Catatan Percutian Singkat Ke Kuching Sarawak (Bahagian 2)

Assalamualaikum. Ada yang tertunggu-tunggu ke sambungan cerita trip to Kuching? Maafkan saya kerana lambat update sambungannya. Sibuk sikit kat sekolah. Minggu ni sangat hectic. Macam dah kerja office pulak dari pukul 7 hingga 5 ada kat sekolah. Nak buat camne kan dah kerja kita. Kena sabar dan redha jelah. InsyaAllah bila kita sabar dan redha hati pun lebih tenang.

Oklah kita sambung cerita apa yang berlaku pada hari pertama.

Sebelum korang teruskan bacaan meh la jamu mata dulu tengok pic kat depan Kamung Budaya Sarawak. kasut merah, baju merah dan beg oun merah. I like merah. hihi.

Hari Pertama, 4 Oktober 2018 (Khamis)

Bertolak ke airport Senai lebih kurang pada pukul 5.50. Sampai airport dah hampir maghrib. Then saya dan suami terus solat di surau airport. Sebenarnya ini pertama menjejak kaki di airport Senai. Tempat berwudhuk dalam suraunya agak canggih.

Mula-mula masuk dan tengok tempat berwudhuk tu dalam hati saya, "Wow, OMG. Canggihnya." Tak pernah jumpa tempat berwudhu macam tu. Jakun je rasa. Hahaha.

Selepas solat makan-makan kat KFC. Tu jelah pilihan yang ada untuk makan malam. Outlet KFC tu pun dekat je dengan surau. Subway pun ada. Saya dan suami tak suka sangat subway. Saya beli set dinner plate kongsi ngan suami. Air pulak kebiasaannya saya akan tukar ambik air milo. Sebab tak minum air bergas. Kalau beli KFC itulah set yang menjadi pilihan kami. Makan berdua je kan.

Alhamdulillah selepas makan kami terus check in dalam pukul 8.30. Flight kami pada pukul 9.40 malam. Perjalanan ke Kuching berjalan lancar. Flight pun tidak delay. Alhamdulillah sekitar pukul 10.40 kami selamat mendarat di lapangan terbang Kuching.

Ini saja gambar yang sempat snap masa kat airport. Badan dah penat kan. Nak bergambar pun tak ada mood. Lepas tu menyesal pulak tak ambik gambar.

Sepatutnya pergerakan kami ke MRSM Kuching disediakan oleh pihak MRSM sendiri. Tapi berlaku salah faham, pihak MRSM tidak dimaklumkan untuk mengambil kami di airport. So untuk ke MRSM Kuching kami sewa teksi saja. Tak ada masalah pun.

Dalam pukul 11 malam kami sampai di MRSM Kuching. Saya dan ahli rombongan menginap di rumah tetamu MRSM Kuching. Terpaksa la berpisah sekejap dengan encik suami. huhuhu. Kaum perempuan duduk satu rumah dan kaum lelaki duduk satu rumah.

Hari Kedua, 5 Oktober 2018 (Jumaat)

Pagi ini tiada aktiviti. Saya dan para isteri yang mnegikut suami hanya lepak-lepak dan berehat saje. Sementara suami dan rakan-rakan staff ada perjumpaan dengan pentadbir MRSM Kuching dan selepas itu mereka mengadakan lawatan benchmark mengikut unit masing-masing.

Selepas solat Jumaat kami ke Kampung Budaya Sarawak ataupun dalam bahasa Inggeris ialah Sarawak Cultural Village (SCV). Lebih kurang dalam pukul 2.30 kami sampai. Berhadapan dengan Kampung Budaya tu ada Damai Centre. Kat sini ada macam food court atau kedai-kedai makan yang menjual pelbagai menu. Macam-macam ada. So kami makan tengah hari kat sini.

Gambar sekitar Damai Centre. Masing-masing dahi berkerut menahan panahan cahaya matahari

Satu je kelemahan saya bila berjalan tak tahu nak makan apa. Akhirnya saya order ayam masak butter. Sebenrnya tak pernah try pun menu ni. Tu yang rasa nak cuba. Tapi sayang sekali saya tak dapat habiskan nasi dan ayam butter itu.

Mungkin tak kena dengan selera saya kerana rasanya yang agak manis. Dan yang pasti ayam tersebut keras. Penat nak kunyah ayam yang keras ni. Rasa sangat bersalah kerana makan tak habis. Nak buat macam mana kan. Cuba habiskan juga memang tak dapat la.

