Friday, November 18, 2016

Merokok Salah Satu Punca Utama Kanser Tekak

Kanser adalah penyakit yang mana sel-sel berkembang dan membahagi secara tidak terkawal di dalam badan. Sel-sel yang tidak normal ini berkembang membentuk ketumbuhan malignan yang dipanggil tumor.

Kanser tekak merujuk kepada tumor kanser yang berkembang di dalam tekak (pharynx), kotak suara (larynx) da tonsil. Tekak ialah tiub ototyang bermula di belakang hidung dan berakhir pada leher. 

Kanser tekak kebiasaannya bermula di dalam sel-sel rata yang melapisi bahagian dalam tekak. 

Merokok Salah Satu Punca Utama Kanser Tekak

Kotak suara yang terletak di bawah tekak juga terdedah kepada kanser tekak. Kotak suara dicipta daripada tulang rawan dan mengandungi pita suara yang getaran untuk menghasilkan bunyi apabila kita bercakap.

Kanser tekak juga boleh memberi kesan kepada bahagian rawan (injap pernafasan) yang berfungsi sebagai penutup kepada salur udara kita. Kanser tonsil merupakan satu lagi bentuk kanser tekak yang memberi kesan kepada tonsil dan yang terletak dibahagian belakang tekak.

Kanser tekak adalah istilah umum yang merujuk kepada kanser yang terjadi di dalam tekak (pharyngeal cancer) atau di dalam peti suara (laryngeal cancer).

Tekak dan peti suara berkait rapat dengan kotak suara yang terletak di bawah tekak.

Kenali tanda-tanda dan simptom kanser tekak


Pada peringkat awal agak sukar untuk mengesan kansere tekak. Gejala dan tanda-tanda kanser tekak yang biasa berlaku ialah:

  • perubahan pada suara seperti serak dan suara tidak jelas
  • sukar untuk menelan
  • sakit telinga
  • luka yang tidak sembuh
  • sakit tekak
  • turun berat badan
  • batuk berterusan (mungkin batuk berdarah)
  • sakit telinga
  • nodus limfa di leher membengkak
  • termengah-mengah ketika bernafas

Jika ada tanda-tanda di atas yang berterusan segeralah berjumpa dengan doktor. Penting sangat tau untuk kita buat pemeriksaan lanjut yang lebih teliti.

Punca dan faktor risiko kanser tekak


Menurut healthline.com orang lelaki lebih berisiko mendapat kanser tekak berbanding wanita. Gaya hidup yang tidak sihat boleh meningkatkan lagi risiko mendapat kanser tekak.

Faktor-faktor yang boleh meningkatkan lagi risiko kanser tekak ialah:
  • penggunaan tembakau termasuklah merokok dan menguyah tembakau
  • pengambilan dan penggunaan alkohol yang berlebihan
  • kekurangan Vitamin A
  • terdedah kepada asbestos
  • pengambilan makanan yang kurang buah-buahan dan sayur-sayuran
  • sejenis virus yang dipanggil human papillomavirus (HPV). Ini adalah virus kelamin
  • penyakit refluks gastroesophageal (GERD)
  • penjagaan kebersihan gigi yang rendah

Menurut The Cancer Treatment Centers of America berkata jangkitan HPV merupakan faktor risiko untuk kedua-dua kanser pangkal rahim di kalangan wanita dan kanser tekak.

Kanser tekak amat berkait rapat dengan perbuatan merokok. Walaupun tak semua orang merokok menghiadap kanser tekak. Tetapi jika korang merokok inilah masanya yang terbaik untuk berhenti merokok kerana:
  • Merokok membuatkan rawatan tidak berkesan
  • Merokok menjadikannya lebih sukar untuk badan anda untuk sembuh selepas pembedahan.
  • Merokok meningkatkan risiko anda mendapat kanser lain pada masa akan datang

Ye saya tahu nak berhenti merokok bukan senang tapi kalau nak seribu daya kalau dah tak nak tu macam-macam alasan kit aboleh bagi. Betul tak?

