Thursday, June 16, 2016

Cara Mengatasi Kudis Buta Dengan Berkesan Elak Merebak Dan Berjangkit

Kudis buta atau dalam perkataan lain kita juga sebut sebagai scabies. Kudis buta ialah penyakit kulit yang disebabkan gigitan sejenis hama yang bernama . Saiz hama ni sangat kecil hanya berukuran 0.2 mm hingga 0.4 mm panjang dan tak nampak dengan mata kasar manusia. 

Semua golongan tak kira umur berapa sekalipun berisiko mendapat kudis buta. Ada yang menganggap kudis buta sebagai alahan (alergic) ataupun penyakit keturunan. Kudis buta bukanlah disebabkan lemahnya penjagaan kesihatan. Tetapi ia lebih cenderung berlaku di tempat yang sesak dengan orang ramai seperti asrama dan rumah asuhan kanak-kanak.

Jika tidak dirawat dengan betul kudis buta boleh berulang dan menjadi lebih teruk.


Cara Mengatasi Kudus Buta (Scabies) Dengan Berkesan Elak Merebak Dan Berjangkit


Bagaimana Kudis Buta Disebarkan?

Kudis buta boleh berjangkit melalui beberapa cara seperti:
  • sentuhan dari kulit ke kulit termasuklah hubungan kelamin
  • berkongsi pakaian, tuala dan selimut dengan pesakit
  • berkongsi tempat tidur 

Tanda-tanda Dan Gejala Kudis Buta

  • mereka yang dijangkiti kudis buta akan merasa gatal yang amat sangat terutama pada waktu malam atau selepas mandi air panas
  • timbulnya bintik merah atau ketulan merah (lebam merah kecil) seperti ruam pada tapak tangan dan tapak kaki atau kawasan tubuh badan yang lain. Bintik merah ini diikuti dengan rasa gatal. Jika tidak dirawat dengan segera bintik merah boleh menjadi lebih teruk iaitu melepuh dan bernanah.
  • kulit bercalar kesan menggaru 
  • kesan pergerakan kudis buta

Kutu betina kudis buta akan mengorek lubang dan membentuk laluan di bawah lapisan kulit manusia. Kemudian akan bertelur, menetas dan membiak serta membuang najis. Rasa gatal yang teramat sangat adalah respon alahan terhadap najis hama kudis buta yang berada di bawah lapisan kulit.


Cara Mengatasi Kudus Buta (Scabies) Dengan Berkesan Elak Merebak Dan Berjangkit

Kudis buta boleh muncul di seluruh tubuh termasuklah:

  • celah jari tangan dan kaki. Kebiasaannya tangan tempat yang paling kerap dijangkiti kudis buta
  • ketiak
  • pergelangan tangan
  • siku 
  • punggung
  • pinggang
  • di bawah payudara
  • tulang belikat
  • kawasan kemaluan
  • tapak kaki
  • lutut

Cara Mengatasi Kudus Buta (Scabies) Dengan Berkesan Elak Merebak Dan Berjangkit

Apa nak buat untuk mencegah kudis buta dari merebak

  • basuh pakaian, cadar, selimut dan tuala dengan air panas yang pada suhu lebih 60 darjah celcius. Hama kudis buta akan mati jika terkena suhu panas 60 darjah celcius ke atas.
  • ada juga yang basuh maam biasa. Bila dah pakaian, cadar, selimut dan tuala kering korag boeh juga iron. Yelah nak basuh semua cadar, tuala, pakaian dan selimut dengan air panas jenuh juga la kan masak air panas banyak-banyak kan.

Rawatan Untuk Kudis Buta Untuk Elakkan Dari Merebak


Selain menggunakan ubat-ubatan speerti losyen dan krim yang diberikan oleh doktor korang juga boleh mencuba produk Shaklee untuk merawat kudis buta seklaigus mengelakkan dari merebak dan mengangkiti orang lain.

Antaranya produk shaklee yang sesuai krim herbal blend, Zinc Complex, Chewable Vita-C Plus (vitamin C untuk kanak-kanak), SR Vita-C Plus (vitamin C untuk dewasa), Nutriferon dan pencuci serbaguna Basic-H.


Krim Hebal Blend



Cara Mengatasi Kudis Buta Dengan Berkesan Elak Merebak Dan Berjangkit
Krim serbaguna ni sangat baik untuk mengurangkan rasa gatal kudis buta. Macam mana nak guna? Senang saja. Selepas mandi boleh sapukan krim pelbagai guna kat tempat yang terkena kudis buta.


Zink Complex Shaklee

Zink Complex boleh membantu mencegah kudis buta dari merebak dan melawan jangkitan kulit.

Fungsi zink adalah meningkatkan sistem imun. Ia membantu pengeluaran kalenjar thymus. Kalenjar thymus mempertingkatkan sistem imun dengan pengeluaran T-cells untuk menentang kanser dan menghalang jangkitan penyakit.


Cara Mengatasi Kudis Buta Dengan Berkesan Elak Merebak Dan Berjangkit


Macam mana nak buat?

