Wednesday, June 8, 2016

Atasi Talasemia Penyakit Genetik Yang Boleh Membawa Maut Dengan Suplemen Terbaik

Korang pernah dengar tak penyakit talasemia? Di Malaysia ada lebih kurang 600 ribu hingga satu juta pembawa Talasemia (talasemia minor). Dikatakan seramai 2500 pesakit adalah pembawa utama (talasemia major).

Penyakit talasemia ialah penyakit keturunan yang diwarisi daripada ibu atau bapa kepada anak-anak melalui genetik. Talasemia major yang tidak dirawat akan meninggal dunia dalam usia belasan tahun.



Atasi Talasemia Penyakit Genetik Yang Boleh Membawa Maut Dengan Suplemen Terbaik

Apa itu Talasemia?


Badan manusia ada tiga jenis sel darah iaitu sel darah merah, sel darah putih dan sel darah kuning (platelet). Talasemia pula sejenis penyakit genetik yang berkaitan sel darah merah.

Talasemia ialah kecelaruan dan gangguan pada genetik yang mengawal pengeluaran hemoglobin. Jadi badan pesakit talasemia tidak mampu menghasilkan jumlah darah yang mencukupi dan berkualiti.

Hemoglobin ni protein dalam sel darah merah yang berfungsi membawa oksigen ke seluruh tubuh kita. Jadi bila hemoglobin tidak dapat berperanan dengan betul tu yang darah berkurang dengan banyak.

Hemoglobin yang rendah dan sel-sel darah merah yang kurang menyebabkan anemia. Pesakit talasemia biasanya akan mudah penat dan letih.


Tanda-tanda dan gejala Talasemia

  • badan kanak-kanak letih dan lemah
  • muka pucat
  • kulit menjadi kuning (jaundis)
  • kecacatan tulang muka
  • pertumbuhan menjadi perlahan
  • kurang selera makan
  • perut membengkak kerana hati dan lima bengkak
  • air kencing berwarna gelap
  • anemia yang teruk boleh menyebabkan sesak nafas

Bagaimana Talasemia berlaku?


Talasemia disebabkan mutasi di dalam DNA sel-sel yang membentuk hemoglobin. Mutasi ini diwarisi dari ibu atau ayah kepada anak-anak.

Mutasi di dalam DNA ini telah mengganggu pengeluaran hemoglobin secara normal dan menyebabkan tahap hemoglobin rendah, serta kadar kemusnahan sel darah merah yang tinggi dan menyebabkan anemia. 

Bila anemia darah kita tak cukup sel darah merah untuk angkut oksigen ke tisu-tisu badan. sebab tu la badan pesakit talasemia ni cepat penat.

Jenis talasemia bergantung kepada berapa bilangan mutasi gen yang diwarisi oleh ibu atau ayah dan sebahagian molekul hemoglobin yang boleh dipengaruhi oleh mutasi.  

Komplikasi penyakit Talasemia yang mungkin berlaku


1. Terlebih zat besi di dalam badan

Zat besi yang berlebihan ini disebabkan penyakit talasemia itu sendiri atau kerana pemindahan darah yang terlalu kerap. Zat besi yang terlalu banyak boleh merosakkan sistem jantung, hati dan endokrin termasuk kalenjar yang menghasilkan hormun untuk mengawal proses seluruh tubuh.


2. Jangkitan

Pesakit talasemia berisiko tinggi mendapat jangkitan. Terutama di dalam kes limpa dikeluarkan jika talasemia sangat teruk.

Di dalam kes talasemia yang lebih teruk komplikasi berikut boleh berlaku:


1. Kecacatan Tulang 

Talasemia boleh menyebabkan sum-sum tulang menjadi kembang dan tulang melebar. Ini menyebabkan struktur tulang menjadi tidak normal terutama di bahagian muka dan tengkorak. Pengembangan sum-sum tulang membuatkan tulang nipis dan rapuh dan berisiko tulang patah.


2. Pembesaran limpa (splenomegaly)

Limpa ni fungsinya membantu badan melawan jangkitan dan menapis bahan yang tidak diingini serta sel-sel darah lama dan rosak. Talasemia akan memusnahkan sebahagian besar sel-sel darah merah. Ini membuatkan limpa berkerja keras dari biasa dan menyebabkan limpa membesar.

Splenomegaly boleh membuatkan anemia menjadi lebih teruk dan merosakkan sel-sel darah merah yang dipindahkan. Jika limpa menjadi lebih besar mungkin perlu dikeluarkan.


3. Kadar pertumbuhan yang perlahan

Anemia menyebabkan pertumbuhan kanak-kanak menjadi perlahan.


4. Masalah jantung

Kegagalan jantung dan ritma jantung yang tidak normal dikaitkan dengan talasemia yang teruk.


