Bila Si Kecil Kenyang Lebih Lama Mama Tak Perlu Bangun Malam Untuk Menyusu

Setiap ibu digalakkan menysusukan anak dengan susu ibu sejak lahir sehingga 6 bulan pertama ataupun disebut sebagai penyusuan susu ibu secara eksklusif. Jika berkemampuan amat digalakkan meneruskan penyusuan sehingga anak berumur 2 tahun.

Penyusuan susu ibu secara eksklusif bermaksud, bayi hanya diberi susu ibu dalam masa 6 bulan pertama selepas kelahirannya. Tiada makanan atau minuman lain diberikan pada bayi dalam tempoh tersebut. Makanan pelengkap hanya dimulakan setelah bayi berumur 6 bulan dan ke atas.


Penyusuan susu ibu selama enam bulan tanpa makanan lain tidak menjejaskan kadar pertumbuhan bayi. Susu ibu adalah unik dan amat istimewa, mengandungi cecair yang hidup secara aktif dalam melindungi bayi dari jangkitan yang tidak terdapat pada susu formula.



Bila Si Kecil Kenyang Lebih Lama Mama Tak Perlu Bangun Malam Untuk Menyusu

Khasiat Susu Ibu


Susu ibu dan proses penyusuan itu sendiri memberikan seribu kebaikan kepada anak dan juga ibu. Kesan positif ini bukan saja dapat dirasai semasa anak masih kecil malah kesannya akan berterusan sepanjang hayatnya.

Kajian yang dilakukan oleh sebuah universiti di Amerika Syarikat yang menunjukkan bahawa penyusuan susu ibu memberikan faedah yang banyak kepada ibu dan bayi sama ada dari segi fizikal mahupun psikologi. Penyusuan juga merupakan langkah yang terbaik bagi mama dan papa untuk menjimatkan wang. 

Bayangkan kos nak beli susu formula setiap bulan dah berapa ringgit kan..Susu formula ni bukannya murah..

Susu ibu mengandungi beberapa faktor anti infeksi (melawan jangkitan) yang akan membantu menghindarkan bayi daripada pelbagai jenis jangkitan kuman, antaranya termasuklah yang berikut:
  • Laktoferin yang akan bergabung dengan zat besi (iron) untuk mencegah perebakan bakteria usus.
  • Immunoglobulin (IgA) dan sel darah putih yang bertindak melawan kuman dalam badan. Kandungannya tinggi di dalam kolostrum. Kolostrum merupakan vaksin pertama yang perlu diberikan kepada bayi untuk melawan bakteria dan virus. 
  • Protein, vitamin A dan E yang berfungsi melindungi bayi daripada jangkitan kuman dan penyakit mata.
  • ‘Bile salt stimulated lipase’ yang berfungsi melindungi bayi daripada jangkitan ameba.
  • Faktor bifidus yang berfungsi untuk membantu bakteria khas iaitu lactobaccilus untuk membiak di dalam usus bayi. Dengan adanya bakteria baik ini, bakteria tidak baik (patogenik) akan dihapuskan dan hal ini dapat menghindarkan bayi daripada mendapat penyakit.
  • Limfosit - limfosit dan makrofaj yang membantu melawan kuman yang masuk ke dalam badan bayi.
  • Agen anti keradangan yang melindungi bayi daripada mendapat kesan keradangan yang teruk.
  • Antibodi ibu boleh diberi kepada bayi melalui penyusuan susu ibu. Kajian yang dijalankan oleh Pusat Kawalan & Pencegahan Penyakit, Amerika Syarikat mendapati, bayi yang menyusu dengan susu ibu akan menerima antibodi daripada ibunya yang akan melindungi bayi daripada jangkitan kuma.
  • Faktor pembesaran. Selenium, karotenoid asli dan nukleotida boleh membantu perkembangan dan kematangan sistem imun bayi. Kematangan sistem imun penting supaya badan bayi berupaya untuk melawan penyakit yang menjangkitinya.

Selain melindungi bayi dari jangkitan kuman, susu ibu secara eksklusif juga membantu mengurangkan risiko penyakit alahan seperti lelah (asma) dan ekzema. Risiko untuk mendapat kencimg manis dan obesiti semasa remaja juga berkurang bagi bayi yang diberikan susu ibu.

