Thursday, October 16, 2014

Kenapa Kita Perlu Mengambil Suplemen

Suplemen atau makanan tambahan sesuatu yang tidak asing lagi bagi sebilangan besar rakyat Malaysia. Ada yang menyedari peri pentingnya kita mengamalkan pengambilan makanan tambahan atau bahasa mudahnya disebut vitamin pada hari ini.

Kenapa Kita Perlu Mengambil Suplemen

Ada juga yang mempersoalkan kenapa perlu mengambil vitamin atau makanan tambahan?? Tidak cukupkah zat dan nutrien dalam makanan harian yang kita ambil?? 

Di sini saya ingin berkongsi dengan pembaca semua 7 sebab utama kenapa kita perlu mengambil suplemen. Anda semua fikirlah mana yang terbiak untuk diri sendiri dan keluarga.

#1 Kita sering terdedah kepada pencemaran alam sekitar.


Kenapa Kita Perlu Mengambil Suplemen

Sememangnya semua orang tahu dunia hari ini semakin hari semakin tercemar hasil tangan-tangan manusia yang tidak mengambil berat akan kebersihan alam sekitar. Pencemaran udara, pencemaran air dan pencemaran tanah mendedahkan diri kita kepada pelbagai penyakit. 

Udara dunia hari ini tidak sama dengan 50 tahun yang lalu. Udara semakin tercemar dengan pelepasan asap dari kenderaan, kilang-kilang perindustrian, asap rokok, pembakaran secara terbuka dan sebaginya. 

Bayangkan udara yang kita sedut masuk ke dalam badan dipenuhi dengan toksid, racun dan pelbagai bahan tercemar yang disebut sebagai radikal bebas yang boleh menyebabkan kanser dan penyakit lain. 

Jadi badan kita sangat memerlukan suplemen seperi vitamin A, vitamin C dan vitamin E yang boleh menghalang serangan radikal bebas yang boleh merosakkan sel-sel di dalam tubuh kita.



#2 Badan kita memerlukan dos yang lebih banyak bagi sesetengah nutrien

Keperluan nutrien dan zat semasa badan sihat tidak sama ketika badan seseorang itu sakit. Ketika seseorang itu jatuh sakit atau selepas membuat pembedahan badan memerlukan lebih nutrien untuk sembuh seperti protein dan vitamin C.

Protein sangat diperlukan untuk menghasilkan sel-sel baru bagi menggantikan sel-sel yang telah rosak. Vitamin C sangat penting untuk mempercepatkan proses penyembuhan luka. Keperluan vitamin dan nutrien bagi wanita hamil dan menyusu adalah lebih banyak berbanding dengan wanita yang tidak hamil.


#3 Buah-buahan dan sayur-sayuran mungkin terjejas atau tercemar.
Kenapa Kita Perlu Mengambil Suplemen

Satu persoalan yang saya ingin lontarkan kepada pembaca semua. Adakah anda yakin sayur-sayuran dan buah-buahan yang kita beli di kedai dan kita makan itu bebas dari racun serangga dan bahan pengawet??

Kalau anda yakin sayuran dan buah-buahan yang anda makan setiap hari mampu membekalkan keperluan nutrien yang mencukupi kepada tubuh anda, anda tidak perlu mengambil mana-mana suplemen. 


#4 Mengamalkan gaya hidup yang tidak sihat

Atas tuntutan hidup mencari rezeki, masyarakat hari ini hidup dalam tekanan. Awal-awal pagi dah bergerak ke tempat kerja. Bagi yang memandu kenderaan sendiri terpaksa mengharungi kesesakan jalan raya sebelum sampai ke tempat kerja. Jarak dari rumah ke tempat kerja tak jauh mana pun.

Tapi disebabkan jalan raya yang sesak, perlu mengambil masa yang lama. Mana tak stress kalau hari-hari macam ni kan. Bagi yang naik kenderaan awam terpaksa bersesak-sesak di dalam LRT, komuter atau bas yang dipenuhi dengan pelbagai bau tu..Ooo stressnya hidup camni kan..

Kat tempat kerja pula dapat bos yang cerewet lagi bertambah tekanan. Masa balik kerja pun sama la situasinya. Ada sesetengah tu pukul 9 baru sampai rumah. Anda tahu tak STRESS boleh menyebabkan vitamin B dan vitamin C musnah dengan mudah.

