebelum Dimarahi Nurse Dan Kena Warded
Jangan ambil mudah ye jika kekurangan zat besi semasa hamil. sangat bahaya.

Anemia atau kekurangan zat besi bukanlah sesuatu yang luar biasa di kalangan ibu-ibu mnengandung. Ada yang teruk dan ada yang biasa-biasa sahaja. Anemia yang biasa berlaku di kalangan wanita hamil adalah akibat kekurangan zat besi. 

Simptom atau gejala anemia berbeza mengikut individu. Umumnya ibu hamil yang menghidapi anemia akan berasa letih, lemah anggota badan, kelesuan dan hilang tumpuan. Selain itu pening, loya dan muntah boleh juga terjadi.

Jika paras darah merah sangat rendah, seseorang itu boleh mengalami sesak nafas, jantung berdebar dan sakit dada. Ini disebabkan jantung terpaksa mengepam darah dengan lebih daripada biasa disebabkan jumlah darah yang membawa bekalan oksigen dan makanan ke tisu berkurangan. Jika keadaan ini dibiarkan, mereka ini boleh mengalami lemah atau serangan jantung.

Antara tips yang boleh dilakukan untuk mengatasi anemia (kekurangan zat besi) semasa hamil ialah:
  • mengambil makanan yang kaya dengan asid folik dan vitamin B12. 2 hidangan buah-buahan segar dan 2 hingga 3 hidangan sayur-sayuran yang akan memenuhi keperluan asid folik.
  • mengambil makanan yang seimbang yang kaya dengan zat besi dan juga suplemen (makanan tambahan) zat besi.
  • Ambil makanan seimbang yang mengandungi protein tinggi nilai biologi seperti daging, ayam, ikan, telur, susu dan produk tenusu.
  • Vitamin C yang banyak dalam buah-buahan segar menggalakkan penyerapan asid folik dan zat besi daripada makanan.
  • Adalah amat penting untuk mengambil suplemen zat besi bersama Vitamin C kerana fungsi vitamin c ialah menyerap zat besi. 
  • Elakkan mengambil minuman berkafein.
Tips Mengatasi Anemia (Kekurangan Zat Besi) Semasa Hamil Sebelum Dimarahi Nurse

Di sini juga saya ingin berkongsi dengan kalian semua pengakuan seorang ibuhamil yang menghadapi masalah anemia (hb rendah). Nak tahu apa yang dia buat untuk mengatasi masalah ini?? Jom saksikan video pendek ini.
Anemia Ibu Hamil ni Dah Warded Pun Degil - Nasib Kakak Garang from iReach HD on Vimeo.

Bosan dah rasa setiap kali buat check up kat klinik kesihatan ibu dan anak mesti kena marah dengan nurse. Bacaan hb asyik turun je tak naik-naik. dapat nurse yang baik lemah lembut ok la juga kan.. Kena yang garang asyik nak sergah orang je tension juga kan. Biasa la ibu mengandung ni sensitif dia lebih sikit. Baru kena marah cikit je dah merah biji mata. Nurse ni dia sayang kita sebab tu dia marah..Bersangka baik gitu...

Bahaya tau jika hb rendah ni berpanjangan sehingga due date..ia boleh menyebabkan kelahiran pramatang dan pertumbuhan janin di dalam kandungan akan terencat. 

So bagi ibu-ibu gojes di luar sana yang ada menghadapi masalah ini WAJIB lah mencari penyelesain yang terbaik..Dah jadi wajib dah bukan harus lagi dah. 

Antara suplemen Shaklee yang boleh diambil semasa mengandung dan sekaligus mengelakkan berlakunya anemia ialah:
#1 Vita-Lea Iron Formula sumber zat besi
Klik MANFAAT UTAMA VITA-LEA IRON FORMULA untuk maklumat lanjut

#2 Suatained Release Vita-C Plus
Klik KELEBIHAN VITAMIN C SHAKLEEuntuk mengetahui lebih lanjut tentang vitamin C yang hebat ini.

#3 B-complex yang lengkap mengandungi asid folik dan vitamin B12
Klik MANFAAT UTAMA B-COMPLEX untuk mengetahui lebih lanjut tentang B-complex Shaklee



So apa tunggu lagi..Pilihlah yang terbaik untuk kesihatan dan kecantikan anda..!! Shaklee adalah pilihan saya. Shaklee di hatiku for ever..


Dapatkan penjimatan berganda untuk setiap produk Shaklee dengan mendaftar sebagai ahli.. 

JOM DAFTAR AHLI SEKARANG!!!


Anda akan mendapat potongan sehingga 15-30% jika mendaftar sebagai ahli Shaklee..Untuk maklumat lanjut berkaitan pendaftaran keahlian Shaklee anda boleh terus menghubungi saya sebagaimana maklumat di bawah ini.


Hubungi saya segera untuk sebarang tempahan dan pertanyaan tentang produk yang hebat ini.

Dengan membuat pembelian produk Shaklee dengan saya, anda layak mendapat perkara berikut: 


#1 jadual pengambilan vitamin secara teratur 
#2 konsultasi percuma secara berterusan 
#3 tip-tips eksklusif berkaitan set/produk yang dibeli 



 "produk shaklee bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah mana-mana penyakit..ia hanyalah supplemen iaitu makanan tambahan untuk memberikan kesihatan yang lebih baik kepada kehidupan kita."


Untuk maklumat lanjut, hubungi saya Puan Nor Akmal
H/P no: 0139279846 (Whatsapps/Telegram)
COD: Pontian-Simpang Renggam-Rengit 
Pengeposan ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak

Comments