Thursday, June 30, 2016

Sakit Lutut Mak Yang Kronik Sembuh Selepas Seminggu Dan Boleh Kejar Cucu Naik Tangga

Bila sebut sakit lutut ni biasanya kita lebih merujuk kepada golongan tua kan. Tapi sebenarnya semua orang berisiko mendapat sakit lutut tanpa mengira usia.

Sakit lutut disebabkan masalah sendi lutut itu sendiri atau disebabkan oleh keadaan yang menjejaskan tisu lembut iaitu tendon, ligamen dan bursae yang mengelilingi lutut. 

Sakit lutut yang dialami setiap orang adalah berbeza-beza. Ada yang merasa sedikit tusukan sahaja, ada yang sakit sampai terganggu aktiviti seharian mereka. 


Sakit Lutut Mak Sembuh selepas Seminggu Dan Boleh Kejar Cucu Naik Tangga


Tanda-tanda dan simptom sakit lutut

  • kesukaran untuk berjalan akibat ketidakstabilan lutut,
  • tempang kerana rasa tidak selesa,
  • kesukaran untuk berjalan dari atas ke bawah disebabkan oleh kerosakan ligamen,
  • mengunci lutut (tidak dapat membengkokkan lutut),
  • kemerahan dan bengkak,
  • ketidakupayaan untuk meluruskan lutut

Apa yang menyebabkan sakit lutut?

Terdapat beberapa sebab yang dikaitkan dengan sakit lutut. Antaranya ialah:

Tulang yang retak atau patah

Trauma secara langsung ke atas struktur bertulang boleh menyebabkan tulang di lutut retak. Lutut yang retak sangatlah menyakitkan kerana ia perlu menampung berta badan. Dalam keadaan ini rawatan segera amatlah diperlukan.

Kecederaan ligamen

Kecederaan yang paling biasa adalah ACL (anterior cruciate ligamen) kecederaan. Kecederaan ini biasanya berlaku di kalangan ahli sukan.


Lutut terkehel

Lutut yang terkehel boleh menjejaskan aliran darah ke kaki dan mendatangkan masalah-masalah lain. Kecederaan ini berlaku semasa kemalangan bermotor apabila lutut terkena papan pemuka kenderaan.

Rheumatoid arthritis 

Rheumatoid arthiritis adalah satu keadaan autoimun yang boleh menjejaskan mana-mana sendi dalam badan. Ia boleh menyebabkan kesakitan yang teruk dan hilang upaya, dan juga bengkak.

Gout juga sejenis sakit arthritis yang boleh menyebabkan lutut sakit.

Artritis septik (artritis berjangkit)

Sendi lutut boleh dijangkiti; ini membawa kepada kesakitan, bengkak, dan demam. Keadaan ini memerlukan antibiotik dan rawatan saliran secepat mungkin.

Tendinitis Patellar

Ia adalah keradangan tendon yang menghubungkan permukaan tempurung lutut (patela) kepada tulang kaki yang lebih rendah. Tendinitis Patellar adalah keadaan kronik sering dijumpai pada individu yang mengulangi pergerakan yang sama seperti pelari dan penunggang basikal.

Osteoarthritis juga boleh menyebabkan lutut sakit.

Selain sebab-sebab di atas, faktor pemakanan juga memainkan peranan penting untuk kesihatan lutut. Ada beberapa makanan yang perlu dielakkan seperti makanan proses dan bergoreng, makanan refined karbohidrat dan banyak lagi.  


Makanan Yang Sihat Untuk Atasi Sakit Lutut


Diet  yang sihat sedikit sebanyak dapat mengurangkan sakit lutut. Antara makanan yang baik untuk kesihatan lutut ialah:

Asid lemak omega 3

Asid lemak omega 3 adalah bersifat anti inflamasi. Ia membantu menenangkan keradangan sakit lutut. Menurut Beth Reardon, seorang pakar pemakanan integratif dan makanan perubatan pakar di Duke Integrative Pusat Perubatan di Durham, NC, ikan adalah lebih selamat berbanding ubat-ubatan antiradang yang mempunyai kesan sampingan.
Sumber-sumber terbaik asid lemak omega-3 adalah ikan salmon, tuna, sardin, herring, ikan kod, dan ikan kembung. Nak mudah ambil je makanan tambahan minyak ikan seperti Omega Guard Shaklee.