Selepas pukul 9 baru nak makan malam. Badan penat, bila kenyang perut apa lagi mata pun kuyu dan layu la kan. Kalau hari-hari macam ni mana tak lemak dan kolesterol berkumpul di dalam badan. 

Rutin yang tidak sihat inilah yang menyebabkan ramai golongan muda hari ni mengidap tekanan darah tinggi (hypertension) dan kolesterol tinggi. 


#5 Kebanyakan rakyat Malaysia makan mengikut selera makan.

Umum mengetahui masakan rakyat Malaysia terutama masyarakat Melayu kaya dengan lemak santannya seperti nasi lemak, masak lemak cili api, dan pelbagai lagi menu yang berasaskan santan termasuklah kuih muih yang lemak manis itu.

Pengambilan makanan yang kaya dengan lemak dan manis meningkatkan jumlah kalori dan lemak di dalam badan. Begitu juga dengan fast food yang semakin menjadi kegemaran ramai. Malas nak masak makan je KFC, Pizza Hut, Domino, McDonald dan banyak lagi makanan segera yang menggoda jiwa. 

Makanan yang tidak seimbang inilah yang menjadi pencetus kepada pelbagai penyakit. Tidak hairanlah ramai rakyat Malaysia meninggal kerana serangan jantung. Salah satu sebab serangan jantung ialah apabila salur darah (arteri) tersumbat dengan kolesterol.


#6 Gangguan penyerapan nutrisi daripada makanan

Kopi panas memang enak dan sedap dinikmati terutama ketika cuaca sejuk. Paling sedap jika dinikmati bersama ubi kayu rebus..Oh, bestnya. Teringat pulak masa zaman kanak-kanak dulu, setiap petang ubi rebuslah menjadi santapan kami sekeluarga. Maklumlah dulu zaman susah. Bukan zaman sekarang ni mewah dengan makanan. Saya paling suka ubi kayu rebus dicicah dengan gula. 

Eh saya bukan nak citer pasal ubi kayu. Melalut pulak ye. Sebenarnya saya nak bagitau bagi penggemar kopi atau minuman berkafein anda perlu berhati-hati ketika mengambilnya. Kenapa?? Minuman berkafein boleh mengganggu penyerapan vitamin D dan kalsium ke dalam tubuh tau. 


#7 Kehilangan nutrien dalam makanan.

Macam mana nutrien boleh hilang?? Mungkin kita rasa kita dah makan buah setiap hari, masak makanan yang seimbang, makan mengikut piramid makanan. Ada ke yang mampu maka mengikut piramid makanan?? Kalau ada saya akan tabik spring la kat dia..

TETAPI adakah anda pasti anda mendapat nutrien yang mencukupi di dalam makanan yang anda ambil itu?? Bahan-bahan segar dari ladang akan kehilangan nutrisi ketika proses pengasingan, pembungkusan dan penghantaran. 

Bila dah sampi rumah simpan dalam peti ais akan hilang lagi sedikit nutrisi. Bila sayur dipotong dan dibasuh terdedah kepada pengoksidaan akan hilang lagi nutrisi. Cara memasak terlalu lama juga boleh menyebabka zat dan nutrien di dalam sayuran dan makanan yang dimasak akam hilang. Jadi bila dah hilang sikit-sikit ada lagi ke yang tinggal??

Renung-renungkanlah. Fikir-fikirkanlah. Suplemen yang menjadi pilihan saya tentulah Shaklee. Saya yakin produk Shaklee boleh membekalkan keperluan nutrien yang diperlukan oleh tubuh badan saya. Apa pilihan anda?? Tepuk dada tanya iman..

"produk shaklee bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah mana-mana penyakit..ia hanyalah supplemen iaitu makanan tambahan untuk kesihatan kita."

Untuk maklumat lanjut, hubungi saya Puan Nor Akmal:
Whatsapp / Telegram: 0139279846
COD: Pontian-Simpang Renggam-Rengit
Pengeposan ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak

1 comment:

  1. kitorg hari2 makan seafod; mainly ikan. kalau tak pun ayam & daging lah. sayur tu mmg lg la hari2 makan, siap sorg 1 bowl everytime meal. skali check dgn nutritionist tak cukup protein. adoi. terus hari2 minum ESP 5-10x!

    mmg betul, susah nk dpt kualiti protein mcm zmn dolu2

    ReplyDelete