Selepas makan kami berjalan di sekitar Damai Central. Kat sini ada beberapa kedai yang menjual souvenir. Kami tak beli apa-apa pun masuk tengok je. Kat belakang Damai Sentral ni ada pantai dan ada patung burung kenyalang. Tak turun pun kat pantai tu. Tengok dari jauh je. Lupa pulak nak ambik gambar pantai ni dari jauh.

Sebenarnya masa ambik gambar ni bukan sengaja nak posing macam tu pun. Bukan tak nak pandang kamera tapi tak boleh sebab matai silau yang amat sebab cahaya matahari.

Kemudian barulah kami bergerak ke Kampung Budaya Sarawak. Tak jauh pun jalan kaki je. Masa ni dah hampir pukul 4. Ingatkan fee ticket nak masuk SCV ni murah je rupanya boleh tahan juga. Memangdangkan masa dah lewat hanya beberapa orang je ahli rombongan yang masuk.  Harga tiket pun tak mahal sebab dah lewat. Saya dan suami ambik gambar kat luar tu je.

Gambar di hadapan pintu masuk Kampung Budaya Sarawak

Kemudian kami bergerak ke Kuching Waterfront. Kat sini banyak kedai yang menjual pelbagai souvenir yang bermotifkan Sarawak. Hampir dua jam juga kami berlegar-legar di sekitar Kuching Waterfront ni.

Kat Kuching Waterfront ni bila malam sangat meriah sebab banyak gerai-gerai makan akan beroperasi. Macam-macam ada okey.
Seterusnya kami bergerak ke seberang sungai Sarawak dengan menaiki bot penambang. Saya tak pasti sungai dekat dengan Kuching Waterfront tu sungai Sarawak atau tidak. Mengikut carian di google itu Sungai Sarawak. Betul la agaknya. Maafkan saya jika silap. Scary gila bot penambang ni. Pening kepala tak payah cakap la. Tapi seronok sebab pengalaman baru kan.

Ini gambar di dalam bot penambang tu. Sekali naik kena bayar RM1.

Selepas tu kami makan malam di Restoran My Village Barok Restoran ni dua tingkat. Binaannya dari kayu dan buluh. Klasik sangat. Macam-macam menu ada. Akhirnya saya order mee kolok. Makanan yang popular di Sarawak. Not bad tapi bahan perasa di dalam kuahnya agak kuat. Mungkin kali kedua ke sana saya tidak akan order lagi mee kolok. Hahaha.

Muka teruja nak rasa mee kolok. hahaha. Masa ni memang perut lapar sungguh. Perut lapar semuanya sedap.
Selepas selesai menjamu selera kami berjalan ke kedai kek lapi iaitu Mira Cake House. Tak banyak pun kami beli. Beli pun sekadar sebagai souvenir untuk kawan-kawan. Saya sendiri bukanlah penggemar kek.

Saya beli 10 bungkus sahaja. Memandangkan esok baru kami akan bertolak balik, bungkusan kek lapis kami tinggal di kedai untuk disimpan di dalam peti ais di dalam kedai itu. Selepas kita pilih kek yang kita nak. Kek akan di masukkan di dalam kotak dan dibungkis cantik-cantik macam dalam gambar ni. So senang nak buat naik atas kapal terbang.

Masa kata kedai lupa nak snap pic kek lapis ni. Dah sampai rumah baru teringat. Nasib baik tak buka lagi plastiknya.

Kedai kek lapis ini menjadi tempat terakhir yang kami terjah. Kemudian sekali lagi kena naik bot penambang untuk menyeberang ke Kuching Waterfront. Lebih kurang pukul 11 malam kami sampai ke MRSM Kuching. Mandi, solat dan tidur. Alhamdulillah.

Semoga catatan dan cerita yang tak seberapa ini memberi manfaat untuk semua. Tujuan saya mencoret di dalam blog ini supaya ia tidak hilang begitu saja. Mana tahu jika dipanjangkan umur anak cucu saya boleh baca kan. Nantikan bahagian terakhir percutian saya ke Kuching Sarawak. InsyaAllah.

------------------------

~domino99
    ~poker
    ~bandar66
    segera daftar dan bergabung bersama kami.Smile