Bila Si Kecil Kenyang Lebih Lama Mama Tak Perlu Bangun Malam Untuk Menyusu

Kajian yang dijalankan oleh Pusat Pencegahan Malnutrisi Kanak-Kanak di Brazil, menunjukkan penyusuan susu ibu dapat mengelakkan kematian dan kemudaratan akibat cirit-birit pada bayi. Bayi yang tidak diberi susu ibu mempunyai 25 kali ganda risiko kematian akibat cirit-birit berbanding bayi yang menyusu susu ibu secara eksklusif.


Menyusu Bayi Bukan Satu Tugas Yang Mudah


Nak menjayakan penyusuan ibu secara eksklusif bukan satu tugas yang mudah. Si ibu sangat memerlukan kekuatan mental dan jiwa yang kental. Sokongan moral dari suami, ibu bapa, mertua dan kawan-kawan serta orang sekeliling sangatlah penting.

Ada ibu yang memang sejak mengandung lagi tanam azam dan niat nak bagi susu kat anak sehingga 2 tahun atau secara eksklusif selama 6 bulan. Tapi langit tak selalunya cerah apabila susu mula merudum.

Ada yang sempat menyusu si kecil semasa dalam pantang saja..Bila dah mula berkerja, dengan kesibukan dengan tugas di pejabat, ibu dah tak sempat nak pam susu, ditambah dengan stress susu mula merudum. 

Dah cuba macam-maca petua nenek moyang dan juga produk untuk tambah susu namun tak berhasil. Akhirnya tanpa kerelaan anak terpaksa diberi susu formula.

Set Vitamin Menyusu Shaklee


Ibu-ibu dan mama semua jangan risau, jika ada yang menghadapi masalah ini saya cadangkan kalian mencuba set vitamin menyusu shaklee yang super awesome.

Sesiapa yang pernah cuba vitamin untuk tambah susu atau milkbooster shaklee ni memang sangat berpuas hati.

set vitamin menyusu shaklee
Set Vitamin Premium (Lengkap) untuk ibu berpantang dan menyusu agar si kecil tidur dengan lena setiap malam dan mama tak perlu lagi bangun malam untuk menyusu..Set Vitamin Premium Shaklee adalah B-complex, Sustained Release Vita-C Plus, Vita-Lea Iron Formula (multivitamin), Ostematrix (kalsium), Alfalfa Complex dan Energizing Soy Protein (ESP).

Testimoni Ibu-ibu yang menggunakan set vitamin menyusu shaklee


Testimoni Ibu-ibu yang menggunakan set vitamin menyusu shaklee
Saya memang fully breastfeeding (bf)..sepanjnag berpantang dan bersalin tiada masalah..tetapi baru-baru ni saya dapati susu badan saya agak cair..saya pun ambil keputusan untuk ambil milkbooster shaklee (ESP dan alfalfa).. sehari saje penggunaan 3 scoop ESP dan 2 biji alfalfa saya dah dapat result yang baik keesokan harinya..Susu badan kembali menjadi pekat sama macam dalam pantang hari tu.. so far saya sangat berpuas hati dengan result itu dan sekarang dah 1 minggu saya consume milk booster Shaklee...

Testimoni Ibu-ibu yang menggunakan set vitamin menyusu shaklee
Saya minum susu untuk kurus. sedap bila ESP kosong campur dengan cinch latte. Tapi yang paling tak best bila susu badan melimpah ruah pula. Selalu jadi bengkak susu sebab si Raisha minum main-main je sekarang ni. Tapi setiap malam memangtak perlu nak bangun untuk menyusu dia la. Bagi masa mula nak tidur dan waktu subuh je. Raisha keyang lama sangat. Yang paling tak best lagi bila eye bag pun dah makin pudar. Liang roma di muka pun main kecil. Bila cuci muka rasa campelik lak nape la halus sangat. Rupanya ESP ni kesan dia banyak merebak ke seluruh badan. tak faham betul..

Nak cuba set vitamin menyusu Shaklee agar dapat menyusu si manja secara eksklusif? Inginkan vitamin shaklee yang lain dengan harga paling istimewa?

Apa tunggu lagi hubungi saya segera untuk dapatkan harga yang paling istimewa dan konsultsi percuma.

Whatsapp/Telegram saya : Nor Akmal 0139279846

Comments

  1. Set memyusu shaklee banyak membantu saya selama penyusuan ini.

    ReplyDelete

Post a Comment