Home Remedies Penyakit Talasemia 

  • elakkan mengambil vitamin dan makanan tambahan yang mengandungi zat besi kecuali atas nasihat doktor
  • makan makanan yang sihat dan seimbang. Makanan yang seimbang mengandungi nutrisi dan zat untuk meningkatkan tenaga. Doktor akan mencadangkan mengambil suplemen asid folik untuk membantu membina sel-sel darah merah yang baru. 
  • untuk kekalkan tulang yang sihat hendaklah mengambil makanan yang tinggi kalsium dan vitamin D
  • Elakkan jangkitan. Pesakit talasemia hendaklah kerap mencuci tangan dan mengelakkan dari berjumpa orang sakit. Ini sangat penting terutama jika limpa dah dikeluarkan


Cadangan suplemen terbaik membantu mengatasi Talasemia


Antara suplemen terbaik yang boleh diambil oleh pesakit Talasemia ialah vitamin dari Shaklee iaitu:


B-complex mengandungi asid folic dan kesemua jenis vitamin yang diperlukan oleh tubuh manusia. Asid folic di dalam B-complex dapat membantu pesakit talasemia menghasilkan sel-sel darah merah yang baru dan menjana tenaga.


Atasi Talasemia Penyakit Genetik Yang Boleh Membawa Maut Dengan Suplemen Terbaik
B-complex Shaklee mengandungi asid folic dan kesemua jenis vitamin B lain yang diperlukan oeh tubuh manusia. 

Manakala Ostematrix diperlukan oleh pesakit Talasemia kerana di dalamnya lengkap dengan kalsium dan Vitamin D yang sangat diperlukan oleh pesakit Talasemia untuk kesihatan tulang dan mengelakkan tulang menjadi rapuh dan mudah patah.

Atasi Talasemia Penyakit Genetik Yang Boleh Membawa Maut Dengan Suplemen Terbaik
Ostematrix Shaklee

Dan Vivix adalah suplemen paling penting yang perlu diambil oleh pesakit Talasemia. Kenapa saya kata Vivix sangat penting? Vivix mengandungi resveratrol dan antioksidan yang sangat kuat.  

Vivix bertindak dalam 4 mekanisma utama iaitu:

  • Dengan mempertahankan sel (Cell defense)
  • Dengan memberi tenaga kepada sel (cell energy)
  • Dengan memperbaiki sel (cell repair)
  • Dengan meningkatkan prestasi sel (cell performance)


Atasi Talasemia Penyakit Genetik Yang Boleh Membawa Maut Dengan Suplemen Terbaik
Vivix Shaklee

Jadi Vivix sangat diperlukan oleh pesakit talasemia. Resveratrol yang sangat berkuasa di dalam Vivix mampu mencegah kerosakan sel dan memperbaharui serta memperbaiki sel-sel yang telah rosak sehingga ke peringkat DNA.

Vivix juga berfungsi menambahkan tenaga pesakit talasemia dan membina sistem imun yang lebih kuat dan aktif untuk mencegah penyakit.

Kenyataan di bawah ini saya petik dari sini


Research in the International Journal of Molecular Medicine has looked at how Resveratrol can help in the treatment of thalassemia and sickle-cell anemia.

These patients’ cells show signs of oxidative stress – which leads to chronic anemia – because of the abnormalities they experience in the production of haemoglobin.
The researchers, from the Hadassah-Hebrew University Medical Center, Jerusalem, the Biotechnology Centre, Ferrara, Italy, and the Department of Biology of Agricultural Plants, at the University of Pisa, wanted to identify compounds that exhibited antioxidant and hemoglobin-inducing activities.
The results show that Resveratrol fits the bill – and is believed to be useful for both activities – and could offer a simple and inexpensive treatment to thalassemia and sickle-cell anemia sufferrers.


Testimoni Pesakit Talasemia yang mengambil Vivix Shaklee sebagai rawatan alternatif

Atasi Talasemia Penyakit Genetik Yang Boleh Membawa Maut Dengan Suplemen Terbaik
Ini testimoni daripada Lina Akhtar yang mana adik beliau disahkan menghidap Talasemia.

"Sekarang adik saya lelaki, tapi kami tak pernah bagi tambah darah. Dia memang cepat penat. Jika sakit adik memang jadi lemah. Ada satu hari adik sakit, dia tak nak pergi klinik sebab takut kena tambah darah. Saya cadangkan bagi VIVIX kat adik. Alhamdulillah cepat je dia sembuh. Sedangkan masa tu kaki dia dah bengkak, nak bangun pun tak boleh, makan memang tak berselera, tetapi selepas tiga hari mengamalkan VIVIX secara megadose ada perubahan positif. Syukur sangat. VIVIX memang bagus".

Jika korang ingin mencuba rawatan alternatif untuk penyakit Talasemia atau sebagai langkah pencegahan bagi penyakit-penyakit kronik yang lain boleh cuba berikhtiar dengan Vivix dan suplemen Shaklee yang lain. 

Vivix dengan kandungan antioksidan yang sangat power membantu mencegah dan merawat penyakit kronik seperti kanserkencing manisdarah tinggisakit jantung, sakit sendi (rheumatoid arthritis), sakit buah pinggang, strok dan sebagainya.

InsyaAllah Vivix dan vitamin Shaklee yang lain boleh membantu kalian hidup lebih sihat. Di samping amalan hidup sihat juga perlu dititikberat.


Inginkan Vivix dan vitamin shaklee yang lain dengan harga paling istimewa?
Apa tunggu lagi hubungi saya segera untuk dapatkan harga yang paling istimewa dan konsultasi percuma.

Whatsapp/Telegram saya : Nor Akmal 0139279846

No comments:

Post a Comment