Kolesterol Tinggi Berisiko Mendapat Sakit Jantung Dan Strok

Assalamualaikum.. hai korang semua kembali bersiaran. Dah seminggu tak update blog..Kali ni nak cerita tentang kolesterol pulak.

Sebelum ni pun dah banyak entry saya tentang bahaya kolesterol dan cara nak kawalnya macam mana..Kolesterol ni umpama lilin yang wujud dalam aliran darah dan sel badan kita.

Saya yakin semua orang tahu kolesterol ni bahaya kan. Silap haribulan boleh menyebabkan sakit jantung dan serangan strok. Masa ni nak menyesal pun tak ada guna dah. 

Bagi yang tak tahu kolesterol ini ada yang baik dan yang ada jahat. Dari segi saintifiknya kolesterol namanya ialah Lipoprotein Densiti Tinggi (HDL). Yang baik tu saya tak payah terang panjang-panjang pun korang faham dah kan.

Kolesterol Tinggi Berisiko Mendapat Sakit Jantung Dan Strok

Bahaya Kolesterol Tinggi


Nama glemer kolesterol jahat pulak ialah Lipoprotein Densiti Rendah (LDL). Bahayanya kolesterol jahat ni bila diaorang ni berkumpul pada dinding arteri dan membentuk plak yang akan menyebabkan arteri tersumbat.

Bila tersumbat ni yang sangat bahayanya. Bahaya macam mana? Kalau dah arteri tu tersumbat darah dan oksigen pun tak boleh nak lalu dah dan tak sampai ke otak dan jantung. Maka terjadilah serangan jantung dan strok.

Bahaya tak? Sangat bahaya dan menakutkan. Sebab tu zaman sekarang ni ramai je oarng-orang muda kena serangan strok dan sakit jantung. Padahal dioarang ni tak ada sakit apa-apa pun.

Kawal Paras Kolesterol Dengan Mudah 


Kita tak nampakkan arteri kita tu dah penuh dengan kolesterol. Kalau nampak senang la kita nak bersihkan. Jadi sebagai penyelesaian kita kenalah kawal. Nak kawal macam mana?

Senang je nak kawal kolesterol ni. Satu je benda yang korang kena buat. Tak payah keluar duit ribu-ribu pun. Apa benda tu?Diet yang sihat dan juga eat clean.

Diet sihat dan eat clean


Tak payah pun nak amalkan diet yang sihat ni. Korang bukan tak tahu kan apa makanan yang tinggi kalori dan lemak. Senang citer kalau betul-betul nak badan sihat sokmo korang wajib amalkan diet sihat dan eat clean ni. 

Makanan proses, makanan dalam tin, makanan ringan, beras putih, gula putih, tepung putih, garam tu semua kena buang jauh-jauh... Nak makan juga boleh tapi kurangkan portion dan jangan ambik sokmo-sokmo okey.

Dah tu nak buat air takkan tak letak gula pulak? Gula putih tu sangat bahaya tau tapi ramai tak tahu. Boleh ganti dengan pemanis stevia tau madu asli. Garam yang biasa korang guna tu ganti dengan garam bukit.

Kolesterol Tinggi Berisiko Mendapat Sakit Jantung Dan Strok


Beras pulak ganti dengan beras perang. Tepung putih ni yang susah sangat kita nak elak. Biskut, roti, kuih muih semua tu menggunakan tepun putih kan. Memang susah. Saya pun kadang-kadang terbabas juga ambil makanan berasaskan tepung putih ni. Biasanya saya tak ambik banyak la. Makan sedikit dan kadang-kadang saja. Selagi boleh elak saya akan elak.

Kalau mampu carilah sumber makanan yang oragnik. Sayur organik dan ayam organik. Banyakkan makan sayur dan buah serta protein.

Fikir dulu sebelum makan


So lepas ni nak makan apa-apa jangan fikir nak kenyangkan perut je. Sebelum beli dan makan tu fikir dulu sejenak apa yang aku nak makan dan beli ni ada khasiat ke tak eh? Bagus ke untuk kesihatan makanan ni?

Banyak lagi makanan yang boleh kita makan bukan setakat mengeyangkan tapi bermanfaat untuk tubuh badan. Tinggal kita nak ke tak nak je...sanggup nak berubah ke tak je...sanggup kawal nafsu atau tidak je..

Bagi yang berjaya kawal nafsu makan dia korang memang win. Saya tabik spring. Bukan senang ooo nak hilangkan keterliuran pada makanan kegemaran kita seperti pizza hut, domino, kepci, mecdi dan sewaktu dengannya. Tapi fikirlah sendiri makanan segera ni khasiatnya kalau ada pun amatlah sedikit. Sekali sekala makan okeylah. Jangan sokmo-sokmo deh. Bahaya okey.

Panjang pulak mak membebel petang-petang ni. hihi..Selain diet sihat dan eat clean saya cadangkan korang juga amalkan pengambilan suplemen Shaklee untuk turunkan kolesterol.

Kawal dan kurangkan Kolesterol dengan Set Kolesterol Shaklee


Kolesterol Tinggi Berisiko Mendapat Sakit Jantung Dan Strok

VIVIX


Fungsi Vivix ini, ia melindungi salur darah kita, jadi salur darah kita akan dilindungi dari kerosakan. Gabungan empat bahan utama Vivix telah menghasilkan sebatian polifenol yang sangat unggul iaitu resveratrol.

Resveratrol terbukti berkesan mencegah pembekuan kolesterol dari melekat pada saluran darah. Jadi kerja vivix ialah membantu agar kolesterol jahat atau LDL berlebihan yang melekat pada dinding arteri dinyahkan dan sekaligus membantu melancarkan peredaran darah pada arteri.

PHYTOCOL-ST

  • Phytocol-ST ialah rumusan proprietari yang dapat menghalang penyerapan kolesterol oleh tubuh secara semulajadi.
  • Mengandungi bahan-bahan yang terbukti secara klinikal, dan disokong oleh lebih 80 kajian, berkesan dalam merendahkan paras kolesterol LDL secara semula jadi
  • Dirumus daripada campuran sterol & stanol (fitosterol) yang didapati secara daripada tumbuhan, buah-buahan, bijirin dan sayur-sayuran yang terpilih.
  • Membekalkan 2,000mg sterol & stanol tumbuhan yang diperlukan oleh tubuh manusia setiap hari, mengikut saranan Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH).
  • Sterol tumbuhan ialah molekul organik yang terdapat dalam tumbuhan yang telah terbukti secara klinikal boleh menghalang kolestrol dari diserap ke dalam darah.

OMEGA GUARD


Salah satu fungsi Omega guard Shaklee ialah mencegah penyakit saluran darah dan strok.

Kandungan EPA dan DHA yang terdapat di dalam OMEGA GUARD SHAKLEE membantu menurunkan tekanan darah tinggi, mengurangkan kepekatan darah, melancarkan peredaran darah.

Oleh sebab itu OMEGA GUARD SHAKLEE sangat membantu mengekalkan tekanan darah normal dan keteganagn di leher atau sakit kepala.

Ia juga membantu mengurangkan paras kolesterol, mengawal masalah obesiti, membantu mengurangkan risiko penyakit jantung, dan membantu mengekalkan kesihatan trigliserida dan kolesterol LDL.

Berminat nak cuba set turunkan kolesterol terbaik Shaklee? Apa tungggu lagi jom hubungi saya sekarang Puan Nor Akmal untuk dapatkan harga terbaik da konsaltasi percuma seumur hidup.

WhatsApp/Telegram: 0139279846

Comments