Kepentingan Lemak Untuk Kesihatan Tubuh

Lemak??? Penting ke lemak untuk kesihatan tubuh?? Ya, lemak sangat penting untuk kesihatan dan fungsi tubuh. Eh, bukan lemak tu bahaya ke?? Nak tahu lemak tu bahaya ke tidak sila baca sampai habis ok..
Kebiasaannya perkataan lemak sinonim dengan sesuatu yang buruk dan tidak bermanfaat. Ramai yang menganggap lemak hanyalah mendatangkan kesan negatif untuk kesihatan kita. Betulkan?? 


Sebenarnya ada lemak yang sangat berguna dan diperlukan oleh tubuh manusia untuk kesihatan yang berpanjangan. Dan tidak dinafikan ada lemak yang mendatangkan penyakit jika diambil secara tidak terkawal dan berlebihan yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit seperti penyakit kardiovaskular, obesity, dan sebagainya.


Lemak yang baik yang saya maksudkan di sini ialah ASID LEMAK OMEGA-3...Ooooo omega-3 ke..ingatkan apa tadi..Rasanya ramai yang dah tahu dan biasa dengar perkataan omega-3 kan..!! 


Omega-3 tergolong di dalam kumpulan essential fatty acid iaitu asid lemak perlu yang mana asid ini tidak dapat dihasilkan sendiri oleh tubuh kita. Omega-3 merupakan sejenis asid lemak yang baik dan bermanfaat untuk kesihatan.

Pelbagai kajian makmal yang telah dibuat untuk mencari kepentingan asid lemak omega-3 ini. Berdasarkan kajian asid lemak khususnya Docosahexaenoic Acid (DHA) boleh membantu mengurangkan risiko kemurungan (depression) pada wanita, membantu perkembangan daya penglihatan janin dan mengatur pola atau jadual tidur bayi yang baru lahir.

Terdapat tiga jenis utama asid lemak perlu omega-3 yang penting untuk kesihatan kita iaitu asid eicosapentaenoic (EPA), Docosahexaenoic Acid (DHA) dan asid alpha-linolenic (ALA). Tuhuh manusia menggunakan ketiga-tiga asid lemak omega-3 ini untuk membantu meningkatkan fungsi tubuh.

1 Asid eicosapentaenoic (EPA) – kebiasaannya banyak diperolehi pada ikan dan minyak ikan

2 Asid Docosahexaenoic (DHA) – sangat penting untuk tubuh manusia dan juga didapati banyak pada minyak ikan.

3 Asid alpha-linolenic (ALA) – ALA kebiasaannya pula boleh diperolehi di dalam biji-bijian, minyak sayur dan sayuran hijau. Semasa di dalam tubuh ALA akan diubah menjadi EPA dan kemudiannya menjadi DHA.


Kepentingan Asid Lemak Omega 3



Asid Lemak omega-3 sangat diperlukan oleh tubuh manusia dalam beberapa keadaan.

  • Dalam Diet


Secara umumnya kita digalakkan untuk mengambil omega-3 secara konsisten walaupun tidak hamil kerana asid lemak omega-3 dipercayai banyak kepentingannnya untuk kesihatan tubuh kita. 


Antaranya mengurangkan risiko penyakit jantung, menyokong fungsi sendi, anti inflamasi (rheumatoid arthritis), mengurangkan symptom alahan, memperbaiki kulit sensitive, mencegah salur darah dari tersumbat, mengekalkan tekanan darah normal dan banyak lagi.

Bagi ibu mengandung, anda digalakkan mengambil sekurang-kurangnya 250mg asid lemak omega-3 setiap hari terutamanya sepanjang trimester ke-3 iaitu yang terakhir kerana di dalam tempoh ini bayi menggunakan omega-3 untuk membentuk system otaknya hampir 70%. Dalam tempoh ini juga system saraf bayi disempurnakan.

  • Manfaat Sepanjang Kehamilan.

Omega-3 memainkan peranan yang sangat penting untuk perkembangan dan pertumbuhan bayi di dalam kandungan. Omega-3 membantu:

- Perkembangan otak

- Janin bergantung sepenuhnya kepada sumber DHA dari si ibu untuk mengembangkan otaknya. Melalui plasenta ibu janin mendapatkan DHA dan semasa lahir bayi mendapatkan DHA melalui susu ibu.

  • Membentuk Retina

DHA yang terdapat di dalam asid lemka omega-3 membantu membentuk retina dan menguatkan fungsi visual.

  • Mengembangkan system saraf

DHA secara jelas membantu meningkatkan kemampuan belajar dan fungsi kognitif.

