Monday, September 8, 2014

Antioksidan Melawan Radikal Bebas

Radikal bebas merupakan bahan sampingan yang dihasilkan oleh badan manusia melalui proses pengoksidaan iaitu tindak balas biokimia. Radikal bebas apabila masuk ke dalam badan akan bertindak balas terhadap sel-sel tubuh. Di mana ia akan menukarkan sel menjadi sel-sel rosak. Sel-sel rosak inilah yang disebut sebagai mutasi

Lkaran tindak balas antara radikal bebas dan antioksidan

Sel-sel yang mengalami mutasi bersifat ganjil. Ia mempunyai jangka hayat yang panjang. Ia juga mampu membiak dengan cepat. Ia bergerak ke dalam darah dan organ-organ dalaman yang lain.

Pelbagi punca dan sebab yang dikaitkan dengan radikal bebas. Antaranya ialah: 

  • Makanan tidak sihat - makanan berlemak, bergoreng dan hangus seperti sisa/kepingan hitam pada sate dan ikan bakar.
  • Minuman beralkohol
  • Rokok - sebatang rokok dipercayai melepaskan tiga trilion radikal bebas ke dlam udara.
  • Tekanan/stress - semua bahan kimia dan sesetengah hormon endokrin menghasilkan radikal bebas.
  • Bahan kimia/toksik di dalam udara. (seperti racun serangga)
  • Sinaran ultra ungu (UVB)
  • Pencemaran alam sekitar termasuklah air dan udara.

Santis percaya radikal bebas boleh mengancam kesihatan dan menjadi penyebab utama kepada penyakit kronik. Ia dikatakan boleh mempercepatkan proses penuaan dan meningkatkan risiko penyakit seperti jantung, strok, kencing manis, arthritis dan kanser.

Justeru itu kita memerlukan antioksidan termasuklah vitamin, mineral dan enzim yang untuk melindungi tubuh dari seranagn radikal bebas dan memperlahankan pemusnahan sel yang disebabkan oleh proses pengoksidaan untuk memelihara kesihatan tubuh badan daripada sebarang penyakit.

Apa itu antioksidan??


antioksidan bertindak melawan radikal bebas

Antioksidan ditakrifkan sebagai bahan kimia yang diperlukan tubuh untuk meneutralkan radikal bebas dan mencegah kerosakan yang ditimbulkan oleh radikal bebas terhadap sel normal, protein dan lemak. 

Antioksidan menstabilkan radikal bebas dengan melengkapkan kekurangan elektron yang dimiliki radikal bebas, dan menghambat terjadinya reaksi berantai dari pembentukan radikal bebas. 

Radikal bebas juga menyebabkan kolesterol LDL menjadi lebih teruk dan menyebabkan kerosakan di merata tempat dalam tubuh kita.

Kehadiran radikal bebas yang terlalu bnayak di dalam tubuh boleh merosakkan dan menjejaskan fungsi sel yang normal. Radikal bebas merosakkan membran iaitu menjadikan kapilari menjadi rapuh. 


Keadaan ini dikaitkan dengan penyakit kardiovaskular, merosakkan protein yang boleh menjadi pencetus masalah katarak serta pemecahan elastin dan kolagen yang menyebabkan kulit berkedut dan proses penuaan menjadi lebih cepat.

Pendedahan terhadap radikal bebas berlebihan ini akan memberi tekanan kepada tubuh untuk melawan jangkitan penyait. Kesannya menyebabkan berlakunya kerosakan tisu-tisu dan organ-organ dalaman tubuh.

Untuk menangani kesan radikal bebas, tubuh kita memerlukan nutrien dan mineral anti oksida yang mencukupi dan kuat. 


Hakikatnya tubuh kita juga menghasilkan nutrien anti oksida seperti asid alfa lipoik, akan tetapi ia tidak mencukupi untuk menghalang radikal bebas akibat pendedahan kepada pencemaran yang berlebihan, masalah kesihatan, pemakanan dan gaya hidup tidak sihat mahupun akibat penuaan.


Apa yang perlu kita buat untuk melawan radikal bebas ni??


Cukupkah hanya dengan memakan banyak sayuran dan buah-buahan yang mengandungi bahan antioksidan setiap hari?? Saya kata tak cukup..!! Kenapa tak cukup?? 

Sebabnya kadangkala buah yang kita makan tu dah tak segar pun. Sudah dipetik dari pokok berapa lama sebelum sampai ke tangan kita. Seminggu, dua minggu, sebulan..Siap tahukan?? 

Tambah-tambah lagi buah yang diimport dari luar negara. Berapa sangatlah nutrien dan mineral yang masih ada di dalam buah yang kita makan tu kan..Betul tak??

Sayur pulak macam mana?? Sayur kalu nak selamat tanam sendiri..Kat kampung boleh la nak tanam kan.. kalu kat bandar orang yang duduk atas rumah flet, pangsapuri tu nak taman atas apa?? So nak tak nak sayur mesti kena beli juag kan..takkanlah tak nak makan sayur pulak.

