Rawat Masalah Buasir Segera Sebelum Menjadi Lebih Teruk

Kita tahu buasir ni penyakit yang berkaitan dengan dubur. Di dalam istilah perubatan buasir disebut sebagai haemorroid. Tanda yang paling mudah untuk menentukan buasir atau tidak apabila salur dubur menjadi bengkak. Pesakit buasir akan merasa sakit apabila otot dubur menekan bengkak tersebut dan proses membuang air besar menjadi sangat terseksa dan sakit.

Terdapat dua jenis buasir iaitu:


  • buasir dalaman (internal haemorroid) - buasir yang bermula dari dalam saluran dubur
  • buasir luaran (external haemorroid) - bengkak terjulur keluar dari bahagian dubur
Buasir internal boleh berdarah dari dalam saluran dubur dan terkeluar atai disebut sebagai prolapse. Biasanya pesakit buasir akan dapat rasa adanya sesuatu yang terkeluar (ketumbuhan) di luar lubang dubur (anus). terutama sekali semasa membuang air besar.


7 Langkah Mudah Untuk Elakkan Buasir


Cara terbaik untuk mencegah buasir ialah dengan memastikan najis sentiasa lembut supaya proses membuang ai besar berjalan dengan lancar.

  • Makan makanan yang tinggi serat. Serat banyak terdapat di dalam buah-buahan dan juga sayura-sayuran serta bijirin penuh. Serat membantu melembutkan najis dan dapat elakkan meneran ketika membuang air besar.
  • Minum air yang banyak. Minum air 6 hingga 8 gelas sehari bukan saja baik untuk proses penghadaman malah baik untuk kesihatan tubuh.
  • Mengambil makanan tambahan (suplemen) yang mengandungi serat. Ramai yang tidak mengambil serat yang mencukupi dalam diet harian mereka. jadi pengambilan serat dalam bentuk suplemen boleh membantu menampung kekurangan itu. dinasihatkan jika ambil suplemen serat pastikan minum air masak lebih dari 8 gelas. Air yang kurang boleh menyebabkan sembelit yang lebih teruk. Alfalfa Shaklee dan juga Herblax Shaklee mengandungi serat yang tinggi untuk mengatasi sembelit.
  • Jangan meneran. Meneran ketika membuang air besar mencetuskan tekanan yang lebih kuat ke atas urat dalam rektum lalu menyebabkan kesakitan dan pendarahan.
  • Jangan lengahkan apabila ingin membuang air besar. Melambat-lambatkan atau menahan diri dari membuang air besar menyebabkan najis menjadi kering dan lebih sukar untuk membuang.
  • Senaman. Kekal aktif dapat membantu mencegah sembelit dan mengurangkan tekanan pada salur darah.
  • Elakkan duduk dalam tempoh yang lama. Duduk terlalu lama terutamanya di dalam tandas boleh meningkatkan tekanan pada salur darah dubur.

Cadangan Suplemen Untuk Atasi Buasir


Rawat Masalah Buasir Segera Sebelum Menjadi Lebih Teruk

OMEGA GUARD

- membantu mengurangkan bengkak akibat buasir.
- membantu mengurangkan radang dan kesakitan.

OSTEMATRIX

- melembutkan najis dan memudahkan proses pembuangan najis.
- membantu mengurangkan sembelit.

ZINC COMPLEX

- membantu proses penyembuhan luka akibat buasir berdarah dengan cepat.


Inginkan vitamin untuk mengatasi penyakit gusi bengkak dan berdarah dan vitamin shaklee yang lain dengan harga paling istimewa?

Apa tunggu lagi hubungi saya segera untuk dapatkan harga yang paling istimewa dan konsultsi percuma.

Whatsapp/Telegram saya : Nor Akmal 0139279846


Comments