  • Membentuk perkembangan jantung dan system pernafasan bayi

Pengambilan asid lemak omega-3 oleh ibu hamil telah terbukti keberkesanannya membantu ibu dan bayi untuk tempoh masa yang panjang. Berdasarkan kajian yang dijalankan, menunjukkan bahawa EPA penting untuk membantu perkembangan jantung dan system pernafasan janin dan bayi.

Omega-3 juga bermanfaat mengurangi kemungkinan gangguan perkembangan dan tingkah laku selepas kelahiran. Omega-3 juga dipercayai boleh mengurangai risiko barah payudara dan barah prostat.

Selain itu juga omega-3 mengandungi pelbagai manfaat lain untuk kesihatan sepanjang kehamilan. Antaranya ialah:

  • Membantu mengurangkan berlakunya preeclampsia. Preklampsia merupakan penyakit yang dimulai dengan peningkatan tekanan darah secara bertahap dan diikuti dengan pengeluaran protein melalui air kencing dan bengkak pada tangan, kaki dan wajah secara berlebihan
  • Membantu mengurangkan risiko kemurungan (depression) selepas melahirkan anak.
  • Mengurangkan risiko kelahiran bayi pra-matang
  • Makanan yang banyak mengandungi asid lemak omega-3 ialah ikan dan produk minyak ikan. Kadar kandungan omega-3 banyak terdapat di dalam sumber makanan seperti Ikan makarel, ikan hering dan salmon, Tuna segar, Suplemen minyak ikan omega-3 dan Minyak biji bunga matahari

Bagimanakah Shaklee boleh membantu anda mendapatkan sumber lemak omega 3 dengan cara yang paling mudah?



Inilah produk minyak ikan daripada Shaklee yang mengandung asid lemak omega-3 yang sangat penting bukan sahaja untuk ibu hamil malah mereka yang mementingkan kesihatan sangat dilgalakkan mengambil omega-3 secara berterusan dan konsisten.

Namanya ialah OMEGA GUARD..OMEGA GUARD SHAKLEE merupakan makanan tambahan/suplemen mengandungi minyak ikan. Satu hidangan OMEGA GUARD SHAKLEE menyediakan 1000mg asid lemak omega-3 termasuklah DHA dan EPA.

Secara ringkasnya OMEGA GUARD SHAKLEE dihasilkan melalui proses penyulingan proporietari 3 molekul.

Maksudnya pihak Shaklee menggunakan 3 kali proses tapisan untuk mengeluarkan dan menyingkirkan bahan kontaminasi sepertu plumbum, merkuri, cadmium, dioksin, arsenic, PCB dan bahan-bahan tercemar lain yang terdapat di dalam ikan.

Proses penyulingan ini juga bertujuan untuk mengurangkan oksidasi dan pembentukan lemak trans serta meminimakan bau hanyir ikan.

Nak tahu apa KEISTEMEWAAN OMEGA GUARD SHAKLEE sila klik
Nak tahu apa KELEBIHAN DAN MANFAAT UTAMA OMEGA GUARD SHAKLEE sila klik.

Jadi, apa tunggu lagi..Jom order sekarang..Omega-3 bukan sahaja penting untuk ibu hamil dan bayi, yang nak kurus pon boleh amik, yang nak jantung dia sentiasa sihat pon WAJIB amik..bukan harus dah..kira wajib..sebab apa WAJB??

Sebabnay asid lemak membantu mengurangkan paras kolesterol dalam saluran darah. Bila kolesterol banyak sangat dalam saluran darah tu yang jadi tekanan darah tinggi, sakit jantung dan banyal lagi penyakit yang datang hinggap..

Bahaya tak?? Bahaya kan..Hubungi saya segera untuk sebarang tempahan dan pertanyaan.

Nak order sendiri pon boleh. Yang ada kad kredit atau kad debit boleh shopping sendiri. Hanya klik link di bawah dan ikut langkah seterusnya..

Beli OMEGA GUARD SHAKLEE di sini


Dengan membuat pembelian dengan saya, anda layak mendapat perkara berikut:
  • jadual pengambilan vitamin secara teratur
  • konsultasi percuma secara berterusan
  • tip-tips eksklusif berkaitan set/produk yang dibeli

"produk shaklee bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah mana-mana penyakit..ia hanyalah supplemen iaitu makanan tambahan utk kesihatan kita."

Untuk maklumat lanjut, hubungi saya Puan Nor Akmal:
WhatsApp/Telegram: 0139279846
COD: Pontian-Simpang Renggam-Rengit
Pengeposan ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak


Comments