Friday, October 21, 2016

Sakit Pinggang Kesan Suntikan Epidural Hilang Selepas Mengamalkan Sirap Ajaib

Suntikan epidural kini menjadi satu kaedah bersalin yang makin popular. Suntikan epidural atau epidural anesthesia ialah satu suntikan memasukkan ubat bius melalui tiub ke dalam ruang epidural pada tulang belakang. 

Suntikan epidural ni boleh bantu menahan rasa sakit semasa bersalin dengan menghalang buat sementara waktu pergerakan isyarat saraf pada saraf tunjang (saraf yang bermula dari rahim ke otak).

Suntikan ini menyebabkan ibu-ibu akan hilang deria rasa iaitu rasa kebas. Kaedah suntikan epidural sesuai untuk menghilangkan rasa sakit semasa bersalin secara normal atau pembedahan cesarean. 


Sakit Pinggang Kesan Suntikan Epidural Hilang Selepas Mengamalkan Sirap Ajaib


Epidural adalah ubat tahan sakit paling selamat dan sangat diperlukan ibu yang ada masalah kesihatan seperti sakit jantung dan tekanan darah tinggi.

Epidural diberikan di kawasan tulang belakang yang lebih rendah di paras pinggul. Kebanyakan epidural diberi semasa pesakit dalam keadaan duduk supaya membuka ruang antara tulang-tulang belakang dan memudahkan jarum untuk masuk ke ruang epidural.

Ubat anaestetik yang disuntik masuk secara infusi oleh pump infusi melalui tiub epidural akan diserap oleh urat saraf di bahagian bawah paras tiub epidural, menyebabkan halangan deria sakit kebahagian pinggang dan bawah badan.

Ibu mungkin berasa sedikit tidak selesa semasa jarum epidural dan tiub berongga dimasukkan. Jika ibu berasa sangat sakit atau berasa seperti kejutan elekrik, doktor bius harus diberitahu supaya ia boleh membetulkan posisi jarum atau tiub berongga epidural.

juga mungkin berasa sedikit tidak selesa semasa jarum epidural dan tiub berongga dimasukkan. Jika pesakit berasa sangat sakit atau berasa seperti kejutan elekrik, doktor bius harus diberitahu supaya ia boleh membetulkan posisi jarum atau tiub berongga epidural


Kesan sampingan suntikan epidural


Suntikan ini adalah suntikan yang selamat. Namun kadang kala ada juga kesan sampingannya iaitu:

  • boleh menyebabkan tekanan darah ibu menjadi terlalu rendah. Jika tidak dapat dikesan bayi boleh menjadi lemas dan ibu perlu dibedah dengan segera.
  • ibu yang mengambil suntikan epidural tidak dapat bergerak bebas dan terikat di katil sepanjang proses bersalin dan memerlukan penjagaan yang rapi supaya tekanan darah ibu tidak turun secara drastik.
  • hilang kawalan pundi kencing. Apabila ini berlaku ibu akan dibantu dengan tiub catherer untuk mengeluarkan air kencing. Pundi kencing yang terlalu penuh boleh mengganggu proses bersalin dan boleh cedera semasa melahirkan bayi.
  • Jika pintu rahim telah terbuka sepenuhnya, akibat kebas di bahagian pinggul dan ke bawah, ibu jarang dapat meneran keluar bayi secara efisien. Ini meningkatkan risiko panjang jangka masa bersalin peringkat akhir dan memerlukan penggunaan forcep atau vakum untuk membantu menarik keluar bayi.

Sakit Pinggang Selepas Suntikan Epidural


Kajian menunjukkan prosedur epidural tidak meningkatkan risiko sakit pinggang yang kronik dan sakit belakang tidak ada kaitan secara langsung dengan epidural.

Walaubagaimanapun, akibat baring terlalu lama dalam posisi semasa menggunakan ubat epidural, boleh menyebabkan sakit pinggang yang sedia ada menjadi lebih serius.

Kesan tusukan jarum epidural yang menyebabkan rasa sakit belakang selepas prosedur epidural hanyalah kesan sementara untuk beberapa hari dan boleh pulih semula seperti biasa.

Namun ada juga ibu-ibu yang mengalami sakit pinggang ni dalam tempoh masa yang lama bukan beberapa hari.

Ibu-ibu gojes yang tercari-cari suplemen (makanan tambahan) atau vitamin yang boleh membantu mengatasi rasa  sakit pinggang dan belakang selepas bersalin menggunakan kaedah suntikan epidural boleh mencuba sirap ajaib Shaklee.

Sirap ajaib yang saya maksudkan ialah Vivix. Sebab tu disebut sebgai sirap sebab warnanya yang merah pekat. 


Kenapa Vivix?

Nak tahu lebih lanjut tentang Vivix boleh klik link ini
3 Fakta Menarik Vivix Sebab Ramai Yang Tergilakannya Yang Wajib Anda Tahu

Testimoni Vivix hilangkan sakit pinggan kesan epidural


Jom kita tengok testimoni ibu-ibu gojes yang ambik Vivix semasa tempoh berpantang secara tak sengaja sakit pinggang kerana epidural hilang begitu saja.


Sakit Pinggang Kesan Suntikan Epidural Hilang Selepas Mengamalkan Sirap Ajaib
"Wana ambil VIVIX sebab nak hilangkan rasa sakit pinggang lepas epidural. Sekarang dah tak lenguh lagi dah. Macam dah hilang. Dah boleh basuh baju dengan tangan. kalau tak bangun je selepas basuh baju terus belakang sakit. So..memang recomended VIVIX untuk sakit epidural. Nikmat rasa bila sakit belakng tu hilang.,Tapi semuanya dengan izin Allah juga..."
Sakit Pinggang Kesan Suntikan Epidural Hilang Selepas Mengamalkan Sirap Ajaib
"Hari pertama berpantang dengan VIVIX. Masuk minggu ke 3 saya dah tak rasa sakit belakang akibat kesan epidural. Saya berpantang sendiri. VIVIX memberikan tenaga luar biasa kepada saya..."
Inginkan Vivix dan vitamin shaklee yang lain dengan harga paling istimewa?


Apa tunggu lagi hubungi saya segera untuk dapatkan harga yang paling istimewa dan konsultsi percuma.

Whatsapp/Telegram saya : Nor Akmal 0139279846

No comments:

Post a Comment