Wednesday, August 3, 2016

Gajet Punca Semakin Ramai Kanak-kanak Rabun..Betul Ke?

Mata rabun merupakan masalah sejagat yang biasa berlaku di kalangan masyarakat dunia tanpa mengira usia. Kanak-kanak yang masih belum bersekolah pun ada yang dah rabun matanya. 

Setakat mana gajet mempengaruhi kesihatan mata? nak tahu lebih lanjut korang mesti la kena baca entri ni sampai habis tau..jangan lompat-lompat okey..Stay tuned..!!


Rabun ni ada dua jenis iaitu rabun dekat dan rabun jauh. Rasanya semua dah tahu kan. Apa beza rabu jauh dan rabun dekat ni? Rabun jauh maksudnya seseorang tu tak dapat nak tengok objek yang jauh dengan jelas tapi dapat tengok objek dekat dengan jelas. 

Rabun dekat pulak terbalik. Orang yang ada masalah rabun dekat ni bila objek dekat nampak kabur dan objek jauh nampak jelas. macam pelik di situ. Tapi itulah hakikatnya.


Tanda-tanda dan Simptom Rabun

  • mata menjadi kabur apabila menlihat objek jauh atau dekat
  • mengecilkan mata apabila melihat objek yang jauh
  • mata menjadi silau walaupun cahaya biasa saja
  • penglihatan terganggu semasa memandu
  • cepat mengantuk
  • mata menjadi berair
  • mata menjadi merah dan rasa perit
  • rasa pening kepala

Gajet Punca Mata Menjadi Rabun...Betul ke??


Hari ini memiliki gajet menjadi satu benda penting dah. Setiap orag mesti ada gajet. Penggunaan gajet seperti telefon pintar bukan sahaja untuk memudahkan proses berhubung, ia juga memudahkan pekerjaan dan juga digunakan untuk mengisi masa lapang dengan bermain video dan permainan.

Namun tanpa kita sedar pendedahan terlalu lama kepada gajet seperti telefon pintar, tablet, iPad dan komputer menyebabkan pelbagai masalah berkaitan mata seperti penglihatan kabur, mata menjadi merah, mata kering dan panas sehingga berair.


Bermain permainan video menggunakan telefon pintar atau tablet dalam tempoh masa yang lama boleh menyebabkan risiko mata minus atau mata rabun. Kesannya sama juga dengan menggunakan komputer terlalu lama.

Menurut Perunding Pakar Mata dan Bedah Okuloplastik Hospital Pakar KPJ Klang Dr Zurina Zainal Abidin, keletihan mata, pandangan kabur, mata kering sehingga menyebabkan sakit kepala adalah gejala biasa yang berlaku disebabkan terlalu lama menggunakan gajet. 

Menggunakan gajet dalam waktu lama pada jarak dekat akan mempengaruhi fokus mata sekali gus menyebabkan masalah rabun. Sebab itu ramai dalam kalangan kanak-kanak memakai cermin mata kerana sejak kecil lagi mereka telah terdedah kepada gajet. 


Vitamin Untuk Kesihatan Mata


Zaman teknologi tanpa sempadan kita banyak menggunakan mata untuk melihat imej kecil dan juga besar di skrin telefon, komputer, televisyen dan tablet setiap hari. Aktiviti ini menyebabkan mata menjadi letih dan meningkatkan masalah mata yang berkaitan umur.

Jadi untuk meningkatkan fungsi mata, nutrien yang mencukupi sangatlah penting. Jom kita tengok apa vitamin yang amat penting untuk kesihatan mata. (sumber:http://www.doctoroz.com)


  • Vitamin A, C, E dan mineral seperti tembaga dan zink amat penting untuk penglihatan berfungsi secara optimum.
  • Beta-karotene, lutein dan zeaxanthin sangat penting untuk melindungi makula daripada kerosakn akibat sinaran matahari. Beta-karotene, lutein dan zeaxanthin boleh didapati di dalam sayuran berdaun hijau gelap, kuning telur, lada kuning, labu, kentang manis dan lobak merah. 
  • Makanan yang kaya dengan sulfur, cysteine dan lecithin membantu melindungi kanta mata dari pembentukan katarak. 
  • Makanan yang kaya dengan anthocyanin seperti buah blueberry dan anggur berfungsi sebagai antioksidan dan anti radang yang boleh membantu memperbaiki penglihatan mata.
  • DHA merupakan asid lemak yang terdapat di dalam ikan laut dalam membekalkan struktur sokongan untuk membran sel  bagi meningkatkan kesihatan mata.

Kat mana nak dapatkan vitamin untuk mata ni? Jangan risau ok Shaklee ada vitamin yang boleh diambil untuk kesihatan mata. Bagi yang dah ada masalah rabun mata korang boleh mencuba vitamin shaklee. Yang tak rabun pun boleh ambil juga. 


Rangkaian produk Shaklee Bantu Tingkatkan Kesihatan Mata


  • Carotomax -  di dalam Carotomax mengandungi lengkap dengan Vitamin A, beta-karotene, lutein dan zeaxanthin yang sangat diperlukan untuk mengatasi masalah rabun dan masalah mata yang lain seperti  presbiopic, astigmatism, xerophthalmia (mata kering), kelesuan mata, glaucoma, katarak, eye bags dan gegelung hitam pada kawasan bawah mata.
Gajet Punca Semakin Ramai Kanak-kanak Rabun
Gajet Punca Semakin Ramai Kanak-kanak Rabun

  • Omega Guard -Di dalam Omega Guard terdapat DHA iaitu asid lemak omega-3 membantu membentuk retina dan menguatkan fungsi visual. DHA secara jelas membantu meningkatkan kemampuan belajar dan fungsi kognitif.
Gajet Punca Semakin Ramai Kanak-kanak Rabun

Testimoni Pengguna Yang Mengambil Carotomax


Gajet Punca Semakin Ramai Kanak-kanak Rabun.
Alhamdulillah tak sangka percubaan pertama cari suplemen untuk mata ayah akhirnya berjaya. Ayah ada brain tumor yang effect mata kanannya. Doktor cakap lepas scan & MRI 2  minggu lepas mata kanan ayah dah tak ada harapan lagi untuk melihat, tapi aku nekad nak bagi ayah makan CAROTOMAX. Baru-baru ni ayah cakap dia dah boleh nampak semula walaupun kabur. Alhamdulillah, Alhamdulillah.. Sekarang tinggal nak keluarkan nanah je dalam kepala.. Mak dan adik pun dah mula ambil CAROTOMAX untuk masalah rabun diaorang..Alhamdulillah. Gembira sangat. thanks shaklee bagi harapan baru untuk ayahku..


Inginkan vitamin untuk mengatasi masalah rabun mata dan vitamin shaklee yang lain dengan harga paling istimewa?

Apa tunggu lagi hubungi saya segera untuk dapatkan harga yang paling istimewa dan konsultsi percuma.

Whatsapp/Telegram saya : Nor Akmal 0139279846

No comments:

Post a Comment