Nak tahu cara berhenti merokok dengan mudah meh klik link kat bawah ni ye..tekan je πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ‘‡πŸ‘‡

Suplemen terbaik untuk pesakit kanser tekak dan mencegah kanser berulang


Suplemen terbaik yang paling berkesan untuk pesakit kanser tekak dan kanser lain ialah Vivix Shaklee. Di dalam Vivix ni ada satu bahan yang sangat berkuasa yang dinamakan sebagai resveratrol. Apa benda resveratrol ni sampaikan ramai sangat tergila-gilakan Vivix.

Merokok Salah Satu Punca Utama Kanser Tekak

Kat bawah ni saya petik dari website articles.mercola.com 
Resveratrol’s antioxidant, anti-inflammatory, and anti-carcinogenic properties have been well-established by science, and its benefits are thought to extend to the prevention and treatment of chronic diseases such as cancer and Alzheimer’s disease, among others.

Faham ke tak faham? Mudahnya begini. Resveratrol ni ada fungsi antioksidan dan juga antikarsinogen. Banyak sangat kajian-kajian makmal yang telah dibuat nak cari apa manfaat reveratrol ni.

Memang banyak sangat faedah resveratrol untuk kesihatan antaranya ialah sebagai satu cara untuk mencegah dan rawatan untuk penyakit kronik seperti kanser, alzheimer, darah tinggi, kencing manis, strok dan sebagainya.

Resvetarol ni banyak terdapat di dalam buah anggur muscadine. Anggur muscadine ni memang tak wujud la kat Malaysia atau asia tenggara ni. Memang tak ada. Nak tanam pun takkan hidup punyalah.

Anggur yang hebat ciptaan Allah ni berasal dari Tenggara Amerika Syarikat. Kat dalam hutan antara Delaware ke Teluk Mexico pun ada juga anggur ni.

So mana nak cari anggur muscadine ni? takkan nak pergi Amerika pulak kan?? Tak payah susah payah habiskan duit berpuluh-puluh ribu ringgit pergi juma Donald Trumph nak beli anggur hebat ni.

Merokok Salah Satu Punca Utama Kanser Tekak

Kat Malaysia pun ada tau. Eh biar betul? Ye betul. Kat atas tadi saya ada sebut kan Vivix Shaklee. Dalam Vivix Shaklee ni bukan ada anggur muscadine je tau. Ada lagi 3 jenis tumbuhan iaitu lobak ungu (purple carrot), polyganum cuspidatum (japanese knotweed) dan elderberry Eropah.

Gabungan empat ramuan semulajadi yang hebat ini menjadikan Vivix Shaklee suplemen yang mengandungi resveratrol lebih berkuasa berbanding produk lain. Vivix diberi jolokan sebagai sirap ajaib atau tonik ajaib.

Sebab tu harganya tidak mahal jika dibandingkan dengan manfaat yang ada di dalamnya. Pastinya kita takkkan mampu nak cari kesemua tumbuhan yang ada dalam Vivix ni kan. kalau boleh cari pun kosnya pasti lagi mahal berbanding korang beli sebotol Vivix yang tak sampai pun RM500.

Jom tengok testimoni pesakit kanser yang mengambil Vivix Shaklee sebagai rawatan alternatif πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ˜πŸ˜
Testimoni Pesakit Kanser Sihat Selepas Mengambil Makanan Tambahan Resveratrol

Vivix Shaklee adalah pilihan paling tepat dan terbai untuk mencegah penyakit kanser dan sebagai alternatif merawat kanser tekak dan juga kanser lain. Ini kerana kebolehannya boleh mematikan sel-sel kanser dan seklaigus mengelakkan sel-sek kanser dari berkembang.

Merokok Salah Satu Punca Utama Kanser Tekak

Usah ragu-ragu lagi. Jom pilih Vivix Shaklee. Pasti anda tidak menyesal.

Bacaan lanjut tentang kelebihan resveratrol boleh baca di siniπŸ‘‡πŸ‘‡πŸ˜„πŸ˜„


Inginkan Vivix dan vitamin shaklee yang lain dengan harga paling istimewa?

Apa tunggu lagi hubungi saya segera untuk dapatkan harga yang paling istimewa dan konsultsi percuma.

Whatsapp/Telegram saya : Nor Akmal 0139279846

No comments:

Post a Comment