Asid Lemak Omega 3 BantuTurunkan Berat Badan Berlebihan

Asid lemak omega 3 ni sangat la banyak fungsi dan khasiatnya kepada kesihatan kita. Ia sejenis nutrien penting yang tak boleh dihasilkan sendiri oleh tubuh badan manusia. Orang yang sihat memerlukan lebih kurang 1000-2000 mg minyak ikan sehari.

Oleh itu untuk melengkapkan tubuh badan kita dengan asid lemak omega 3 kita kena dapatkannya melalui pemakanan atau suplemen asid lemak omega 3.

minyak ikan bantu kuruskan badan

Antara manfaat asid lemak omega 3 kepada kesihatan tubuh manusia ialah meningkatkan peredaran darah, menyokong kesihatan otak dan penglihatan, menggalakkan kesihatan jantung dan juga kesihatan sendi.

Asid lemak omega 3 juga dapat membantu menurunkan berat badan yang berlebihan dengan syarat makan makanan yang seimbang dan senaman yang berkala.


Jom kita tengok bagaimana asid lemak omega 3 ni berfungsi dalam membantu menurunkan berat badan yang berlebihan.


Mengawal atur tahap lemak badan yang sihat

Lemak berlebihan yang berkumpul dalam badan menjadi sebab utama kepada peningkatan berat badan.
Kajian menunjukkan bahawa Omega-3 dapat membantu kita mencapai tahap lemak badan yang sihat kerana ia:
• Meningkatkan kadar metabolik. Kadar metabolik ni kadar kalori badan kita yang dibakar dalam sehari.
• Meningkatkan kadar pembakaran lemak.
• Meningkatkan peredaran darah ke otot-otot badan semasa bersenam dan menambahkan keupayaan tubuh untuk membakar lebih banyak lemak.
• Mengawal paras lemak yang sihat yang terkumpul dari pemakanan harian kita


Menyeimbangkan rasa kenyang

Di dalam badan kita terdapat dua hormon utama yang berfungsi mengawal rasa lapar dan kenyang iaitu hormon ghrelin dan leptin. Pengambilan aisd lemak omega 3 dapat membantu mengawal atur dua hormon ini dan meningkatkan rasa kenyang. Jadi kita akan berasa kenyang lebih untuk tempoh masa yang lebih lama selepas makan.

Bila dah 2 hormon ni stabil perut kita tak adalah rasa nak makan je memanjang walaupun baru lepas makan nasi sepinggan. Jadi yang selalu dok rasa lapar tu tandanya hormon ghrelin dan leptin tak stabil.

Meningkatkan paras insulin yang sihat

Insulin menukarkan karbohidrat di dalam makanan
kepada tenaga. Tahap insulin yang sihat
sangatlah penting untuk mengekalkan berat badan yang sihat.

Asid lemak Omega-3 dapat membant meningkatkan kepekaan insulin badan. Semakin peka sel-sel badan kita terhadap insulin, semakin rendah kemungkinan makanan yang kita makan disimpan sebagai lemak.

Mengurangkan tekanan

Tekanan boleh menyumbang kepada peningkatan berat badan. Asid Lemak Omega-3 membantu mengawal atur tahap kortisol yang sihat, ia adalah hormon tekanan yang menyebabkan badan kita menyimpan lemak, bukannya membantu membakar kalori-kalori yang degil.

Bagi yang nak turunkan berat badan sangat penting untuk tambahkan asid lemak omega 3 dalam diet harian korang. 


Antara makanan yang mengandungi tinggi asid lemak omega 3 ialah ikan tuna, ikan salmon, ikan mackerel, ikan sardin, ikan bilis, telur, jenis kekacang seperti badam, walnut, chiaseed dan juga sayur-sayuran seperti bayam, brokoli dan kubis.

Comments