Wednesday, November 30, 2016

Apa Yang Saya Buat Untuk Kuatkan Sistem Imun?

Suka saya menyebut sistem imun badan manusia ni ibaratnya sistem kawalan keselamatan rumah kita. Ada rumah yang lengkap dengan pagar dan tembok yang lengkap dengan CCTV dan alarm. Setiap pintu dan tingkap rumah ada grill. Tujuannya untuk nak halang pencuri dan perompak dari menceroboh dan memusnahkan harta benda kita kan.

Selengkap dan secanggih manapun sistem kawalan rumah yang kita ada, doa dan tawakkal kepada Allah jangan kita lupa. Setelah kita berusaha sedaya upaya menjaga keselamatan diri dan harta benda, slebihnya kita serahlan kepada Allah.


Apa itu imuniti?


Begitu juga dengan sistem imunisasi tubuh manusia. Ia ibarat tembok atau dinding yang berfungsi menghalang serangan penjahat iaitu pelbagai virus dan bakteria dari menceroboh masuk ke dalam badan.

Imuniti merujuk kepada keupayaan seseorang itu untuk mencegah penyakit dan melawan jangkitan.

Kita bergantung kepada sistem pertahanan badan (sistem imun) untuk mempertahankan badan kita secara semulajadi daripada sebarang jangkitan kuman.

Jadi, bila sistem imun kita kuat dan kebal nak dapat penyakit pun payah la kan. Bila dah dinding sistem imun kita kukuh, apa-apa virus, kuman dan patogen Banyak penyakit yang boleh menyerang kita bila sistem imun lemah.

Nak kekalkan sistem imun yang sihat pada zaman sekarang memang sangatlah susah dan mencabar. Banyak faktor menyebabkan sistem pertahanan kita menjadi lemah. Kesannya kita mudah mendapat pelbagai penyakit.

Antaran punca sistem imun lemah ialah tidur yang tidak cukup, kurang aktiviti fizikal, makan makanan yang kurang berkhasiat seperti makanan proses, makanan dalam tin dan makanan ringan serta faktor tekanan hidup yang semakin meningkat.



Perkara yang boleh merosakkan sistem imun tubuh kita. 


Macam mana saya jaga sistem imun ahli keluarga saya ?


Korang nak tahu tak apa yang saya dan ahli keluarga buat setiap hari untuk jaga dan boost sistem imun? Meh baca apa rahsianya..hihi..

  • Makan makanan yang sihat. Kurangkan makan makanan proses. Kalau boleh elakkan lagi baik kan. Tapi agak susah. Zaman skarng ni makanan proses tu banyak sangat.
  • Minum air masak yang banyak sekurangnya 3 liter sehari. Pastikan air tu ditapis. Minum air ni penting untuk kita buang toksin dan elak sembelit kan.
  • Guna stevia sebagai pengganti gula. Ia lebih selamat berbanding gula. Bagi korang yang suka minum air manis tu sangatlah digalakkan bertukar kepda stevia. Gula ni bukan punca diabetes je tau, gout pun disebabkan gula je tau.
  • Bersenam atau buat aktiviti fizikal. Yang ni saya sendiri pun liat sikit nak buat. Siapa yang rajin bersenam tu memang tabik lah.
  • Bertukar kepada produk berasaskan sumber semulajadi. Bukan saja supelemen semulajadi yang saya amalkan, sabun basuh, dish wash, shampu dan juga set penjagaan kulit juga saya pilih dari sumber 100% semulajadi (natural)
  • Setiap pagi sebelum gosok gigi saya juga akan ambil sesudu besar madu tualang dan cuka tin atau cuka kurma atau cuka epal dan dicampurkan dengan segelas air.
  • Yang terakhir dan juga yang terpenting adalah mengambil vitamin dari sumber semulajadi seperti vitamin C shaklee untuk kuatkan system imun.
Selain Vitamin C produk favourite saya dan suami yang lain untuk tingkatkan system imun tentulah Nutriferon dan juga Vivix Shaklee.


10 Makanan Hebat Untuk Kukuhkan Sistem Imun

Jadi bagi yang rasa badan lemah-lemah je tu, asyik demam dan selesema je. Boleh la cuba amalkan 10 makanan hebat ni. Kalau dah sebulan sampai tiga empat kali demam tu tandanya imunisasi lemah la tu. Selepas berikhtiar doa dan tawakkal jangan dilupakan pulak ye. 

Kita dah berusaha sedaya mungkin. Maka langkah terakhir tiada yang lain hanyalah sandarkan segalanya kepada Allah. 



Prevent Better Than Cure


Cegah itu lebih baik kan. Bila dah sakit bukan kita je yang susah, ahli keluarga semua pun susah hati, apatah lagi mak ayah kita kan.

Kos merawat sesuatu penyakit zaman sekarang bukannya murah dah. Pergi klinik sebab demam je pun kena bayar sampai RM60. Kos sebotol Vitamin C tak sampai pun RM100 tapi boleh tahan sehingga 6 bulan kot. Maksudnya sehari korang kena spend duit lebih kurang 50 sen je sehari untuk cegah korang dari penyakit.

Murah ke tak murah Vitamin C Shaklee ni? Tepuk dada tanya hati korang..

No comments:

Post a Comment