Wednesday, May 25, 2016

Ketahui Langkah Mencegah Darah Tinggi (Hipertensi) Sebelum Menjadi Pembunuh Senyap

Tekanan darah tinggi (hipertensi) digelar sebagai pembunuh senyap (silent killer) kerana ia tidak menunjukkan tanda-tanda awal tetapi serangannya boleh membawa  maut. 

Darah tinggi antara penyakit yang sangat digeruni. Sebilangan besar penghidap darah tinggi adalah kaum Melayu tidak kira orang bandar atau orang kampung. Penyakit darah tinggi bukan lagi penyakit orang-orang kaya. 



Ketahui Langkah Mencegah Darah TInggi (Hipertensi) Sebelum Menjadi Pembunuh Senyap

Darah tinggi yang tidak dirawat boleh menyebabkan pelbagai komplikasi seperti serangan jantung (heart attack), jantung lemah (heart failure), buah pinggang rosak dan kebutaan serta angin ahmar (strok).


Langkah Mencegah Darah Tinggi (Hipertensi)


Jom kita tengok apakah langka-langkah yang boleh dilakukan untuk kita mencegah dari terjebak dengan darah tinggi (hipertensi). Ini adalah panduan yang digariskan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.




1. Capai dan kekalkan berat badan yang unggul. Sentiasa pantau BMI anda.


BMI tu apa? BMI singkatan kepada Body Mass Index. Korang boleh kira sendiri berapa BMI korang.
Camne nak kira? Tengok formula di bawah ni. Berat korang dalam kilogram bahagi dengan tinggi korang dalam meter. So jawapannya itulah BMI korang.

formula mengira BMI

Lepas ni dah boleh kira BMI korang berapa ok.. agak-agak normal ke tidak. Kita wajib tahu tu. Nak tahu BMI korang tu normal ke tidak tengok pulak jadual kat bawah ni.


Berdasarkan jadual kat atas ni dapatlah kita simpulkan BMI kita tadi berada di dalam kelompok mana samada berat normal, terlebih berat atau obesiti. 

2. Amalkan pemakanan yang sihat dan kurangkan pengambilan garam. 


Mengikut Dr Zubaidi gula juga boleh menyebabkan tekanan darah tinggi. Sebab tu ramai pesakit darah tinggi tak sembuh-sembuh sebab tak jaga pengambilan gula.

Banyakkan makan makanan yang berserat tinggi seperti buah-buahan dan sayur-sayuran. Elakkan makanan yang berkolesterol tinggi seperti ayam dan daging, makanan proses dan organ-organ dalaman.

3. Pupuk minda sihat dan stress. 


Masyarakat hari ni ramai yang stress. Stress dengan kerja, stress dengan masalah keluarga, stress dengan keadaan ekonomi negara hari ini, macam-macam lagi punca yang boleh meningkatkan stress.

Kita sebagai orang Islam apabila stress kita diajar untuk berzikir mengingati Allah, berselawat, membaca al-Quran dan sebagainya.

4. Lakukan aktiviti fizikal


Seperti berjalan 10 000 langkah setiap hari, berjogging, berbasikal, berenang dan sebagainya. 

Tujuannya supaya badan kita berpeluh dan membakar lemak-lemak jahat yang tidak diperlukan oleh tubuh kita.

5. Tidak merokok. Jauhi alkohol.


Nikotin yang terdapat di dalam rokok boleh meningkatkan tekanan darah. Bagi yang sedang merokok boleh la berikhtiar untuk berhenti merokok. Jangan tangguh-tangguh lagi kelak korang yang merana.

6. Lakukan pemeriksaan kesihatan secara rutin dan berkala. 


Walaupun korang tidak mempunyai masalah hypertension, pastikan anda melakukan pemeriksaan tekanan darah setiap 12 bulan sekali. Pastikan tekanan darah (BP) anda dalam paras normal iaitu 120/80mmHg atau kurang.

Selain langkah-langkah di atas korang juga boleh mengamalkan pengambilan suplemen untuk mencegah dan merawat tekanan darah tinggi sebelum ia menjadi pembunuh senyap.

Suplemen terbaik untuk mencegah dan merawat penyakit darah tinggi yang ingin saya cadangkan ialah tonik ajaib Shaklee iaitu Vivix.

Bagaimana Vivix Shaklee Bantu Pesakit Darah Tinggi


Kita tahu kolesterol yang tinggi antara penyebab berlakunya tekanan darah tinggi. Kolesterol yang tinggi boleh menyebabkan arteri tersumbat. 

Apabila arteri tersumbat dan menjadi keras darah tidak dapat melalui arterti dengan lancar. Ini menyebabkan jantung perlu berkerja dengan kuat untuk mengepam darah.

Ketahui Langkah Mencegah Darah TInggi (Hipertensi) Sebelum Menjadi Pembunuh Senyap
ilustrasi bentuk salur darah yang normal dan yang tersumbat dan rosak.

Resveratrol di dalam Vivix berfungsi membersihkan kolesterol jahat di dalam salur darah. 

Di dalam satu analisis meta menunjukkan resveratrol memainkan peranan penting dalam menyokong kesihatan tekanan darah dengan mengatur tekanan darah sistolik.

A recent meta analysis shows that resveratrol may play an important role in supporting blood pressure health by regulating systolic blood pressure

Selain itu Resveratrol boleh mengurangkan keradangan dan meningkatlan aliran darah melalui salur  darah. Resveratrol kaya dengan antioksidan dan juga fiber yang bertanggungjawab menyokong tekanan darah.


Resveratrol may reduce irritation and improve blood flow through vessels. Resveratrol may even support hormones that play a role in blood pressure. Foods high in resveratrol may also contain a number of other beneficial compounds and nutrients, like antioxidants and fiber, that are responsible for supporting blood pressure.

Testimoni Pesakit Darah Tinggi Yang Mencuba Vivix Shaklee Sebagai Rawatan Alternatif


Ketahui Langkah Mencegah Darah TInggi (Hipertensi) Sebelum Menjadi Pembunuh Senyap
Mak saya ada hipertensi. Mak sampai kena warded sebab tiba-tiba kena stroke. Pastu paras kolesterol memang tinggi. Mak selalu penat, stress dengan kerja dan urus rumah tangga. Dah la saya jauh nak tengok mak.
Saya cuba bagi VIVIX kat mak. Paling best tengok muka mak berseri dah. Makcik-makcik cakap kembali muda. Mak cakap ubat darah tinggi yang banyak sangat tu dia tak payah makan pun ok. Mak lebih cergas dan sihat. Alhamdulillah syukur..VIVIX memang sangat perlu dalam keluarga kami..- Nida Syam


Jika korang ingin mencuba rawatan alternatif untuk penyakit darah tinggi atau sebagai langkah pencegahan boleh cuba berikhtiar dengan Vivix dan suplemen Shaklee yang lain.

InsyaAllah Vivix dan vitamin Shaklee yang lain boleh membantu kalian hidup lebih sihat. Di samping amalan hidup sihat juga perlu dititikberat.




Inginkan Vivix dan vitamin shaklee yang lain dengan harga paling istimewa?


Apa tunggu lagi hubungi saya segera untuk dapatkan harga yang paling istimewa dan konsultasi percuma.
Whatsapp/Telegram saya : Nor Akmal 0139279846

No comments:

Post a Comment