Kesan Buruk Pendedahan Cahaya Biru Berlebihan Kepada Mata

Zaman ini kita tidak boleh lari dari terdedah kepada cahaya biru (bliu light). Cahaya biru tidak hanya dipancarkan oleh sumber semulajadi iaitu matahari. Ia juga dihasilkan melalui sumber tiruan iaitu dari skrin peranti digital seperti komputer, telefon pintar, tablet dan peranti elektronik lain. 

Hidup manusia hari ini di kelilingi oleh alat atau produk yang menghasilkan sinaran biru. Bukan peranti digital saja. Banyak lagi sumber lain yang memancarkan cahaya biru seperti lampu pendafluor, lampu LED, mentol CFL (lampu pendfaluor padat), televisyen LED skrin rata dan mentol lampu pijar.


Kajian menunjukkan pendedahan terhadap cahaya biru ini secara berlebihan memberikan kesan yang buruk. Ia boleh menyebabkan kerosakan retina dan buta. Ini lebih kerap berlaku di kalangan kanak-kanak kerana mata mereka menyerap lebih banyak cahaya biru dari skrin peranti berbanding orang dewasa.

Kesan Buruk Pendedahan Berlebihan Kepada Cahaya Biru

  • Apabila badan kita terdedah kepada sinaran biru secara berlebihan, tanda-tanda tekanan mata akan muncul seperti gejala sakit mata dan iritasi, penglihatan kabur, sakit kepala, leher, sakit belakang dan bahu. 
  • Kajian menunjukkan pendedahan pada sinaran biru secara berlebihan dalam jangka panjang boleh menyebabkan kerosakan serius kepada mata. Ini kerana, sinaran biru menjangkau jauh ke dalam mata dan kesan kumulatifnya iaitu pendedahan sedikit demi sedikit dalam jangka panjang boleh menyebabkan kerosakan kepada retina. Kerosakan retina dan kemerosotan makula yang berkaitan dengan usia boleh mengakibatkan kehilangan penglihatan. 
  • Penyelidik Harvard telah mengaitkan pendedahan secara berlebihan kepada cahaya biru pada waktu malam untuk beberapa jenis kanser (payudara dan prostat), diabetes, penyakit jantung, obesiti dan peningkatan risiko kemurungan. Individu yang terdedah dengan penggunaan lampu biru terlalu tinggi pada waktu malam mempunyai risiko 1.5 kali ganda mendapat kanser payudara dan risiko dua kali ganda lebih tinggi untuk mendapat kanser prostat, berbanding mereka yang kurang terdedah kepada lampu jenis ini.

Langkah melindungi mata dari luar ke dalam

Produk berteknologi skrin digital dan peranti elektronik semakin berkembang pesat seiring dengan perkembangan teknologi. Kita tidak boleh mengelak daripada menggunakan produk-produk ini dalam kehidupan seharian kita samada di rumah atau di tempat kerja. 

Jadi sangat penting untuk kita mengambil langkah berjaga-jaga untuk melindungi mata kita terutamanya dari kerosakan yang serius hingga menjejaskan penglihatan kerana mata kita sering terdedah kepada cahaya biru tak kira di mana kita berada, di rumah atau di tempat kerja.

Antara langkah yang boleh diambil untuk lindungi mata kita dari kesan buruk pendedahan cahaya biru ialah:

Hadkan masa menggunakan peranti digital 

Kurangkan jumlah masa yang digunakan di hadapan skrin dan  atau kerap berehat untuk memberi mata kita rehat.

Gunakan penapis skrin

Pasang penapis skrin untuk telefon pintar, tablet dan skrin komputer untuk mengelakkan cahaya biru berlebihan masuk ke mata.

Ambil Suplemen Karotenoid

Karotenoids seperti lutein dan zeaxanthin mengandungi jumlah antioksidan dan sifat anti-radang yang tinggi untuk mengurangkan tekanan oksidatif pada retina dan menyaring imej serta mengurangkan cahaya biru yang dipancarkan untuk penglihatan yang lebih tajam.


Kat mana nak beli suplemen karotenoid? Jangan susah hati, Shaklee kan ada. Carotox ialah suplemen karotenoid yang patut menjadi pilihan kita semua untuk melindungi kesihatan mata dari dalam.

Ia mengandungi antioksida larut lemak yang dikenali sebagai karotenoid yang memberikan perlindungan antioksida yang tinggi untuk menggalakkan sel-sel yang lebih sihat dari dalam untuk kesihatan yang lebih baik, termasuklah juga kulit kita.

Keistimewaan CarotoMax Shaklee

• Adunan khas enam karotenoid yang sangat bermanfaat: Astaxanthin, Alpha dan Beta carotene, Lycopene, Lutein dan Zeaxanthin.
• Purata pengambilan harian karotenoid lutein, likopena dan beta karotena hanyalah 8mg - CarotoMax menyediakan lebih 13mg karotenoid yang sangat bermanfaat. Adunan itu adalah lebih daripada 1.5x purata pengambilan harian yang dianggarkan.
• Mengandungi ekstrak tomato, mikroalga, minyak sawit, dan marigold.


Ada yang berminat nak beli CarotoMax Shaklee? Jangan terlalu berkira nak beli suplemen untuk kesihatan mata kita. Boleh hubungi saya di nombor yang tertera di bawah ye.

-------------------------
With love 💖💖💖,
Your trusted Shaklee Consultant
Nor Akmal Rusdi
+6013-9279846

https://akmalrusdi.wasap.my/
(Pengedar Shaklee Pontian dan Seluruh Malaysia)

Disclaimer:
"Produk shaklee bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah mana-mana penyakit. Ia hanyalah supplemen iaitu vitamin (makanan tambahan) untuk memberikan kita kesihatan yang lebih baik dan kehidupan yang lebih berkualiti."

Comments

  1. Buy Herbal Product for Granuloma Annulare that encourages you to treat many skin diseases and issues, for example, scabies, rashes, eczema, psoriasis, skin break out and different diseases. Herbs Solutions by Nature uses herbal products and the skin detox formula to cure granuloma annulare naturally. If tiresome these Natural Remedies for Granuloma Annulare you feel unsavory and congenial.

    ReplyDelete

Post a Comment