Friday, October 14, 2016

Atasi Kencing Manis Semasa Hamil Dengan Mudah Dan Berkesan

Kencing manis atau diabetes ketika hamil juga disebuat sebagai gestational diabetes mellitus atau GDM. Lebih kurang 18 orang wanita mengandung dikesan menghidap diabetes dari 100 orang.

Diabetes semasa hamil kebiasaannya dapat dikesan semasa kandungan ke enam atau ke tujuh bulan iaitu di antara minggu ke28 dan minggu ke 34.

Kencing manis semasa hamil akan berlaku apabila badan tidak boleh menghasilkan sejenis hormon yang dipanggil insulin dengan secukupnya. Insulin yang dihasilkan oleh pankreas mempunyai dua tugas iaitu mengawal jumlah gula dalam darah yang digunakan untuk tenaga dan juga berfungsi membolehkan gula yang tidak diperlukan segera disimpan.

Semasa hamil badan seorang ibu akan menghasilkan lebih insulin untuk memenuhi keperluan bayi. Terutamanya ketika usia pertengahan kehamilan dan seterusnya. 

Atasi Kencing Manis Semasa Hamil Dengan Mudah Dan Berkesan

Jika badan ibu mengandung tidak dapat menyediakan insulin tambahan ibu akan mempunyai terlalu banyak gula dalam darah. ini akan menyebabkan ibu mengandung menghidap diabetes gestasi (DM) atau kencng manis semasa mengandung. 

Walaupun diabetes semasa mengandung akan hilang dengan sendirinya selepas bersalin, kebanyakan mereka akan menghidap diabetes jenis kedua kemudian hari.

Wanita yang menghidap diabetes semasa hamil juga berisiko tinggi kematian bayi dalam kandungan walaupun selepas dua bulan hamil, bayi menjadi besar (macrosomia) membawa kepada masalah kesukaran untuk bersalin.

Bayi yang mempunyai saiz yang melebihi empat kg akan mendapat risiko kecederaan bahu semasa proses bersalin (shoulder dystocia), aras glukosa dalam darah yang tinggi membuatkan bayi menghasilkan lebih banyak insulin menyebabkan hipoglisemia berlaku kepada bayi setelah dilahirkan dan bayi memerlukan penyusuan yang kerap.

Gestational diabetes juga boleh mengakibatkan wanita yang sedang hamil berisiko tinggi untuk menghidap pre-eclampsia (mempunyai tekanan darah tinggi dan berlebihan protein dalam air kencing) selepas empat bulan hamil.

Seseorang wanita mengandung juga berisiko tinggi untuk mendapat jangkitan seperti vaginal moniliasis (jangkitan faraj), jangkitan pada luka yang menyebabkan lambat untuk pulih dan 50 peratus daripada wanita hamil boleh menghidap diabetes jenis kedua kemudian hari. (rujuk)


Apa yang perlu dibuat jika disahkan ada kencing manis semasa hamil?


Langkah pertama yang perlu dilakukan sebelum menggunakan terapi insulin ialah mengamalkan diet yang seimbang. Ini amat penting untuk memastikan paras gula dalam darah sentiasa normal.

Atasi Kencing Manis Semasa Hamil Dengan Mudah Dan Berkesan


Berikut adalah pola pemakanan yang baik untuk mengekalkan paras gula yang normal di dalam darah:


  • Mengambil karbohidrat kompleks (bijirin, kekacang, peas, sayur-sayuran, dan makanan berkanji).

  • Mengambil makanan yang kaya serat (buah-buahan, sayur-sayuran, legum, roti gandum tulen, dan lain-lain).
  • Memastikan diet yang rendah lemak, terutama lemak tepu (mentega, daging berlemak, krim dan lain-lain). Pilihlah hirisan nipis daging dan ayam tanpa kulit.
  • Elakkan makanan yang bergoreng.

