3 Langkah Mudah Untuk Tulang Kuat Dan Sihat Elak Osteoporosis

Tulang yang kuat dan sihat takkan datang begitu sahaja tanpa kita berbuat apa-apa. Tulang ialah tisu yang dinamik yang sentiasa diganti dan dibentuk sepanjang kita hidup. Proses pembentukan dan penyerapan tulang akan merosot secara perlahan-lahan apabila umur semakin meningkat iaitu selepas umur kita 35 tahun.

Apa itu osteoporosis?

Osteoporosis adalah keadaan di mana tulang kehilangan kepadatan. Apabila badan kita tidak lagi dapat menggantikan tisu-tisu yang lama dengan tisu-tisu baru yang lebih sihat maka terjadilah osteoporosis. Akibatnya tulang-tulang menjadi rapuh dan mudah patah. Kebanyakan osteoporosis berlaku di kalangan mereka yang berumur dan wanita yang menopaus.


cara Mudah Untuk Tulang Kuat Dan Sihat Elak Osteoporosis

Antara faktor kenapa terjadinya penyakit osteoporosis kerana kita tidak sedar akan bahayanya penyakit ini dari awal. Ramai yang mengambil mudah  dan memandang enteng akan kesihatan tulang. Apabila penyakit dah muncul barula nak menyesal.

3 Langkah Mudah Untuk Tulang Kuat Dan Sihat, Elak Osteoporosis

Osteoporosis adalah penyakit tulang rapuh yang boleh delakkan jika kita mengambil langkah yang betul sejak dari usia muda lagi. Nak tulang yang sihat dan elakkan osteoporosis kita tak perlukan duit yang banyak. Hanya ada 3 langkah mudah yang semua orang boleh buat untuk pastikan tulang kita sentiasa sihat dan kuat sehingga akhir hayat. Cuma nak tak nak je. 

Menjadi aktif

Kehidupan yang tidak aktif boleh meningkatkan risiko mendapat osteoporosis. Untuk mendapatkan tulang yang kuat dan sihat, senaman dan aktiviti fizikal hendaklah dilakukan secara berkala. Lakukan senaman selama 30 minit 3 kali seminggu.


Cara Mudah Untuk Tulang Kuat Dan Sihat Elak Osteoporosis
Antara senaman berimpak tinggi yang boleh kita buat ialah seperti berjalan, berjoging, melompat dan menari. Senaman ini boleh memberi rangsangan kepada tulang untuk membina jisim yang padat dan kuat.

Makan makanan seimbang

Ayat yang biasa kita dengar kan. Nak badan sihat dan cegah penyakit wajib amalkan diet yang seimbang. Begitu juga kalau nak tulang kuat dan sihat. Wajiblah ambil makanan yang tinggi kalsium dan Vitamin D. 


cara Mudah Untuk Tulang Kuat Dan Sihat Elak Osteoporosis

Wanita memerlukan 1000 miligram kalsium setiap hari. Apabila usia mencapai 51 tahun dan ke atas keperluan kalsium meningkat kepada 1200 mg sehari. Vitamin D sangat penting kerana ia berfungsi untuk meningkatkan penyerapan kalsium ke dalam tulang.

Vitamin D kita boleh dapatkannya melalui dua sumber iaitu cahaya matahari dan diet yang sihat. Sebab tulah kita kena amalkan gaya hidup sihat dan bersenam di luar rumah untuk dapatkan cahaya matahari agar tubuh kita boleh menghasilkan Vitamin D.


Ambil Suplemen yang membina tulang

Dengan corak pemakanan kita yang tidak seimbang, gaya hidup yamg tidak sihat dan kurang bersenam, mengambil suplemen kalsium adalah pilihan utama bukan lagi pilihan terakhir. Bagi saya ambil suplemen umpama sediakan payung sebelum hujan. Jangan tunggu tulang rapuh dan terkena osteoporosis baru terhegeh-hegeh nak cari suplemen. Kalau dah sakit diri sendiri juga yang merana kan.

Nak pilih suplemen kalsium pun kena ada ilmu juga. Jangan main rembat je pil kalsium kat farmasi tu. Kalau korang pergi farmasi dan tanya seller semua akan cakap pil kalsium semuanya sama. Carilah pil kalsium yang lengkap dengan Vitamin D. Kerana ianya sangat penting dalam merangsang penyerapam kalsium.



Dan sebenarnya badan kita bukan sekadar memerlukan kalsium untuk membina tulang yang kuat dan sihat. Badan kita juga memerlukan nutrien lain seperti magnesium, boron, kuprum, zink dan mangan untuk membantu membina ketumpatan tulang.

So mana nak cari pil kalsium yang lengkap dengan Vitamin D, magnesium, boron, kuprum, zink dan mangan??? Korang semua jangan susah hati dan pening kepala fikir nak beli kat mana. Beli je Ostematrix Shaklee dengan saya. 

Kenapa kena pilih Ostematrix Shaklee? Kerana Ostematrix Shaklee ialah pil kalsium yang diformulasi khas dengan 7 nutrien penting termasuklah kalsium, Vitamin D, magnesium, zink, kuprum, mangan dan boron.


Cara Mudah Untuk Tulang Kuat Dan Sihat Elak Osteoporosis

Nak tulang yag kuat dan sihat korang kena amalkan Ostematrix Shaklee ni dari sekarang. Jangan tunggu umur dah 50 tahun baru nak mula ambik suplemen. Rugi yang amat tau. Sebab apa Ostematrix ni bukan sekadar pil kalsium je tau. Banyak lagi manfaat kesihatan yang akan korang dapat bila ambik Ostematrix ni. Korang boleh tengok manfaat lain Ostematrix Shaklee dalam poster kat atas ni.

Tunggu apa lagi? Meh la pm wassap saya untuk dapatkan pil kalsium terbaik yang mana proses penyerapannya telah diuji secara klinikal. Demi kesihatan tulang kita usah bertangguh-tangguh lagi. Tulang yang kuat dan sihat penting untuk tubuh yang kuat dan sihat sepanjang masa.

------------------------
With love 💖💖💖,
Your trusted Shaklee Consultant
Nor Akmal Rusdi
+6013-9279846

https://akmalrusdi.wasap.my/
(Pengedar Shaklee Pontian dan Seluruh Malaysia)


Disclaimer:
"Produk shaklee bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah mana-mana penyakit. Ia hanyalah supplemen iaitu vitamin (makanan tambahan) untuk memberikan kita kesihatan yang lebih baik dan kehidupan yang lebih berkualiti."

Comments