Naikkan Berat Badan Tanpa Risau Saiz Baju bertukar

Assalamualaikum. Semoga kta semua sentiasa berada di bawah limpah rahmat dan kasih sayang Allah. 

Dah 2 bulan saya tak update blog. Rindu nak berceloteh di alam maya ni. Okaylah saya pun tak nak buang masa korang baca benda yang tak penting. Kali ini saya nak kongsi sesuatu yang berlaku pada diri saya saya sendiri.

7 tahun yang lalu saya di kategorikan sebagai manusia yang kurang berat badan. Body Mass Indeks (BMI) saya memang tidak normal. Ada yang tak tahu ke BMI tu apa? Saya jelaskan secara ringkas apa itu BMI.



Naikkan Berat Badan Tanpa Risau Saiz Baju bertukar


Cara Mudah Mengira BMI


Indeks Jisim Tubuh (BMI) ialah ukuran yang digunakan untuk menilai berat badan seseorang berbanding dengan ketinggian. Macam mana kita nak tahu BMI kita ada normal atau tidak. Ada formulanya yang digunakan untuk menentukan tahap BMI kita.

Cara nak mengira BMI adalah seperti berikut:

     BMI  =        Berat badan (kg)
                  Tinggi (m) x Tinggi (m)

Ataupun korang boleh klik saje link ini <<Cara Mudah Mengira BMI>>Korang tak payah susah-susah nak tekan kalkulator untuk kira BMI, BMI calcuator dalam link ini akan tolong korang kirakan. Nanti korang boleh tengok di mana kedudukan BMI korang, kurang berat ke, berat normal ke, terlebih berat ke.


Dulu, aku seorang yang kurang berat badan



Okey berbalik kepada cerita saya tadi. Saya memang ada masalah berat badan yang tidak normal. Pergi mana-mana je orang akan cakap kurusnya Akmal. Dialog yang biasa dilontarkan untuk menunjukkan betapa sekepingnya say dulu. "Kenapa kurus sangat ni?", "Bila la Akmal nak gemuk", "Untung jadi Akmal makan banyak pun tak gemuk".


Ni gambar saya tahun lepas.


Ada satu ayat yang paling kelakar yang saya memang takkan lupa. "Akmal ni kalau jentik pun boleh terbang". Kurusnya saya zaman sebelum kerja dulu sampai kawan-kawan cakap macam tu. Hahaha..


Berat naik sedikit demi sedikit


2014 saya mula kenal Shaklee dan start consume produk Shaklee seperti Vitamin C, Energizing Soy Protein (ESP), Vitalea, B-complex dan GLA Complex. Saya cuba ambil MealShakes untuk naikkan berat badan. Tetapi tak suka sangat MealShakes sebab rasanya yang sedikit manis. So saya hanya konsisten ESP dan vitamin-vitamin lain.

Masa tu niat untuk ambil suplemen bukannya untuk naikkan berat badan pun tetapi lebih kepada nak improved tahap kesihatan. Apa yang paling tak jangka berat badan saya naik sikit-demi sedikit.


Tanda-tanda kekurangan berat badan
Salah satu sebab kurang berat badan disebabkan tidak mendapat protein yang mecukupi

Dulu sebelum kenal Shaklee berat saya dalam 41 hingga 42 kg saja. Dengan ketinggan 153 cm saya tergolong dalam kalangan mereka yang underweight. Seakrang berat badan saya sekitar 48 kg. Alhamdulillah dah mencapai BMI yang normal.

Gembira?? Of course gila tak hepi. Hahaha.. Apa yang paling best tak de la pulak kena tukar saiz baju dan seluar. Saya masih pakai baju dan seluar saiz XXS atau XS atau S. Tengok pada patern produk pakaian tu juga.


Apabila protein dalam badan cukup


Saya percaya dan yakin vitamin Shaklee membantu naikkan berat badan saya secara sihat terutamanya ESP. ESP ni apa? Mungkin ada yang tak tahu. Secara ringkasnya ESP ialah protein yang berasaskan kacang soya Non GMO. Korang boleh klik link kat bawah ni kalau nak tahu lebih lanjut berkenaan ESP dan Soya Non GMO.




ESP Shaklee bantu tambah berat badan secara sihat


Jadi dengan pengambilan protein ESP dapat membantu membekalkan protein yang mencukupi untuk keperluan tubuh badan saya. Pengambilan protein yang mencukupi dapat membantu membina dan membaiki otot atau tisu yang rosak  Secara tak langsung berat badan saya bertambah secara sihat dan dapat mengekalkan berat badan yang ideal.

Walaupun berat badan saya dah normal tapi orang nampak saya masih kurus. Dan ramai yang tak percaya bila tahu berat badan saya sekarang. Yelah nampak macam kurus tapi berat boleh tahan juga. 

Banyak lagi kelebihan lain yang korang akan dapat bila amalkan minum ESP ni tau. ESP juga boleh membantu mencerahan kulit, memudarkan parut, kulit lebih lembap, mengatasi masalah kulit kering dan kusam, mengurangkan masalah rambut gugur dan banyak lagi.


Kebaikan ESP shaklee


Best sangat ESP ni tau, Setiap hari saya mesti minum. Kalau tak minum rasa tak best je. Hah samapi macam tu sekali penangan ESP ni. Sebab tu la ESP ni antara top 10 produk shaklee yang laku bak goreng pisang panas.

Mungkin ada di kalangan korang yang nak tambah berat badan, saya syorkan korang ambil ESP Shaklee. Jangan malu jangan segan untuk hubungi saya nak tanya apa-apa berkenaan produk Shaklee, okey.

Jumpa lagi di lain entry. Terima kasih sudi baca sampai habis. Korang memang supporting..!!


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Your Trusted Shaklee Consultant
Nor Akmal Rusdi
013-9279846
(WhatsApp/Telegram) 

Comments