Selain itu, aktiviti fizikal yang sederhana secara kerap boleh dilakukan oleh ibu. Ia dapat mengurangkan risiko oleh GDM dan meningkatkan keberkesanan tindakan insulin dalam sel-sel badan sekaligus membantu mengekalkan paras glukosa dalam darah.

Antara aktiviti fizikal yang boleh dibuat ialah berjalan, meregangkan badan dan menangkat pemberat yang ringan membantu menegluarkan peluh. Aktiviti fizikal ni boleh dibuat selama 15 minit pada peringkat awal sebanyak 3 kali seminggu.

Jangan buat aktiviti yang membuatkan ibu tidak seimbang. berhenti membuat senaman jika anda mengalami sebarang kesakitan, pening, sesak nafas, berasa hendak pitam, berdebar-debar, sakit belakang atau pelvis, atau mengalami pendarahan faraj.

Bagaimana produk Shaklee boleh membantu mengatasi kencing manis semasa hamil dengan mudah dan berkesan?


Atasi Kencing Manis Semasa Hamil Dengan Mudah Dan Berkesan


Bagi ibu-ibu yang tercari-cari produk terbaik untuk mengatasi kencing manis semasa hamil saya cadangkan ibu-ibu menncuba produk Shaklee.

Salah satu produk shaklee yang boleh diambil untuk menghilangkan diabetes semasa mengandung ialah Energizing Soy Protein atau nama manjanya ialah ESP. ESP ni protein soya NON GMO yang lengkap dengan kesemua 9 jenis asid amino yang diperlukan oleh tubuh manusia dan lengkap dengan mineral lain juga.

ESP boleh membantu ibu-ibu mengatasi masalah GDM dengan:

  • mengawal paras insulin dalam darah, 
  • membantu mengawal paras gula, 
  • mengawal selera makan. ESP ni sangat mengeyangkan dan memberikan tenaga kepada ibu-ibu dalam tempoh yang lama dan panjang. Jadi tak ada la ibu-ibu rasa nak makan benda-benda yang mengarut kan sebab perut kenyang je..
  • ESP ni rendah indeks glisemik. Sebab tulah ia sesuai sangat untuk pesakit diabetes.
Klik KEBAIKAN ESP SHAKLEE untuk mengetahui lebih lanjut tentang manfaat utama ESP yang lain.

Testimoni ibu yang mengambil ESP untuk atasi kencing manis semasa hamil.


Atasi Kencing Manis Semasa Hamil Dengan Mudah Dan Berkesan
Haritu bekalkan bapa mertua yang ada diabetes dengan ESP. Alhamdulillah bacaan ayah stabil dan kembali normal.
 Untuk diri saya ESP ni antara suplemen yang saya ambil semasa preggy anak ke tiga. Syukur sangat takde GDM. Kalau masa anak kedua haritu saya disahkan GDM, jenuh sangat nak kena buat BSP sampai 4 kali sehari. Habis planning lari hari tu..
Best juga masa mengandung tu berat naik dalam 10kg gitu, terkawal, badan pun tak obes lepas pantang bila amalkan ESP nih.


Yang pernah amalkan ESP ni memang takkan miss la ambilnya setiap hari. Saya sendiri pun setuiap hari takkan lupa minum ESP. dah macam ketagih dah..hihi. Kalau tak minum tu dok teringat-ingat je..Macam ada yang tak kena je.. 

Bukan saja mengeyangkan bila minum ESP ni. Yang paling syok, parut jerawat saya cepat je hilang, kulit muka tak kering lagi, dulu kulit kering yang amat, siku dan lutut pun makin cerah..dulu dah la kering pastu warna tak sekata pulak tu..

Oklah.. bagi ibu-ibu preggy yang nak cuba ESP ni jangan lupa contact saya ye. Jangan tunggu-tunggu lagi. Ibu tak preggy pun boleh minum ESP ni tau..


Apa tunggu lagi hubungi saya segera untuk dapatkan harga yang paling istimewa dan konsultasi percuma.

Whatsapp/Telegram saya : Nor Akmal 0139279846


No comments:

Post a Comment