Mengambil Vitamin Semasa Hamil Bantu Kurangkan Risiko Kecacatan Dan Kelahiran Pramatang

Melalui tempoh kehamilan selama 9 bulan bukanlah sesuatu yang mudah. Tambah lagi bagi mereka yang mengalami mabuk-mabuk dan alahan (morning sickness) yang teruk.

Ada yang sangat bertuah bila mngandung tak ada alahan tetap diuji semasa proses kelahiran. Ada yang semasa mengandung sampai kena warded sebab muntah yang teruk, makanan tak boleh nak telan langsung tetapi Allah bagi rezeki dapat melahirkan dengan mudah. Bergantung kepada rezeki masing-masing.

Bagi yang mengalami muntah, loya dan tak ada selera nak makan terutama di awal kehamilan pengambilan vitamin atau suplemen sangatlah digalakkan.


Mengambil Vitamin Semasa Hamil Bantu Kurangkan Risiko Kecacatan Dan Kelahiran Pramatang

Makanan tambahan (suplemen) atau vitamin semasa hamil lebih dikenali sebagai prenatal vitamin. Ibu-ibu yang mengandung sangat disyorkan oleh semua doktor untuk mengambil vitamin tambahan. 


Kenapa Prenatal Vitamin Sangat Penting?


Pengambilan vitamin semasa hamil sangatlah penting untuk mengurangkan risiko berlakunya kecacatan kepada janin semasa hamil, kelahiran bayi pramatang dan kekurangan berat bayi semasa kelahiran.

Vitamin ini juga dapat membantu para ibu mengandung menampung kekurangan nutrisi akibat muntah, loya dan tidak berselera makan. Prenatal vitamin sangat membantu ibu-ibu memberikan tenaga dan kekuatan semasa hamil dan secara tak langsung ibu-ibu dapat melalui fasa kehamilan dengan lebih baik dan sihat.

Namun, ibu-ibu perlu tahu mengambil prenatal vitamin bukanlah bermakna anak yang akan dilahirkan nanti tidak akan mengalami apa-apa masalah kesihatan dan kecacatan. Pengambilan vitamin hanyalah ikhtiar kita sebagai manusia. 

Mengambil vitamin semasa hamil umpamanya kita memakai tali pinggang keledar ketika memandu kereta. Namun tidak menjanjikan kita akan selamat dan tidak berlaku kemalangan jalan raya. Sekurang-kurangnya jika berlaku kemalangan kecederaan yang dialami tidak lah terukkan.

Begitu juga kalau ibu-ibu mengandung ambil prenatal vitamin, risiko anak yang dikandung untuk menghadapi masalah kesihatan dan kecacatan dapatlah dikurangkan.

Antara vitamin yang amat penting diambil semasa mengandung ialah asid folik, zat besi (iron), kalsium dan omega 3.


Vitamin Sintetik atau Vitamin Semulajadi (natural vitamin)



Di pasaran memang sangat banyak produk vitamin untuk ibu hamil. Secara umumnya vitamin ni terbahagi kepada vitamin sintetik, vitamin organik dan vitamin semulajadi. Vitamin sintetik bukan dihasilkan secara langsung dari bahan semulajadi tetapi dihasilan dari bahan kimia yang tidak berguna untuk kegunaan manusia. 

Vitamin sintetik ini dibuat untuk meniru cara vitamin semulajadi bertindak dalam badan kita. vitamin semulajadi diperolehi secara langsung dari bahan tumbuhan yang mengandungi vitamin, tidak dikeluarkan di dalam tabung uji.

Tujuan asal ambik vitamin nak bagi tubuh sihat kan. tapi bila vitamin tu ada bahan kimia. Macam mana nak sihat..Sebab tu hati-hati pilih vitamin ni. Jangan main rembat je. Leih 95% vitamin yang ada di pasaran hari ini adalah vitamin sintetik. 

Sangat menakutkan. Sebab tu ada kajian yang dibuat oarng yang tak ambik vitamin langsung lebih sihat berbanding orang yang ambik vitamin. 

Produk Prenatal Vitamin Yang Terbaik Di dunia


Jadi ibu-ibu yang tercari-cari produk prenatal vitamin semulajadi mana yang terbaik tentulah rangkaian vitamin ShakleeShaklee ialah produk suplemen nombor 1 di Amerika Syarikat. 

Apa yang hebat sangat Shaklee ni?


Sangat banyaklah kelebihan Shaklee berbanding produk lain; dibangunkan oleh saintis bertauliah, produknya memiliki kajian klinikal, kajian tu pula disahkan oleh pihak ketiga, produknya begitu selamat dan berkesan sampai makin ramai atlit Olimpik (gold medalist) menggunakannya, salah seorang board member adalah Saintis Pemenang Nobel Prize dunia dan banyak lagi..