Minum Jus Oren

Jus oren mengandungi vitamin C yang boleh melindungi lutut dari sakit osteoarthritis. 

Makan Bayam dan Bawang

Penyelidik Australia mendapati bahawa mengambil makanan yang mengandungi lutein antioksidan dan zeaxanthin (terdapat dalam sayur-sayuran hijau seperti bayam) dalam jumlah yang tinggi boleh membantu melegakan sakit lutut yang disebabkan oleh osteoartritis.

Banyakkan penggunaan halia dalam masakan

penyelidik baru-baru ini mendapati bahawa halia boleh mengurangkan sakit lutut dengan mengurangkan keradangan. 

Dalam kajian ke atas 261 pesakit dengan sederhana kepada sakit lutut yang teruk akibat osteoarthritis, ekstrak halia secara significant mampu mengurangkan sakit lutut semasa berdiri dan berjalan. Memasak denganmenggunakan halia boleh meningkatkan rasa makanan sambil mengurangkan sakit lutut.

Mengambil Makanan India

Kari menu masakan dari India kaya dengan kunyit. Kunyit mengandungi curcumin yang bersifat anti radang.

Bagaimana Rangkaian Produk Shaklee Boleh Membantu Mengatasi Sakit Lutut Dengan Berkesan


Antara suplemen shaklee yang boleh diambil untuk mengatasi sakit lutut ialah
Sakit Lutut Mak Sembuh selepas Seminggu Dan Boleh Kejar Cucu Naik Tangga

Jom kita tengok apa pula fungsi setiap produk di atas dalam merawat sakit lutut. 

Omega Guard

membantu mengurangkankan inflamasi dan radang sendi. Ia kaya dengan asid lemak Omega-3. Kita tahu asid lemak omega 3 ni sangat baik untuk kesihatan sendi dan lutut. Omega Guard juga bertindak seperti pelincir untuk melincirkan sendi-sendi kita.

Advanced Joint Health Tablet (AJHT)

memberikan manfaat untuk kesihatan sendi dan kutut dalam 3 cara iaitu menyokong keselesaan sendi, memelihara tisu penyambung supaya sentiasa sihat dan meningkatkan kesan kusyen. 

Ostematrix

Ostematrix mengadungi kalsium, Vitamin D, magnesium, zinc, mangan dan kuprum. Komponen ini semua sangat penting untuk kesihatan sendi dan tulang. Tulang yang sihat penting untuk menyokong tubuh dan pergerakan otot-otot lebih cergas 

Vivix

Vivix mengandungi resveratrol yang sangat berkuasa. Resveratrol inilah yang membantu menyekat pengeluaran nf kappa b. Nf kappa b ni ejen radang yang berbahaya dan berkuasa berkuasa.

Vivix juga berfungsi sebagai anti radang


Testimoni sakit lutut sembuh selepas mengambil vitamin Shaklee


Sakit Lutut Mak Sembuh selepas Seminggu Dan Boleh Kejar Cucu Naik Tangga
Mak saya ada sakit lutut yang teruk. Doktor kata dah tak ada pelincir sebab terlebih  guna masa muda-muda dulu. Terlalu kuat buat kerja. Doktor ada cadangkan ubat tapi tak jalan. so saya suggest mak ambil AJHT pula. Mula-mula ambil memang sakit sangat. tapi selepas satu minggu mak dah boleh naik tangga. Tak sakit dah bila kaki tu dibengkokkan. Siap kejar cucu naik tangga lagi. Kebetulan time tu nak raya. Pergi shopping kat Shah Alam mak bukan main happy lagi sebab senang nak bergerak.

Sakit Lutut Mak Sembuh selepas Seminggu Dan Boleh Kejar Cucu Naik Tangga
Baru call mak tersayang tanya khabar. Alhamdulillah kalau last year mak dapat tarawikh 8 rakaat jer sebab sakit lutut. Tahun ni mak tarawikh 20 rakaat. steady je..suka dengar..
Apa yang saya hadiahkan untuk mak saya? semestinya ADVANCED JOINT HEALTH TABLET  dan OSTEMATRIX..

Inginkan vitamin untuk mengatasi masalah lutut yang sakit dan vitamin shaklee yang lain dengan harga paling istimewa?

Apa tunggu lagi hubungi saya segera untuk dapatkan harga yang paling istimewa dan konsultsi percuma.

Whatsapp/Telegram saya : Nor Akmal 0139279846

No comments:

Post a Comment