Monday, February 13, 2017

Syukur, Ayah Dah Tak Perlu Makan Ubat Tahan Sakit Untuk Penyakit Goutnya

Gout sejenis penyakit yang datangnya secara tiba-tiba. Kebiasaannya gout akan menyerang ibu jari kaki dan bahagian sendi lain pada tubuh badan seperti buku lali, lutut, siku, pergelangan tangan, dan juga jari. 

Apabila gout datang menyerang memang sakitnya hanya Allah yang tahu. Bengkak, panas, berdenyut-denyut memang tak boleh nak tidur la jawabnya. Nak bergerak ke mana-mana memang merangkak la..Sendi yang bengkak sangat bisa rasanya. Bergesel dengan selimut boleh meraung kalau tak kuat iman.

Vivix bantu pesakit gout tidak bergantung kepada ubat tahan sakit.


Bagi yang diuji oleh Allah dengan sakit gout ni tahu la kan macam mana sengsaranya. Terpaksa ambik cuti sakit itu biasa. Sakit gout ni boleh terjadi dalam tempoh semalaman. Ada juga yang berlarutan sehingga berhar-hari atau berminggu-minggu.

Kaum lelaki lebih berisiko mendapat gout. Bagi wanita pulak mudah mendapat gout apabila menopaus.

Punca utama penyakit gout


Dari sudut perubatan gout berlaku apabila badan gagal memproses protein. Jadi makanan yang mengandungi protein tinggi seperti ikan, udang, daging, telur dan lain-lain tidak boleh di makan oleh pesakit gout.
Protin dalam makanan seperti ini akan diproses menjadi asid urik dan seterusnya dipecahkan menjadi air dan urea. Asid urik adalah berbentuk separa pejal. Kegagalan tubuh memecahkan asid urik kepada urea membuatkan asid separa pejal berkumpul pada celahan tulang dan akhirnya membentuk ketulan kristal batu gout. Kristal batu gout ini boleh juga terbentuk pada celahan buah pinggang dan pundi kencing membentuk batu karang .

Bagi saya bukan tak boleh makan langsung tapi kurangkan kuantiti. Kalau tak makan langsung mana nak dapat sumber protein kan. Protein pun penting juga untuk pembinaan sel-sel baru dalam tubuh dan ganti sel-sel yang dah rosak.

Sebenarnya bukan faktor makanan tinggi protein je yang jadi penyebab terjadinya penyakit gout. Sebabnya ramai pesakit gout yang dah berpantang makan makanan yang dikatakan penyebab asid urik tinggi dalam badan tetapi masih lagi mendapat serangan gout.

Ramai yang tak tahu dan tak percaya makanan dan minuman yang tinggi kandungan gula adalah penyebab utama serangan penyakit gout.

Pengambilan minum alkohol, minuman dan makanan yang tinggi gula dan makanan proses yang ada pemanis sirap jagung tinggi adalah punca utama pentakit gout. Fakta ini ramai yang tak percaya dan tak tahu. 

Pengalaman saya sendiri bila ada ahli keluarga yang mendapat penyakit gout. Memang diaorang tak percaya bila kita cakap gula dan makanan proses juga boleh jadi punca gout. Hmm, susah la kan bila tak percaya ni. Apa boleh buat..


Bagaimana cara untuk mencegah gout secara semulajadi?


  • Elakkan pengambilan makanan yang tinggi purin seperti daging merah, ikan sardin, ikan bilis, herring dan organ seperti hati.
  • Elakkan pengambilan gula atau pemanis sirap jagung. Senang citer jangan minum atau makan makanan dan minuman yang ada gula tak kira sikit ata banyak. Gula ni tak bagus pun. Korang boleh search bahaya gula kalau tak percaya gula ni bahaya untuk kesihatan. Ada kajian yang menunjukkan mengambil satu minuman ringan sehari meningkatkan risiko gout sebanyak 50%.
  • Elakka kafein. Kafein dipercayai boleh bertukar kepada asid urik.
  • Mengurangkan pengambilan garam dalam makanan. Biasa makanan proses banyak kandungan garam. Tahap natrium yang tinggi memudahkan asid urik bertukar menjadi kristal (crystalize)
  • Minum air sebanyak 2 hingga 3 liter sehari. Air dapat membantu menghapuskan asid urik yang berlebihan
  • Turunkan berat badan. Biasanya pesakit gout ni berat badan berlebihan.
  • Hati-hati dengan makanan yang ada yis. Biasanya yis banyak digunakan dalam roti dan juga kek.
  • Jangan stress. Asid urik boleh terhasil apabila badan dalam keadaan terlampau stress, kerja yang banyak atau dalam keadaan marah. 

