Wednesday, July 27, 2016

Gusi Bengkak Dan Berdarah Sampai Fobia Nak Berus Gigi

Gusi bengkak dan berdarah merupakan salah satu tanda penyakit gusi peringkat awal. Dalam istilah perubatan disebut sebagai gingivitis. 

Penyakit ini terjadi disebabkan berkumpulnya plak di kawasan gusi dan gigi. Berjuta-juta bakteria terdapat dalam plak yang menyebabkan radang pada gusi. Di dalam plak juga ada toksin dan asid yang yang boleh menyebabkan gusi merah, bengkak dan berdarah.

Plak terhasil daripada sisa-sisa makanan lembut yang berkumpul dan melekat di permukaan celahan gigi. Plak yang tidak dibersihkan akan menjadi keras dan dipanggil kalkulus. Air liur kita yang mengandungi kalsium menyebabkan plak menjadi keras.  



Penyakit gusi boleh berlaku pada semua orang. Biasanya boleh dirawat dengan penjagaan gigi dan mulut yang betul. Tetapi jika penyakit ini tidak dirawat pada peringkat awal, plak akan menyebabkan inflamasi dan boleh melemahkan tisu lembut dan tulang di sekitar gigi.

Jika inflamasi ini berterusan akan menyebabkan gigi menjadi goyang dan akhirnya tanggal dengan sendiri atau perlu dicabut.

Gusi berdarah juga boleh jadi punca masalah kesihatan yang lain. Jadi jangan ambil mudah jika korang ada mengalami masalah gusi bengkak dan berdarah. Segera dapatkan pemeriksaan doktor untuk mengetahui punca sebenar supaya rawatan awal dapat dibuat. Rawatan awal amatlah penting untuk elakkan penyakit menjadi lebih teruk.


Tanda-tanda Penyakit Gusi Peringkat Awal (Gingivitis)

  • Gigi yang merah atau bengkak atau berdarah apabila memberus gigi atau memflos atau menguyah makanan keras
  • sakit gigi atau gigi sensitif
  • nafas berbau 
  • gusi bengkak dan bernanah
  • gusi merah menyala
  • gusi mudah berdarah
  • diet yang tidak betul (kurang vitamin C dan B serta Kalsium)
  • gigi menjadi longgar atau mempunyai lekuk akhirnya kena cabut. Ini peringkat penyakit gusi yang paling teruk disebut sebagai periodontitis.


Perbezaan gigi dan gusi yang sihat dengan yang tidak sihat


Rawatan Penyakit Gusi


Selain penjagaan kesihatan mulut yang berkesan, untuk merawat penyakit gusi ialah dengan mencuci gigi dan mambuang kalkulus. Disebut juga sebagai scaling.

Alat yang digunakan untuk mencuci dipanggil ultrasonic scaler. Rawatan itu akan menyebabkan gusi anda berdarah kerana gusi yang bengkak mudah berdarah.

Jika penyakit gusi pada tahap yang lebih serius,kaedah biasa tidak mencukupi untuk merawatnya. Gusi yang bengkak atau bernanah perlu dikeluarkan atau dipotong dengan melakukan satu pembedahan kecil. Penyakit itu selalu melibatkan lebih dari satu bahagian rahang, dan pembedahan kecil akan dijalankan secara berperingkat-peringkat.

Gigi yang longgar kadangkala boleh menjadi kukuh semula tetapi ia akan mengambil masa yang agak lama. Bagi gigi yang terlalu longgar, rawatan splinting perlu dilakukan untuk mengukuhkan gigi dalam rahang. Kadangkala gigi yang longgar terpaksa dicabut dan digantikan dengan gigi palsu.

Bagaimanapun,kejayaan rawatan periodontik bergantung kepada kerjasama pesakit kerana tanpa penjagaan kebersihan mulut ia tidak akan berhasil. Penyakit gusi sering kali mudah berbalik semula

Ramai yang  tidak tahu bahawa mereka ada penyakit gusi ini (gingivitis) sehinggalah muncul tanda-tanda seperti di atas. Sebab tu la doktor gigi sarankan kepada kita supaya membuat pemeriksaan secara berkala sekurang-kurangnya sekali setahun. Paling bagus setiap 6 bulan sekali. Jadi kalau-kalau ada masalah berkaitan gigi dan gusi dapatlah kita rawat cepat-cepat.

Jom kita tengok pula apa petua dan tip penting yang boleh diamalkan setiap hari untuk mencegah berlakunya penyakit gusi.