Tapi satu benda yang produk lain takkan mampu lawan ialah, Shaklee satu-satunya syarikat vitamin di dunia yang berani membuktikan keberkesanan produknya melalui LANDMARK STUDY. Dan kajian Landmark Study ini diakui oleh saintis lain yang tiada kepentingan Shaklee pun.

Nak tahu lebih lanjut tentang landmark study boleh klik link di bawah ini;
Kelebihan Shaklee Berbanding Produk Lain Yang Berlambak tu

Shaklee bukan produk syok sendiri okey..

Jom kita berkenalan dengan set prenatal vitamin Shaklee yang menjadi kegilaan ibu-ibu masa kini. Kita tengok apa fungsi setiap vitamin Shaklee ni sampaikan ibu-ibu yang mengambil semasa mengandung akan teruskan selepas bersalin dan berpantang juga.


Mengambil Vitamin Semasa Hamil Bantu Kurangkan Risiko Kecacatan Dan Kelahiran Pramatang

Set prenatal vitamin Shaklee (set premium) terdiri daripada B-complex, Sustained Release Vita-C Plus, Ostematrix, Energizing Soy Protein, Vitalea Iron Formula (multivitamin) dan Omega Guard (minyak ikan omega 3).


B-complex


  • Vitamin B-complex Shaklee lengkap dengan semua vitamin B yang diperlukan oleh tubuh kita termasuklah asid folik dan juga biotin. 
  • Sumber asid folik yang penting untuk ibu dan anak. Asid folik sangat penting untuk perkembangan fizikal dan saraf bayi di awal kehamilan. Asid folik menghalang kecacatan neural tube pada bayi. 
  • Mengatasi masalah keletihan 
  • Mengatasi masalah stress dan sukar tidur

Sustained Release Vita-C Plus

  • Mengelakkan masalah gusi berdarah 
  • Memberikan tenaga 
  • Mencantikkan kulit
  • Membantu penyerapan iron (Vitalea) iaitu zat besi dengan lebih baik dalam badan

Ostematrix

  • Sumber kalsium yang lengkap dengan Vitamin D, magnesium dan mineral lain seperti boron, mangan, kuprum dan zinc
  • Membantu pembentukan tulang dan gigi yang sihat untuk anak dalam kandungan 
  • Mengatasi masalah lenguh badan, cramp (kekejangan kaki), kebas kaki, bengkak kaki, sakit belakang 
  • Mengatasi masalah sembelit 
  • Mengatasi masalah sakit gigi & gusi berdarah
  • Tanpa bekalan kalsium yang cukup ibu mengandung terdedah kepada risiko preeclampsia yang boleh membawa maut kepada ibu dan anak di dalam rahim.

Energizing Soy Protein (ESP)


Vitalea Iron Formula (multivitamin)

  • Setiap tablet mengandungi 28 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh orang dewasa yang diekstrak dari sayuran dan buah-buahan.
  • Ujian klinikal telah membuktikan dengan mengambil Vita-Lea Shaklee selama setahun boleh mengurangkan risiko jatuh sakit sebanyak 65%. 
  • Vita-Lea telah dipilih oleh Center for Science di Amerika Syarikat sebagai THE BEST MULTI-VITAMIN di dalam Public Interest pada tahun 2000
  • Multivitamin dan multimineral yang lengkap dengan 
  • Mengatasi masalah HB Low 
  • Membantu masalah anemia 
  • Mengurangkan risiko keguguran 
  • Memberikan tenaga
  • Membantu mengatasi masalah rambut gugur

Omega Guard (minyak ikan omega 3)

  • Omega Guard Shaklee mengandungi minyak ikan omega 3 yang sangat diperlukan oleh ibu hamil untuk perkembangan otak bayi, membentuk sistem saraf dan menjami penglihatan yang baik 
  • Mengawal berat badan naik secara mendadak ketika hamil
  • Baik untuk otak anak dalam kandungan
  • Mengatasi masalah cepat lupa ketika hamil
  • Membantu mengatasi masalah darah tinggi
  • Sumber Omega-3 yang baik dan melalui proses penyulingan secara 3 peringkat
Wah..banyak gila manfaat set prenatal Shaklee ni. Set Vitamin ni bukan saja boleh diambil semasa hamil. Selepas hamil dan semasa berpantang pun sangatlah digalakkan ambik terutama yang tak boleh telan herba-herba.

Tak payah fikir-fikir lagi nak ke tak nak. Beli je korang takkan ras rugi pun. Saya dah rasa semua vitamin di atas. Memang sangat berbeza bila makan vitamin dan tak makan. Korang kena alami sendiri..Tak cuba tak tahu kan..Dah cuba confirm tak boleh tinggal dah.

Anda tak cukup bajet nak ambik set prenatal vitamin shaklee premium? Jangan risau..Saya akan bantu anda ambil set bajet yang paling terbaik. Apa lagi jom hubungi saya sekarang.

Whatsapp/Telegram 0139279846

Comments