Dari pengalaman sendiri, saya percaya dan yakin faktor diet yang seimbang dan gaya hidup yang sihat memainkan peranan penting dalam mencegah penyakit gout.

Ayah Tak Perlu Makan Ubat Tahan Sakit Untuk Penyakit Goutnya


Jom kita tengok testimoni pesakit gout yang berikhtiar dengan Vivix Shaklee untuk penyakit gout agar tidak terlalu bergantung kepada ubat tahan sakit dan steroid. 

Rasanya semua tahu ubat painkiller dan steroid ni tak baguskan. Jadi Vivix adalah alternatif terbaik yang sangat selamat diambil untuk pesakit gout.

Ayah menghidap gout dan terlalu kerap gout datang menyerang. Dah berpuluh tahun sampai terpaksa makan painkiller setiap hari baru boleh buat aktiviti harian. Sebulan selepas mengamalkan VIVIX painkiller dah kurangkan dah, sampai ayah cakap "Baguslah vitamin awak ni, ayah dah tak perlu makan ubat tahan sakit dah sekarang"..(Zarith Sofia)

Alhamdulillah gembira sangat kawan saya ni bila ayah kesayangan tak perlu lagi bergantung kepada painkiller dan ubat gout. Dulu salah makan je gout datang. Sengsaranya nak berjalan sampai ke pegang dinding.

Konsisten ambil Vivix sesudu kecil sehari, gout tak datang dah serang ayah Zarith. Tiada lagi ubat tahan sakit dan uabt gout lain yang dah menjadi peneman setia ayah Zarith sebelum kenal Vivix Shaklee. Cerita Zarith lagi ayahnya dah boleh makan makanan kegemaran semula dah. Syukur alhamdulillah..

Bagi yang tercari-cari suplemen alternatif untuk dihadiahkan untuk kesayangan korang yang menderita penyakit gout, Vivix shaklee adalah pilihan terbaik dan paling tepat. Tidak ada kesan sampingan jangka panjang dan pendek serta dijamin berkesan.



Bagaimana Vivix membantu mengurangkan sakit yang ditanggung pesakit gout??


Kajian di Harvard Universiti mendapati kandungan Resveratrol yang ditemui dalam grapes dan japanese knotweed (polyganum cuspidatum) sebagai antioksidan terbaik untuk merendahkan paras asid urik dalam badan.

Resveratrol ada terdapat di dalam Vivix. Hasil kajian saintis Shaklee yang hebat telah menghasilkan Vivix yang sangat power dan tiada tandingan. Gabungan 4 tumbuhan botani hebat telah menghasilkan Vivix yang mengandungi resveratrol 10 kali ganda berbanding reveratrol di dalam produk jenama lain.

Empat tumbuhan botani (anggur muscadine, lobak ungu, elderberry eropah,polyganum cuspidatum) yang digunakan untuk menghasilkan sebotol Vivix ni tak ada kat Malaysia pun. Contohnya anggur muscadine ni berasal dari Tenggara Amerika Syarikat.

Hebatnya Vivix kerana kandungan antioksidan di dalamnya adalah 40 kali ganda berbanding anggur merah biasa. 

Itu antara keistimewaan Vivix. Banyak lagi kelebohan Vivix ni. Amazing kan Vivix ni..Sangat awesome. Ramai dah yang cuba dan merasai keunggulannya. 

Tak hairanlah setiap kali ada promosi Vivix beli 6 botol dapat 7 botol atau beli 2 botol diskaun lagi 5%, berbondong-bondong orang pakat borong Vivix buat stok.

Sebab Vivix ni hebat..Hanya jauhari mengenal manikam. Yang dah cuba memang akan repeat order. Yang belum cuba kena la cuba dulu. Baru tahu Vivix ni power tak power..Betul tak?


Berminat nak cuba Vivix Shaklee? Nak dapatkan keahlian percuma dengan membeli Vivix Shaklee?
Hubungi saya untuk dapatkan harga istimewa dan konsultasi percuma.

Your trusted Shaklee consultantPuan Nor Akmal
+60139279846

No comments:

Post a Comment