9 Manfaat Ubi Keledek Untuk Kesihatan

Ubi keledek atau nama saintifiknya ialah Ipomoea batatas dari keluarga Convolvulaceae. Ia bukan sahaja satu hidangan yang senang untuk mendapatkannya, malah rasanya yang manis memang sedap untuk dinikmati hanya dengan merebus atau stim sahaja.

Sememangnya ubi keledek kaya dengan pelbagai khasiat dan manfaat untuk kesihatan. Jom kita baca 9 manfaat utama ubi keledek untuk kesihatan.

#1 Kaya dengan vitamin B6

Vitamin B berfungsi untuk mengurangkan kadar bahan kimia homosistein di dalam tubuh. Bahan kimia ini dikaitkan dengan penyakit degeneratif, termasuklah menajuhkan serangan jantung.
9 Manfaat Ubi Keledek Untuk Kesihatan



#2 Sumber terbaik vitamin C

Ramai di kalangan kita tahu vitamin C penting untuk membantu mengelakkan demam dan juga virus selesema. Hanya sedikit yang sedar bahawa vitamin C penting untuk pembentukan tulang dan gigi, penghadaman dan pembentukan sel darah.

Vitamin C berfungsi meningkat proses penyembuhan luka, merangsang penghasilan kolagen yang dapat memabntu mengekalkan ketegangan kulit agar kelihatan lebih muda dan sihat.

Vitamin C juga membantu mengawal tekanan (stress) selain melindungi tubuh daripda toksin dan kerosakan akibat radikal bebas yang menyebabkan kanser. Selain itu vitamin C juga memainkan peranan menyerap zat besi ke dalam tubuh kita. Kekurangan vitamin C boleh menyebabkan zat besi tidak dapt diserap dengan baik.


#3 Mengandungi vitamin D

Vitamin D berfungsi terhadap kadar tenaga di dalam tubuh dan emosi. Selain itu, vitamin D juga membantu membina tulang, jantung, saraf, kulit dan gigi yang kuat dansihat serta menyokong kalenjar tiroid. 

Vitamin D penting untuk diambil bersama kalsium kerana salah satu fungsinya yang membantu menyerap kalsium ke dalam tulang agar tidak berlaku mendapan.
9 Manfaat Ubi Keledek Untuk Kesihatan

#4 Zat besi

Kita tahu zat besi (iron) sangat diperlukan oleh tubuh untuk menghasilkan tenaga yang mencukupi. Selain itu zat besi memainkan peranan yang penting di dalam menghasilkan sel darah putih dan sel darah merah. 

Ia juga bertindak dalam membantu mengawal stress dan memastikan sisitem imun berfungsi dengan baik di samping memetabolismekan protein yang masuk ke dalam tubuh agar tidak berkumpul menjadi gula dan lemak.


#5 Sumber Magnesium

Keledek merupakan sumber terbaik untuk mendapatkan magnesium yang mana ia berperanan memberikan rasa tenang (relax) kepada tubuh dan menjadi mineral anti stress. Magnesium juga diperlukan untuk kesihatan arteri, darah, tulang, jantung, otot dan juga fungsi saraf. 


#6 Potassium

Di dalam ubi keledek juga terdapat potassium. Ia merupakan satu elektrolit (electrolytes) yang membantu mengawal kadar denyutan jantung dan isyarat saraf

Seperti elektrolit yang lain, potassium memainkan peranan yang penting termasuklah meredakan pengecutan otot-otot (relaxing muscle contractions), mengurangkan pembengkakan, dan melindungi serta mengawal aktiviti buah pinggang.
9 Manfaat Ubi Keledek Untuk Kesihatan


#7 Keledek memiliki rasa manis yang semulajadi. 

Kandungan gula semulajadi yang terdapat di dalamnya dilepaskan secara perlahan-lahan ke dalam aliran darah, membantu mengawal serta mengimbangi sumber tenaga tanpa meningkatkan kadar gula di dalam darah yang mana kebiasaannya dikaitkan dengan kenaikan berat badan da keletihan.


#8 Kaya dengan karotenoid

Warna oren pada keledek menunjukkan ia kaya dengan pelbagai karotenoid seperti beta karotene dan lain-lain, yang mana ia mendominasi vitamin di dalam tubuh. Karoteniod membantu menguatkan kadar penglihatan dan meningkatkan sistem imunisasi terhadap penyakit. 

Karotenoid merupakan antioksida yang berkuasa yang boleh membantu mengelakkan kanser dan melindungi diri dari kesan penuaan. 


