Catatan Percutian Singkat Ke Kuching Sarawak (Bahagian 1)

Assalamualaikum.

Percutian singkat ini bukanlah dirancang dari awal. 2 minggu sebelum ke Kuching suami hantar mesej melalui WhatsApp, " Sayang, jom kita pergi Kuching". Masa tu saya kat sekolah. Memang terkejut sesangat la kan tetiba je ajak pergi Kuching, like what..!!!. Macam ajak nak gi kedai beli ikan je kan. Hahaha..

Mula-mula tu saya tak nak pergi. Takut penat kan. Yelah pergi hari khamis malam then balik sabtu malam. Flight waktu balik pulak pukul 11 malam. Pukul berapa sampai rumah pun tak tahu lagi. Esoknya hari ahad kena pergi kerja. Confirm penat yang amat la kan. 

Kalau boleh tak nak la ambik CRK (Cuti Rehat Khas) tambah-tambah lagi kerja tengah banyak, kerja pun banyak tak setel lagi. Nak apply cuti pun bukannya senang. Nak kena hadap guru besar dulu. Lepas tu nak kena bagi sebab musabab kenapa minta cuti pulak. Alasan tak kukuh confirm tak dapat cuti.


Fikir-fikir punya fikir akhirnya saya setuju ikut suami ke Kuching Sarawak. Sebenarnya trip ni bukannya pergi bercuti semata-mata. Ianya salah satu program benchmark MRSM Tun Dr Ismail (MRSM Pontian) di MRSM Kuching. So kiranya ni lawatan kerja la. Kos makan minum, penginapan dan pengangkutan di Kuching ditanggung beres oleh pihak koperasi MRSM Pontian. Kami hanya mengeluarkan duit untuk kos tiket flight sahaja.

Saya bersetuju untuk ke Kuching atas beberapa faktor. Pertamanya sebab tak pernah jejak kaki lagi ke Sarawak. Keduanya sebab urusan trip ini diuruskan oleh Abang Zahar (ketua rombongan) seorang staf MRSM Pontian. Ketiganya sebab bertolak dari Senai so tiket pun tak mahal sangat. Harga tiket pergi balik lebih kurang RM500 sahaja.

Rombongan ke Kuching terbahagi kepada 3 kelompok. Kelompok pertama bertolak dari airport Senai pada pukul 12.00 tengah hari. Kelompok kedua pada pukul 4 petang dan kelompok ketiga flight malam pada pukul 9.40. Saya dan suami berada di dalam kelompok ketiga.

Ni gambar masa dalam kedai masa kat water front. Cari souvenirs untuk kawan-kawan dan adik beradik. 


Terpaksa ambik tiket flight malam kerana hari Khamis 4hb tu saya masih ke sekolah. Dan sekolah saya pulak pada hari tu menjadi tuan rumah untuk pertandingan English Storytelling Pontian District. So tak boleh nak excuses untuk balik lebih awal apatah lagi nak ambik cuti kan.

Apa yang berlaku pada hari pertama sehingga balik saya akan kongsi pada bahagian seterusnya okey. Rasanya kalau nak cerita semua dalam satu entry akan menjadi sangat panjang.

Trip ni tak adalah best sangat sebab mungkin ala-ala backpaker kan. Penat tak payah cakap la. Tapi menjadi satu pengalaman yang sangat berharga. Okey kita jumpa lagi di bahagian kedua. InsyaAllah

------------------------
With love 💖💖💖
Your trusted Shaklee Consultant
Nor Akmal Rusdi
+6013-9279846
(whatsApp / Telegram)

Comments