Faham-faham je la sayur yang ditanam secara komersial ni, sah-sah menggunakn racun pestisid, bahan kimia macam-macam untuk memusnahkan serangga perosak..

Dah tu kalu dah macam-macam bahan kimia dok sembur atas sayur tu agak-agak bahan kimia tu tak masuk ke dalam sayur tu..Jawab sendiri dalam hati..

Jadi kesimpulannya walaupun anda makan buah dan sayur dalam kuantiti yang bnayk dan cukup setiap hari tetapi belum tentu anda mendapat nutrien dan mineral yang secukupnya..percalah cakap saya. 

Zaman kita hari ini dah tak sama dengan zaman tok moyang kita dahulu..Orang zaman-dulu nak makn sayur tanam sendiri, nak makan ikan pergi tangkap kat sungai, nak makan ayam sembelih je ayam yang dalam reban tu..Memang patut la orang zamna dulu tak de sakit macam-macam dan pelik-pelik macam kita hari ni.


Bagaimana Shaklee boleh membantu anda semua melawan radikal bebas denagn berkesan???


Shaklee menawarkan anda suplemen antioksidan yang kuat untuk melawan radikal bebas dan meningkatkan perlindungan badan iaitu dikenali sebgai SET ACE yang terdiri daripada Sustained Release VITA-C, VITA-E COMPLEX & CAROTOMAX


Suplemen Shaklee Antioksidan


Sustained Release VITA-C


Shaklee Sustained Release Vita-C™ 500mg berupaya memberikan perlindungan berkekalan, jam demi jam dengan menggunakan sistem perlepasan berkekalannya. 


Vitamin C merupakan bahan antioksida yang berkeupayaan tinggi yang juga turut dikenali sebagai nutrisi yang berupaya melakukan semua perkara. Sustained Release Vita-C mengandungi:

Kandungan Vitamin C yang tinggi.



Sistem perlepasan berkekalan dalam menyalurkan Vitamin C yang menyamai kandungan satu setengah biji buah oren untuk setiap jam selama lima jam.


Formulasi yang membantu mengek
alkan pertahanan antioksida secara semulajadi, kekuatan sel, kesihatan mata, gigi, gusi, tulang, otot dan salur darah.


VITA-E COMPLEX

Antara kelebihan Vitamin E ialah :
  • Dengan membaiki pembekalan oksigen dan asid Nukleik, Vitamin E menyembuhkan parut, tompok dan kesan pada kulit.
  • ANTI-PENUAAN - Kesan antioksidan dan Vitamin E menghalang proses penuaan sel dan memperbaiki pembekalan oksigen, memberi anda lebih ketahanan.
  • Baik untuk JANTUNG - Mengembangkan pembuluh darah dan mencegah pengerasan arteri, keadaan begini biasanya dikaitkan dengan umur tua dan kerosakan jantung. Menghalang pembentukan darah beku.
  • Vitamin E meningkatkan kelelakian dan kesuburan
Vitamin E diperlukan dalam pembentukan nukleus, dinding sel, RNA dan DNA pada setiap sel di dalam tubuh. Ia bertindak dengan Vitamin C untuk kesihatan sel-sel tubuh.


CAROTOMAX


Carotomax ialah campuran proprietari alfa-karotena, astaxanthin, beta-karotena, lutein, likopena dan zeaxanthin yang memberikan manfaat kuasa karotenoid serba lengkap. Makanan harian anda sahaja tidak mencukupi untuk membekalkan kekuatan dan keaslian perlindungan antioksidan sebegini!

  • Carotomax mengandungi karotenoid semula jadi daripada buah sawit dan alga dunaliellasalina.
  • Mengekalkan kesihatan yang baik.
  • Membantu menggalakkan pertumbuhan, menajamkan penglihatan dan merangsang perkembangan tisu.
  • Memelihara kesihatan kulit dan fungsi membran mukosa.
  • Tidak mengandungi perisa atau pewarna tiruan, pemanis atau pengawet

RUJUKAN:
http://www.shaklee.com.my/
http://www.kesihatan.biz
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1010&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kesihatan&pg=kn_03.htm#ixzz3BVsjF6wH 
Majalah Mingguan Wanita BIL:1581 07-13 MAC 2014 Diari Doktor: Antioksidan benteng kanser oleh Dr. Rushmini Maris Ismail

Jom apa tunggu lagi. Order sekarang sebelum kehabisan stok. Untuk order sendiri pon boleh dengan menggunakan kad kredit atau debit anda boleh klik link di bawah ini. 

"produk shaklee bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah mana-mana penyakit..ia hanyalah supplemen iaitu makanan tambahan utk kesihatan kita."

Untuk maklumat lanjut, hubungi saya Puan Nor Akmal:
H/P no: 0139279846
ID Shaklee: 1074356

No comments:

Post a Comment