#9 Keledek makanan yang bersifat versatile

Ia sesuai untuk dihidangkan denganmenggunakan pelbagai cara dan kaedah masakan seperti dipanggang, kukus, atau dijadikan puri. Anda boleh memasukkan ubi keledek ke dalam sup atau stew, dibakar atau dipotong kecil sebagai rencah di dalam saald sayur-sayuran anda. 

Keledek juga boleh dijadikan puri dan ditambah di dalam smoothies atau hidangan yang lain

Klik 15 RESEPI KELEDEK KEGEMARAN RAMAI untuk mengetahui kepelbagaian resepi ubi keledek yang boleh dicuba. 

Selain ubinya, daun keledek dan juga getah keledek sebenarnya boleh digunakan untuk mengubati beberapa penyakit.

Menurut Pegawai Laboratori Fitoubatan, Institut Biosains UPM, Tajuddin Abdul Manap, ini termasuk mengubati demam, panas badan, sakit perut, luka, bisul dan kulit melecur.

Kata beliau, untuk demam dan panas badan, daun keledek diramas-ramas di dalam air sehingga hancur terlebih dahulu.

"Selepas itu, daun yang telah hancur itu dilapkan ke seluruh badan terutama di bahagian sendi-sendi serta diulangi beberapa kali,'' ujarnya.

Bagi mengubati sakit perut, jelas Tajuddin, beberapa helai daunnya dilayurkan di atas api dan kemudian disapukan sedikit minyak masak.


"Sebelum daun berkenaan sejuk atau sebaik-baiknya sejurus dilayur dan disapu minyak masak, ia terus dilekap atau ditampal pada perut,'' tambah beliau.

Katanya, bagi sakit luka, bisul dan melecur, gunakan cara pertama atau kedua iaitu diramas-ramas di dalam air ataupun dilayur atas api.

"Kemudian tampal dan ikatkan daun yang telah hancur itu di tempat yang luka, bisul atau kulit melecur serta dibiarkan untuk beberapa jam. Jika ia dilayur, tampalkan di bahagian tersebut sekurang-kurangnya selama 10 minit,'' jelas Tajuddin.

Sementara itu, tambahnya, getah keledek boleh dititikkan pada tempat ulser atau seriawan mulut untuk mengubatinya. 

RUJUKAN:
http://www.care2.com/greenliving/9-reasons-to-love-sweet-potatoes.html




Comments

  1. patutla ubi keledek disukai dari dulu hingga sekarang. Zaman kanak-kanak dulu selalu ada menu ni. Sihat dan bertenaga!

    ReplyDelete
  2. Terliur la pulak nak makan ubi keledek jepun tu...rebus makan panas-panas sedapnya....huuuuu

    ReplyDelete
  3. Bagimana pula dengan orang kencing manis, boleh kah mereka makan ubi keledek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ader jawap kat atas dah.. baca lg.. manis ubi keledek mengawal kadar gula dlm badan..

      Delete
    2. Ader jawap kat atas dah.. baca lg.. manis ubi keledek mengawal kadar gula dlm badan..

      Delete
  4. Sedang menikmati . Lazat giler . hmm .

    ReplyDelete
  5. ๐Ÿ’Assalamualaikum slm sejahtera warga group๐Ÿ“ข
    ๐Ÿ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye๐Ÿ“ข๐Ÿ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing manis dan jugak kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

    Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.๐Ÿ‘‰๐Ÿผ *En Mohd Zuhairi- 0174687570*

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺๐Ÿ‘๐Ÿป

    3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

    5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    6) Bagi yang ada sakit *KENCING MANIS* pon boleh mendapatkan ubatan *paling mujarab* , termasuk *kencing* *manis* *kronik* seperti *kaki* *berlubang* dan *bernanah* *sehingga* *tidak* *perlu* *dipotong* .

    Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .๐Ÿ’ช๐Ÿผ

    Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus herba ini.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    *Skg sudah sembuh dr kanser.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 *sekarang dh sembuh*
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    *Tengku Aziah bt Tengku Ishak,bacaan gula 16 ,bertahun thun hidap kencing manis,minum herba ini bcaan sntiasa 6 shaja *

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Pn. Rugayah Jilani -
    Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- *sudah sembuh !*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- *sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    *En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..*

    ๐Ÿ‘๐ŸปIn sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ

    *NOTE* :

    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- *0174687570*

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete

Post a comment