Petua membantu mencegah penyakit gusi

  • memberus gigi sekurang-kurangnya 2 kali sehari untuk membuang sisa makanan dan plak antara gigi.
  • gunakan flos dengan teknik yang betul untuk membersihkan celah-celah gigi yang rapat sekurang-kurang sekali sehari.
  • tukar berus gigi setiap 3 bulan sekali. Guna berus gigi berbulu lembut supaya gusi tidak cedera.
  • makan makanan yang seimbang dan hadkan pengambilan makanan di antara waktu makan utama. Ini sangat penting untuk pastikan gigi dan gusi yang sihat.
  • Kurangkan pengambilan makanan dan minuman manis.Ini dapat bantu mengurangkan pembentukan plak.  
  • Berhenti merokok. Merokok meningkatkan risiko penyakit berkaitan rokok termasuklah penyakit gusi. 
  • jumpa pakar pergigian secara berkala untuk pemeriksaan dan pemberishan gigi sekurangnya 2 kali setahun.
  • alert dengan tanda-tanda dan simptom-simptom penyakit gusi.
  • makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran. Buah dan sayur-sayuran yang kaya dengan antioksidan membantu mencegah plak terkumpul di celah dan permukaan gigi.
Selain mendapatkan rawatan pakar korang boleh juga boleh mengambil suplemen (makanan tambahan) untuk menampung diet yang tidak sihat.

Suplemen shaklee dapat membantu menampung kekurangan vitamin yang boleh menyebabkan penyakit gusi. Suplemen yang dicadangkan ialah;
Gusi Bengkak Dan Berdarah Sampai Fobia Nak Berus Gigi

Jom kita tengok apa fungsi ketiga-tiga vitamin ini.

Ostematrix 

Di dalam ostematrix ni ada kalsium dan juga vitamin D. Keduanya sangatlah penting untuk mengekalkan kekuatan tulang termasuklah tulang yang menyokong gigi.


Sustained Release Vita-C Plus (Vitamin C)

Vitamikn C membantu mengekalkan integriti tisu yang saling berkait. Ia juga adalah antioksidan yang kuat dalam menghalang serangan radikal bebas yang memusnahkan tisu.

Jadi kekurangan vitamin C membolehkan gingivitis memusnahkan tisu yang menyokong gigi termasuk gusi, ligamen dan tulang alveolar (yang bertindak sebagai soket kepada gigi).


Garlic Complex

Bawang putih berfungsi sebagai antibakteria. Lagi bagus kalau korang boleh makan dan kunyah bawang putih mentah-mentah. Mampu buat macam tu? tak sanggup kot kan nak makan bawang putih mentah. Apa susah telan je vitamin Garlic Complex...Hihi..

Garlic Complex berfungsi sebagai antibiotik yang selamat dan semulajadi. Ia selamat digunakan dalam tempoh yang lama untuk merangsang dan meningkatkan sistem imun tubuh, menghalang jangkitan penyakit yang disebabkan oleh kuman, virus, kulat, yis kandida dan sebagainya.

Pengalaman penulis sendiri yang menghadapi masalah gusi bengkak dan berdarah


Saya sendiri pernah mengalami penyakit gusi ni. sampai trauma dan fobia nak gosok gigi. Kadang-kadang tu tak gosok gigi pun tiba-tiba je gusi berdarah dengan sendiri.  Bukan tu je mulut saya pun berbau juga. Segan bila bercakap dengan kawan-kawan. 

Alhamdulillah masalah gusi berdarah dan mulut berbau kini dah seleasi. Sejak konsisten mengamalkan Vitamin C, Ostematrix dan juga Garlic Complex perasaan fobia nak berus gigi dah tak ada dah. Rupanya gusi berdarah sebab tak cukup vitamin.

Selain ambik vitamin Shaklee, korang kena juga buat pemeriksaan gigi secara tetap di klinik gigi. Penting tau. 

Bagi saya bab cuci gigi ni (scaling) kena buat setiap tahun atau 6 bulan sekali. Sebabnya bila kita gosok gigi biasanya sisa makanan yang melekat kat gigi tu tak dapat dibersihkan dengan betul. Jadi penting sangat untuk elakkan plak terbentuk pada permukaan gigi. 


Inginkan vitamin untuk mengatasi penyakit gusi bengkak dan berdarah dan vitamin shaklee yang lain dengan harga paling istimewa?


Apa tunggu lagi hubungi saya segera untuk dapatkan harga yang paling istimewa dan konsultsi percuma.

Whatsapp/Telegram saya : Nor Akmal 0139279846

No comments:

Post a Comment