Sejarah Keluarga Menjadi Faktor Risiko Yang Tinggi Untuk Mendapat Kanser Payudara

Payudara terdiri daripada lemak, tisu penghubung dan beribu-ribu kelenjar kecil yang dipanggil lobul, yang menghasilkan susu. Apabila seorang wanita mempunyai bayi, susu itu akan sampaikepada puting melalui tiub kecil yang dipanggil saluran, yang membenarkan si ibu untuk menyusu.

Badan ini terdiri daripada berjuta-juta sel kecil, yang biasanya membesar dan membahagi dengan cara yang teratur. Sel-sel baru hanya dihasilkan apabila dan di mana mereka diperlukan. Dalam penyakit kanser, proses yang teratur ini menghadapai masalah dan sel-sel mula berkembang dan membiak tanpa kawalan.



Kanser payudara menjadi antara sebab utama kematian di kalangan wanita di Malaysia. Kanser payudara ialah sejenis penyakit yang mana terdapat sel-sel kanser (malignan) di dalam tisu-tisu payudara.

Kanser payudara boleh berlaku di mana-mana bahagian payudara termasuklah lobus (yang menghasilkan susu), duktus yang menghantar susu ke puting dan tisu lemak payudara (jarang berlaku).

Faktor Risiko Kanser Payudara


Sehingga ke hari ini tiada punca jelas yang menyebabkan terjadinya kanser payudara. Namun terdapat beberapa faktor risiko yang mempengaruhi kebarangkalian seseorang wanita itu untuk mendapat kanser payudara.

Faktor Risiko Yang Tinggi

  • Umur - Wanita yang berusia 40 tahun ke atas berisiko tinggi mendapat kanser payudara.
  • genetik atau sejarah keluarga - jika anda mempunyai ahli keluarga terdekat yang pernah menghidap kanser payudara atau kanser ovari, anda mungkin mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapat kanser payudara.
  • sejarah menghidap kanser payudara - Seorang wanita yang mengalami kanser payudara di sebelah payudara mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat kanser payudara di sebelah satu lagi.
  • Pernah menghidapi penyakit payudara benigna proliferatif

Faktor Risiko Sederhana


  • Sejarah haid - perempuan yang datang haid lebih awal dan lewat putus haid memiliki risiko yang lebih tinggi untuk mendapat penyakit ini. Telah terbukti bahawa wanita yang telah melalui masa haid lebih dari 40 tahun mempunyai 2 kali ganda risikonya untuk mendapat kanser payudara berbanding dengan mereka yang melalui haid dalam masa yang pendek.
  • Sejarah kelahiran -wanita yang tidak memiliki anak atau melahirkan anak pertamanya pada usia yang lanjut, memiliki risiko yang lebih tinggi untuk memperolehi penyakit ini. Adalah dipercayai disebabkan oleh pendedahan kepada estrogen yang berlebihan. 

  • Estrogen eksogenus - wanita yang pernah mengambil estrogen dalam bentuk pil perancang keluarga ataupun terapi penggantian estrogen lebih berisiko untuk memperolehi penyakit ini. Ini kerana mereka terdedah kepada aras estrogen yang tinggi.
  • Obesiti - jika seseorang wanita yang telah menopaus dan mempunyai berat badan yang berlebihan berisiko mendapat kanser payudara. Dipercayai ada kaitan dengan jumlah estrogen dalam badan. Gemuk selepas putus haid menyebabkan estrogen dihasilkan secara berlebihan


Faktor-faktor lain

Diet yang tinggi dengan lemak juga dikatakan menjadi faktor risiko untuk mendapat kanser payudara. Namun tiada bukti yang kukuh untuk menyokong teori ini. 

Sebagai salah satu pencegahan dan langkah berjaga-jaga tidak salah kalau kita bersederhana dan mengurangkan pengambilan makanan yang tinggi lemak ini. 

Tanda - tanda dan gejala kanser payudara


Gejala utama yang dialami oleh pesakit adalah kehadiran ketumbuhan, pengeluaran cecair lelehan dari puting, dan sakit atau ketidakselesaan di sekitar payu dara. 

  • Ketumbuhan yang terjadi pada pesakit merupakan perubahan utama yang dialami oleh pesakit. Ketumbuhan ini biasanya tidak sakit dan terdapat pada sebelah payu dara sahaja. Ianya keras dan pejal dan memiliki tepian yang tidak licin.
  • Lelehan yang keluar dari puting kadangkala mengandungi darah dan berair dan datang secara spontan tanpa sebarang rangsangan.
  • Apabila kanser telah melarat dan memasuki peringkat yang lebih berbahaya, payu dara dan puting akan mengalami perubahan bentuk. Akan terbentuk lekukan pada kulit payu dara dan teksturnya kelihatan dan dirasai seperti kulit buah oren. Bentuk dan saiz payu dara juga akan berubah.

