Tuesday, June 7, 2016

Cara Atasi Sakit Migrain Kronik Tanpa Mengambil Ubat tahan Sakit Yang Boleh Merosakkan Buah Pinggang

Menurut Mayo Clinic penyebab migraine masih lagi tidak dapat difahami dengan tepat. Namun faktor genetik dan persekitaran sangat berkait rapat dengan migraine.

Kalau pergi klinik atau hospital ubat migraine yang wajib diberikan kepada pesakit sudah pastilah ubat penahan sakit (pil painkiller). Fungsinya hanyalah untuk meredakan rasa sakit kepala je bukan merawat penyakit pun. Ubat Painkiller ni sangatlah bahaya kalau diambil dalam tempoh yang lama dan berlebihan.

Ubat tahan sakit yang diambil secara tidak terkawal boleh menyebabkan buah pinggang menjadi rosak. Sebabnya ubat penahan sakit ni akan mengecutkan saluran darah. Jadi darah yang mengalir ke buah pinggang berkurangan.


Cara Atasi Sakit Migrain Kronik Tanpa Mengambil Ubat tahan Sakit Yang Boleh Merosakkan Buah Pinggang

Selain itu juga ubat tahan sakit boleh menyebabkan gastric ulcer. Mula-mula perut akan berasa kurang selesa dan kembung. Lama-lama lapisan dalam perut menjadi bengkak (gastritis) kemudian luka dan akhirnya berlaku pendarahan sehingga muntah darah.

Di akhir entry ini nanti saya akan terangkan tentang cara mengatasi migraine tanpa bergantung kepada ubat tahan sakit yang boleh menyebabkan kegagalan fungsi ginjal.


Faktor Pencetus dan Penyebab Migraine


Mengikut Mayo Clinic terdapat beberapa faktor yang boleh mencetuskan sakit migraine.


1. Perubahan hormon di kalangan wanita.

Hormon estrogen yang turun naik boleh menyebabkan migraine. Wanita yang ada sejarah migraine akan sakit kepala sebelum dan semasa tempoh haid kerana hormon estrogen turun mendadak dalam tempoh ini. Migraine juga boleh berlaku semasa mengandung dan menapouse.


2. Pengambilan Ubat Hormon seperti pil perancang


3. Makanan proses

Mengambil makanan yang mengandungi kandungan garam yang tinggi, keju yang lama (aged cheeses), dan makanan proses serta melambat-lambatkan waktu makan juga boleh menyebabkan migraine.

4. Perasa tambahan (food additives)

Penyedap makanan seperti pemanis (aspartame) dan bahan pengawet (monosodium glutamate). Perasa tambahan banyak diletakkan di dalam makanan proses atau makanan di dalam tin.


5. Mengambil minuman yang mengandungi tinggi kafein dan alkohol.


6. Tekanan

Tekanan di tempat kerja, tekanan di rumah dan tekanan lain yang tidak terkawal boleh mencetuskan migraine.


7. Perubahan di dalam corak tidur. 

Tidur yang tidak cukup dan tidur yang berlebihan boleh mencetuskan migraine.

8. Rangsangan deria 

Rangsangan deria yang disebabkan pancaran lampu yang terang dan cahaya matahari boleh menyebabkan sakit kepala migraine. Sesetengah orang bau dan bunyi yang kuat juga boleh jadi sakit kepala dan migraine.

Cerita tentang perasa tambahan di dalam makanan ni saya teringat dengan seorang kawan ni. Nama dia Nurull. Dia ni kalau makan kat kedai lepas tu mesti akan kena migraine. Sakit kepala, pening dan muntah. Kesian betul..

Korang rasa sebab apa? Sebabnya makanan kat kedai tu banyak sangat letak ajinomoto dan pelbagai perasa lain nak bagi sedap makanan tu. Padahal tak sedap sangat pun.

Saya sendiri walaupun tak ada migrain tapi tak suka sangat makan dan beli kat luar kecuali terpaksa. Sebab dah tahu dah perasa tambahan ni wajib dah akan diletak di dalam masakan.

Di dalam artikel terdahulu saya pernah menulis tentang 5 jenis makanan bantu kurangkan sakit akibat migrain. Antara makanan yang boleh diamalkan oleh pesakit migrain ialah sayur brokoli, yogurt dan bayam.

