Energizing Soy Protein Shaklee dan Indeks Glisemik (GI)

Pada tahun 1981, Dr. Jenkins telah memperkenalkan konsep Indeks Glisemik (GI). Konsep Indeks Glisemik telah dijelaskan di dalam Jurnal Perubatan Nutrisi Klinikal Amerika (American Journal of Clinical Nutrition) yang mana digunakan sebagai panduan untuk mengekalkan paras gula/glukosa dalam darah.

panduan mengukur paras glukosa

Apa itu Indeks Glisemik?


Indeks Glisemik merupakan tahap pengukuran kualiti untuk karbohidrat dalam sesebuah makanan, berdasarkan berapa pantas 50g karbohidrat tersebut untuk menaikkan paras glukosa dalam darah.

Kadang-kadang, ia juga merujuk kepada berapa pantas insulin yang akan dirembeskan (oleh pancreas) sebagai tindak balas oleh karbohidrat tersebut, dan berapa pantas karbohidrat tersebut dicernakan. Nilai rujukan untuk G.I ialah 100 (iaitu nilai G.I untuk glukosa).

Makanan yang berindeks glisemik rendah akan membebaskan glukosa secara perlahan-lahan dan teratur, manakala makanan dalam kategori indeks glisemik tinggi akan menyebabkan paras glukosa/gula dalam darah meningkat dengan cepat.
 
makanan dan indeks glisemik

Makanan berindeks glisemik rendah lambat dicerna dan diserap oleh tubuh manusia. Secara tak langsung meningkatkan paras glukosa dan insulin secara berperingkat-peringkat. Makanan berindeks glisemik rendah telah terbukti bermanfaat kepada kesihatan, termasuklah dalam pengawalan berat badan dan mengawal selera makan dan melambatkan rasa lapar.

Kebanyakan sayur-sayuran termasuk dalam kumpulan makanan berindeks glisemik rendah seperti brokoli, bayam, tomato, timun, kacang hijau, keledek dan sebagainya. 

Pengambilan makanan dalam kategori indeks glisemik tinggi seharusnya dikawal oleh penghidap diabetes. Antaranya ialah teh tarik, nasi putih, roti putih, mi goreng, kueh teow goreng, donut, kek dan kuih muih.

Paras glukosa yang tidak terkawal dalam tempoh yang lama akan mengakibatkan pelbagai penyakit yang serius seperti Diabetik neuropati atau kerosakan saraf, hilang daya penglihatan, kerosakan buah pinggang dan juga kehilangan deria rasa pada kaki dan tangan.


Bagaimana Shaklee boleh membantu anda mengekalkan paras gula yang sihat di dalam darah??



Energizing Soy Protein atau lebih dikenali sebagai ESP dan Meal Shake Shaklee mampu membantu anda mengawal paras gula dalam darah normal. Ini kerana kedua-duanya mengandungi kadar Indeks Glisemik yang rendah yang mana sangat sesuai diambil oleh mereka yang menghidap diabetes.

ESP dan MealShake
ESP Shaklee dan Meal Shake mengandungi kadar indeks Glisemik rendah yang sangat sesuai untuk golongan yang menghidap diabetes.

Selain itu, ESP Shaklee dan Meal Shake juga sesuai untuk mereka yang berusaha menurunkan berat badan. Ini kerana ESP Shaklee dan Meal Shake memberikan rasa kenyang dan tenaga sehingga berjam-jam lamanya. Ia mampu mengawal selera makan dengan mudah dan mengurangkan keinginan terhadap makana berasaskan karbohidrat. 

Energizing Soy Protein Shaklee dan Indeks Glisemik (GI)


Klik KEBAIKAN ESP SHAKLEE untuk mengetahui lebih lanjut tentang manfaat utama ESP yang lain. 

Klik KELEBIHAN MEAL SHAKES untuk mengetahui manfaat lain Meal Shake Shaklee.

Mengekalkan paras gula yang rendah dalam darah amatlah penting dalam mengurangkan berat badan dan penjagaan kesihatan untuk jangka masa yang panjang. Jagalah kesihatan kita sebelum terlambat. 

Apa tunggu lagi..hubungi saya segera untuk tempahan atau anda nak beli sendiri pon boleh. senang je. Klik link di bawah dan ikut langkah seterusnya. 2-3 hari sampilah barang tu depan rumah.
Beli ESP SHAKLEE di sini
Sebarang pertanyaan dan kemusykilan boleh hubungi saya sepertimana nombor dibawah.

--------------------------
With love 💖💖💖,
Your trusted Shaklee Consultant
Puan Nor Akmal Rusdi
6013-9279846
(Pengedar Shaklee Pontian dan Seluruh Malaysia)


Disclaimer:
"Produk shaklee bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah mana-mana penyakit. Ia hanyalah supplemen iaitu vitamin (makanan tambahan) untuk memberikan kita kesihatan yang lebih baik dan kehidupan yang lebih berkualiti."

Comments