Amat penting bagi seseorang wanita itu peka terhadap perubahan yang berlaku pada diri masing-masing. Jangan takut dan malu untuk mendapatkan pemeriksaan lanjut jika berlakunya perubahan pada payudara. Langkah awal dapat mengelakkan sel-sel kanser dari merebak.

Bagaimana Vivix Shaklee boleh membantu pesakit kanser payudara menjadi lebih sihat dan bebas kanser?


Shaklee telah mencipta satu tonik ajaib atau suplemen anti kanser iaitu VivixVivix merupakan sejenis sirap Shaklee yang tinggi aktioksidan bagi merawat radikal bebas yang berada disekeliling kita.

Sel kanser di dalam tubuh kita aktif kerana radikal bebas daripada persekitaran seperti pencemaran udara, pemakanan yang tidak sihat, tekanan perasaan dan lain-lain merosakkan tubuh kita.

Vivix mengandungi resveratrol satu sebatian polifenol yang sangat berkuasa. Salah satu fungsi resveratrol ialah mampu menghalang sel-sel kanser dari merebak. Sekaligus berupaya mencetuskan kematian sel-sel kanser (apoptosis).



  • Bahan-Bahan dalam VIVIX seperti resveratrol bertindak memperbaiki seawal peringkat DNA lagi. Sebab itulah, VIVIX mampu membantu pesakit kanser.
  • VIVIX dapat membantu mempercepatkan penyembuhan luka dan tisu yang rosak terutamanya selepas pembedahan, radioterapi, kemoterapi atau rawatan perubatan lain.
  • VIVIX Dapat membantu menghadapi kesan sampingan rawatan dengan lebih baik dan peluang sembuh dengan lebih baik.
  • VIVIX Dapat meningkatkan sistem imun / ketahanan badan bagi membolehkan anda melawan kanser

Hari ini saya ingin berkongsi dengan kalian semua testimoni pesakit kanser payudara yang mengambil Vivix sebagai ikhtiar dan rawatan alternatif. Alhamdulillah dengan izinNya yang maha kuasa pesakit-pesakit ini menunjukkan respon yang sangat positif selepas mengamalkan Vivix.

testimoni pesakit kanser payudara yang mengambil Vivix sebagai ikhtiar dan rawatan alternatif
Hadiah untuk ibu menghidap kanser payudara: 
Mama pernah menghidap kanser payudara sejak tahun 2009. Initially was told it was stage 2. Mama dah underwent ooeration, 6 cycles of chemoteraphy, 25 cycles of radiotherapy. Bagaimanapun selepas pemeriksaan lanjut mama sebenarnya dah stage 4. Kanser dah merebak ke tulang belakang. tapi dah tak de rawatan selanjutnya. Jadi mama memang selalu ada sakit tulang belakang on dan off. 
Lepas tu saya dapat tahu pasal VIVIX. Setelah mentelaah kandungan VIVIX dan bagaimana VIVIX berfungsi memperbaiki dan melindungi DNA sel-sel badan dan memberi tenaga pada sel-sel dalam badan secara proses yang normal. 
Alhamdulillah mama menunjukkan kesan yang sangat positif selepas pengambilan setengah botol VIVIX. Mama lebih bertenaga dan sihat, sakit tulang pun dah hilang. Bukan itu sahaja, pasu-pasu bunga kat rumah pun banyak mama angkat alih tempat. Seronoknya mama sihat dan happy. 

Japanese Knotweed merupakan salah satu bahan semulajadi di dalam vivix. Tumbuhan ini mengandungi resveratrol yang mampu mencegah penyakit kanser. Resveratrol terbukti mampu mencegah penyakit kanser seperti kanser payudara, kanser prostat, kanser kolon (usus), kanser pankreas dan juga tiroid.

Cegah kanser payudara sebelum terlambat. Marilah kita mulakan hidup baru dengan lebih sihat. Pengambilan Vivix Shaklee mampu menghalang dan mencegah terjadinya penyakit kanser payudara dan kanser lain juga. Harga Vivix jauh lebih murah jika dibandingkan dengan kos untuk merawat penyakit kanser.

Inginkan VIVIX untuk mengatasi kanser payudara dan vitamin shaklee yang lain dengan harga paling istimewa?

Apa tunggu lagi hubungi saya segera untuk dapatkan harga yang paling istimewa dan konsultsi percuma.

Whatsapp/Telegram saya : Nor Akmal 0139279846

Comments