Jadi mereka yang ada migrain kena elakkan makan makanan yang mengandungi perasa tambahan dan makanan proses. Banyakkan makan buah dan sayur-sayuran.



Rawatan Alternatif Atasi Migrain Kronik  


Bagi saya mengambil suplemen dari bahan semulajadi untuk merawat migraine adalah lebih baik. Ini kerana untuk jangka masa panjang dan pendek suplemen atau vitamin tidak akan ada apa-apa kesan sampingan.

Suplemen yang saya cadangkan untuk mengatasi migraine ialah Set Migraine Shaklee yang terdiri daripada:

Cara Atasi Sakit Migrain Kronik Tanpa Mengambil Ubat tahan Sakit Yang Boleh Merosakkan Buah Pinggang


Mengikut Mayo Clinic mengambil vitamin B2 (riboflavin) dalam dos yang tinggi boleh mencegah dan mengurangkan kekerapan sakit kepala akibat migraine.

Di dalam vitamin B-complex shaklee mengandungi lengkap dengan kesemua vitamin B yang diperlukan oleh tubuh manusia termasuklah B2 (riboflavin).

Klik MANFAAT UTAMA B-COMPLEX untuk mengetahui lebih lanjut tentang B-complex Shaklee.

Migraine juga boleh menyerang apabila seseorang itu kekurangan magnesium. Jadi pengambilan vitamin tambahan magnesium boleh merawat sakit migraine. Magnesium dapat membantu mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang.

Mana nak dapat vitamin magnesium ni? korang jangan risau di dalam Ostematrix Shaklee terdapat magnesium. Ostematrix ni bagus juga untuk tulang dan gigi tau.

Dan satu lagi suplemen yang boleh membantu atasi migraine ialah Coq10 Health Plus. Menurut Mayo clinic mengambil suplemen yang mengandungi Coenzyme Q10 dapat mengurangkan kekerapan migraine. Jadi Coenzyme Q10 ni ada di dalam produk shaklee iaitu Coq10 Health Plus.

Ada kajian yang menunjukkan pengambilan suplemen Coq10 dapat mengurangkan migraine, rasa loya dan penin. CoQ10 Health Plus Shaklee merancakkan sel-sel otak seterusnya meningkatkan kecerdasan mental, memori dan keupayaan kognitif.


Testimoni Pesakit Migraine Yang Semakin Pulih Selepas Menggunakan Set Migraine Shaklee



Testimoni Pesakit Migraine Yang Semakin Pulih Selepas Menggunakan Set Migraine Shaklee
Macam hubby fiza dulu ada migraine kronik. Setiap hari sakit kepala. Konsisten mengamalkan Ostematrix dan B-complex. And totally bebas migraine. Dia pun tak perasan bila migraine tu hilang langsung tak ada  dah.

Testimoni Pesakit Migraine Yang Semakin Pulih Selepas Menggunakan Set Migraine Shaklee
Saya memang ada migraine sejak universiti lagi. Selepas jatuh cinta dengan shaklee dan mengamalkan OSTEMATRIX dan B-COMPLEX alhamdulillah migraibe semakin berkurangan. 

Alhamdulillah..Set migraine shaklee hanya asbab je..Yang penting kita berikhtiar untuk mendapatkan penyembuhan. 
Jika korang ingin mencuba rawatan alternatif untuk penyakit migraine atau sebagai langkah pencegahan bagi penyakit-penyakit kronik yang lain seperti kencing manis, darah tinggi, strok, sakit buah pinggang, kanser, sakit jantung dan sebagainya boleh cuba berikhtiar dengan suplemen Shaklee yang lain.

InsyaAllah vitamin Shaklee boleh membantu kalian hidup lebih sihat. Di samping amalan hidup sihat juga perlu dititikberatkan.

Inginkan Set Migraine Shaklee dengan harga paling istimewa?
Apa tunggu lagi hubungi saya segera untuk dapatkan harga yang paling istimewa dan konsultasi percuma.

Whatsapp/Telegram saya : Nor Akmal 0139279846

3 comments:

  1. mmg tak elok ambil ubat tahan sakit utk atas migrain.. nanti rosak organ lain..

    ReplyDelete
  2. If you had to guess...

    Which of these points do you press to relieve a your Migraine?

    Or to lower Cholesterol?

    To reduce pain From Arthritis?

    Or to reduce High Blood Pressure?

    Find out here: How To reduce pain Migraine?

    Best rgs

    ReplyDelete