Bahaya Kanser Prostat, Kaum Lelaki Jangan Ambil Mudah

Apa itu prostat? Prostat ialah kelenjar sebesar buah berangan yang terletak di bawah pundi kencing berhadapan dengan rektum dan disekeling uretra kaum lelaki. 

Uretra ialah saluran tiub yang membawa air kencing dan air mani melalui zakar. Fungsi utama prostat ialah untuk menghasilkan cecair air mani. Cecair dalam air mani melindungi, menyokong dan membantu menyalurkan air mani.

Apa itu kanser prostat?


Kanser prostat ialah ketumbuhan berbahaya yang bermula dari dalam kelenjar prostat. Di Malaysia kanser prostat menjadi penyakit kanser keempat yang biasa menyerang kaum lelaki. 

Walaupun dianggap kurang berbahaya tetapi jika didibiarkan kanser prostat boleh membawa maut. Kanser prostat menyerang kelenjar dalam sistem reproduktif kaum lelaki.

Bahaya Kanser Prostat, Kaum Lelaki Jangan Ambil Mudah

Kebanyakan kanser prostat lambat berkembang menyebabkan ia sukar dikesan pada peringkat awal. Tetapi ada juga kes kanser prostat yang agresif. Bagi kes yang teruk kanser prostat boleh merebak ke tulang dan noda limfa. 

Lelaki yang berumur 45 tahun ke atas berisiko tinggi untuk mendapat kanser prostat

Tanda-tanda dan simptom kanser prostat


  • kerap membuang air kecil pada waktu malam
  • aliran air kencing yangtidak lancar
  • sukar menahan kencing
  • sukar untuk membuang air kencing
  • sakit atau pedih semasa membuang air kecil
  • sakit semasa ejakulasi (pancutan air mani)
  • darah dalam air kencing atau air mani
Jika ada suami atau ayah atau adik beradik lelaki kita mempunyai tanda-tanda seperti di atas segeralah mendapatkan pemeriksaan dan rawatan lanjut.

Peringkat Kanser Prostat


Menurut Perunding Pembedahan Urologi Hospital Gleneagles Dr Loh Chit Sin, terdapat empat jenis kanser prostat.


  • Tahap pertama - sel kanser berada setempat dan tidak merebak ke bahagian tubuh yang lain. Biasanya ia tida menunjukkan tanda. sebab tu ramai yang tidak sedar mereka ada kanser prostat.
  • Tahap Kedua - kanser prostat masih lagi berada dalam kalenjar prostat. tetapi apabila pemeriksaan rektal dilakukan bengkak boleh dirasai. Pada peringkat ini rawatan segera perlu dilakukan bagi mengelakkan sel kanser merebak dan menjadi lebih teruk. 
  • Tahap Ketiga - dipanggil kanser prostat metastatik. sel kanser mula merebak ke bahagian tulang. Tidak banyak rawatan yang boleh dilakukan pada tahap ini. Doktor hanya memberikan rawatan untuk mengurangkan rasa sakit.
  • Tahap keempat - tahap akhir. Pada tahap ini kanser sudah merebak ke bahagian pelvis (tulang pinggul) serta merebak ke nod limfa dan bahagian badan yang lain seperti tulang, hati atau paru-paru. Pada tahap ini sel kanser sudah kalis dengan sebarang rawatan dan ubat menyebabkan ia semakin sukar untuk dirawat. Ia turut menyebabkan paras hormon testosteron pesakit berkurangan dan boleh meragut nyawa.


Bagaimana Shaklee boleh memberi sinar harapan kepada pesakit kanser prostat??


Bagaimana Vivix Shaklee berfungsi ke atas kanser prostat?

Satu produk terbaik di dunia yang boleh diambil untuk mencegah dan melawan kanser prostat iaitu VIVIX Shaklee.Cegah kanser prostat sebelum terlambat.

Ayuh kita mulakan hidup baru dengan lebih sihat. Pengambilan Vivix Shaklee mampu menghalang dan mencegah terjadinya penyakit kanser prostat dan kanser lain juga. 

Bagaimana Vivix Shaklee berfungsi ke atas kanser prostat?

  • Vivix mengandungi resveratrol yang mampu bertindak untuk memperbaiki DNA manusia. Jadi Vivix boleh membantu dalam pembentukan semula sel-sel yang telah rosak akibat kanser prostat.
  • Vivix juga boleh membantutkan perkembangan sel-sel kanser prostat dan bertindak mematikan sel-sel kanser itu sendiri (apoptosis).
  • Vivix juga boleh merawat luka dan tisu yang rosak akibat dari proses rawatan seperti pembedahan kimoterapi, radioterapi dan sebagainya.

Bagaimana Shaklee boleh memberi sinar harapan kepada pesakit kanser prostat??

  • Vivix juga boleh membantu meningkatkan ketahanan tubuh pesakit untuk melawan sel-sel kanser prostat dari merebak. Sekaligus dapat membantu pesakit mengurangkan kesan sampingan akibat rawatan kanser prostat.

Inginkan VIVIX untuk mengatasi kanser prostat dan vitamin shaklee yang lain dengan harga paling istimewa?
Apa tunggu lagi hubungi saya segera untuk dapatkan harga yang paling istimewa dan konsultsi percuma.

Whatsapp/Telegram saya : Nor Akmal 0139279846

Comments