  1. Ambil pil zinc Complex Shaklee dua atau tiga biji dan kisar atau tumbuk sehingga halus. 
  2. Tambah sedikit air untuk jadikannya sebagi pes. Agak-agak saja air tu jangan banyak sangat nanti cair susah pulak nak tepek kat kudis buta. Boleh campur dengan sedikit kunyit. 
  3. Kemudian tampal la pes zinc complex tu kat bahagian tubuh yang ada kudis buta. 
  4. Biarkan selama sekurang-kurang sejam atau sehingga pes itu kering dengan sendirinya.
  5. Kemudian bilas dengan air suam
  6. Ulang sekali sehari sehingga kudis buta hilang.
Pada masa yang sama makanlah makanan yang mengandungi tinggi kandungan zink seperti biji bunga matahari, gandum (pilihlah gandum organik yang Non-GMO), kacang soya organik dan sebagainya.


Cara Mengatasi Kudis Buta Dengan Berkesan Elak Merebak Dan Berjangkit

Chewable Vita-C ni adalah vitamin C untuk kanak-kanak. Jadi kanak-kanak yang berumur satu tahun ke atas yang dah pandai menguyah boleh la berikan Vitamin C ni. Vitamin C ni kita tahu bleh membantu meningkatkan sistem imun badan kanak-kanak yang terkena kudis buta. Bila dah sistem imun kuat insyAllah cepatlah sembuh kudis tu. Vitamin C juga penting untuk kanak-kanak supaya dapat mengelak dan mencegah dari dijangkiti kudis buta.


Nutriferon


Nutriferon merupakan produk berpaten dengan campuran ekstrak tumbuhan yang terbukti secara klinikal dapat menguatkan imun. Selain dari vitamiab c nutriferon juga dapat membantu menguatkan sistem pertahanan badan untuk melawan jangkitan penyakit. Ia sesuai untuk semua golongan.


Cara Mengatasi Kudis Buta Dengan Berkesan Elak Merebak Dan Berjangkit

Nutriferon satu formula yang membekalkan perlindungan imun tubuh harian yang tinggi yang dihasilkan dari ekstrak tumbuh-tumbuhan semula jadi ini iaitu biji labu, bunga kesumba, biji plantago dan kudup bunga bebuas Jepun.


Sustain Release Vita-C Plus


Atau lebih dikenali sebagai Vitamin C. Vitamin C ni hanya untuk orang dewasa. Yang dah ada kudis buta elok sangat ambik vitamin C supaya dapat elakkan kudis buta dari merebak dan sembuh lebih cepat.


Cara Mengatasi Kudis Buta Dengan Berkesan Elak Merebak Dan Berjangkit

Yang tak kena kudis buta pun harus ambil vitamin c ni. Tujuannya kita nak tingkatkan sistem imun badan secara semulajadi. Bila sistem imun dah kuat insyAllah susahlah kudis buta nak berjangkit.


Pencuci Serbaguna Basic-H


Basic-H ni pencuci serbaguna. Untuk membasuh pakaian, tuala, selimut dan cadar yang digunakan pesakit kudis buta saya galakkan korang guna pencuci basic-H ni. Sangat jimat tau. Sebab apa setiap kali nak basuh tak payah guna banyak-banyak pun basic-H ni. Untuk setiap cucian menggunakan mesin basuh cukup 1 hingga 2 sudu besar basic-H.  
Cara Mengatasi Kudis Buta Dengan Berkesan Elak Merebak Dan Berjangkit

Selai digunakan untuk membasuh pakian, basic-H juga boleh dibuat sebagai sabun mandian. Hah..yeke bair betul. Ye memang betul. Jangan risau ye. Basic-H ni bukan macam sabun basuh baju yang biasa dok jual kat kedai tu. Basic-H ni diekstrak dari buah kelapa dan jagung. Memang sangat mesra pengguna. 


Kalau guna untuk buat sabun mandian ia tak akan merosakkan kuit kita pun. Percayalah. Saya pun kadang-kadang guna basic-H buat mandi terutama bila badan-badan rasa gatal.


Jika korang ingin mencuba rawatan alternatif untuk mengatasi kudis buta atau sebagai langkah pencegahan bagi penyakit-penyakit kronik yang lain seperti kencing manis, darah tinggi, strok, sakit buah pinggang, kanser, sakit jantung dan sebagainya boleh cuba berikhtiar dengan suplemen Shaklee yang lain.

InsyaAllah vitamin Shaklee boleh membantu kalian hidup lebih sihat. Di samping amalan hidup sihat juga perlu dititikberatkan.

Nak beli vitamin (suplemen) untuk mengatasi dan merawat kudis buta (scabies) dan vitamin Shklee yang lain dengan harga paling istimewa?

Apa tunggu lagi hubungi saya segera untuk dapatkan harga yang paling istimewa dan konsultasi percuma.

Whatsapp/Telegram saya : Nor Akmal 0139279846

1 comment:

  1. Basic-h tu memang dah try utk kudis. Mmg recommended.

    ReplyDelete