Sunday, February 28, 2016

Manfaat Elderberry Untuk Kesihatan Yang Korang Perlu Tahu

Assalamualaikum...

Entry kali ini saya ingin mengulas tentang buah Elderberry. Nama lain bagi buah yang sangat banyak khasiat ialah Sumbucus Nigra. Elderberry merupakan salah satu ramuan terpilih di dalam tonik ajaib VIVIX kegemaran ramai selain muscadine grape, purple carrot dan polyganum. 


Bentuk dan rupa elderberry ni bulat2 kecik aje saiznya and warnanya purple gelap. Banyak tumbuh subur di negara Eropah dan Asia Barat.

Manfaat Elderberry Untuk Kesihatan Yang Korang Perlu Tahu


Apa yang sangat best pasal buah elderberry ni?? Yang bestnya sebab ia sejenis buah yang kaya dengan antioksidan. Dalam elderberry ada flavonoids yang sangat membantu untuk kuatkan sistem imun melawan penyakit dan mengelakkan sel- sel kita daripada rosak akibat serangan radikal bebas.

Buah Elderberry juga mengandungi banyak khasiat untuk kesihatan tubuh badan kita. Antara komponen-komponen yang terdapat di dalam buah Elderberry ialah: 

  • flavonoid 
  • kandungan vitamin C yang tinggi
  • tinggi kandungan vitamin A
  • potassium
  • iron
  • vitamin B6
  • fiber
  • beta carotene
  • asid amino
  • tannin
  • gula
  • rutin
  • asid viburnic

Manfaat Elderberry Untuk Kesihatan Yang Korang Perlu Tahu

Haa bukan lobak ungu saje yang ada vitamin A dan beta carotene tau tapi buah elderberry pun ada juga. Bayangkan kalau korang amalkan VIVIX ni berganda-ganda khasiat untuk mata yang korang akan dapat. Satu dari lobak ungu dan satu dari buah elderberry.


Jom kita tengok apa pula fungsi dan manfaat elderberry sehinggakan pihak Shaklee mengambilnya sebagai ramuan di dalam sirap merah VIVIX.

Ada 3 mekanisma utama elderberry berdasarkan kajian-kajian dan ujian makmal yang dijalankan iaitu:


ANTI RADANG (anti inflamasi)

Manfaat Elderberry Untuk Kesihatan Yang Korang Perlu Tahu

Di dalam elderberry ada anthocyanin yang sangat bagus dalam mengatasi masalah keradangan, boost imunne system dan bagus dalam mengatasi masalah sakit2 otot.


ANTI VIRAL


Jus elderbery banyak digunakan sejak dulu lagi untuk mengatasi masalah demam, selesema, batuk, jangkitan virus dan tonsil. 

Jus elderberrry telah digunakan untuk merawat satu wabak selesema di Panama pada tahun 1995. Elderberries (Sambucus) telah menjadi satu pengubatan tradisional selama berkurun-kurun lamanya di Amerika Utara, Eropah dan Asia Barat.

Sejak dari itu banyak kajian perubatan yang dibuat untuk mengkaji semula kehebatan elderberry. Sememangnya terdapat kajian yang menunjukkan elderbery boleh mengubati serangan influenza A (HINI).

Manfaat Elderberry Untuk Kesihatan Yang Korang Perlu Tahu

Bioflavonoids dan protein lain yang terdapat di dalam elderberry berupaya memusnahkan virus demam dan flu (selesema) dari mengjangkiti dan menyerang sel-sel tubuh.

Mereka yang terkena selesema dan mengambil jus elderberry dilaporkan merasa lebih baik dengan cepat berbanding mereka yang tidak mengambil jus buah ini.

Elderberries telah disenaraikan di CRC Handbook of Medicinal Herbs seawal 1985 , dan disenaraikan dalam rujukan Nursing Drug 2000 Mosby untuk selesema, demam, jangkitan yis, sengau dan kesesakan dada, dan demam alergi.

Jadi, anda yang selalu demam dan sakit-sakit terkena selesema sangatlah elok ambil elderberry.


ANTI KANSER

Satu kajian yang telah dijalankan oleh Hassasah Oncology Lab di Israel menunjukkan elderbery dapat bantu merangsang sistem imunisasi (pertahanan) badan. Kajian di sana menunjukkan mereka merawat pesakit cancer and AIDS dengan elderberry ini.

Di pusat penyelidikan untuk makanan Bundesforschungsanstalt di Karlsruhe, Jerman, ahli sains menjalankan kajian terhadap Elderberry. Ia menunjukkan bahawa kandungan anthocyanins di dalam elderberry berupaya meningkatkan fungsi imun dengan melonjakkan pengeluaran sitokin (cytokines) . 

Protein unik ini bertindak sebagai penghantar mesej di dalam sistem imun untuk membantu mengawal gerak balas imun. Ia membantu mempertahankan badan terhadap penyakit. 

Kajian dan penelitian lanjut menunjukkan bahawa anthocyanins yang ditemui di dalam elderberries memiliki dengan ketara lebih banyak keupayaan antipengoksida berbanding vitamin E atau vitamin C.

Kajian di University of Graz Austria mendapati ekstrak elderberry membantu mengurangkan pengoksidaan kolesterol lipoprotein (LDL) yang ketumpatan rendah. Pengoksidaan kolesterol LDL melibatkan atherogenesis. ini menyumbang kepada penyakit kardiovaskular. Kita memang tak nak kolestrol jahat ni teroksida kerana nanti boleh jadi plak pada dinding arteri.

Mana nak cari buah elderberry ni?? Memang susah la nak jumpa. Saya sendiri tak pernah nampak pun dengan mata kasar macam mana rupa buah ni. Buah istimewa ni tak ada di Malaysia tau.

Apa susahnya kan. VIVIX kan ada. Sehari hanya satu sudu kecil je korang akan dapat semuanya. Bukan badam je yang sihat kulit pun lebih cantik dan awet muda tau.

*******************************************************************************

OFFER MENARIK BELIAN VIVIX TWIN PACK

HARGA HEBAT+FREE MEMBERSHIP+CASHBACK

ANDA JIMAT HAMPIR RM200..!!


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dapatkan penjimatan berganda untuk setiap produk Shaklee dengan mendaftar sebagai ahli.. 

JOM DAFTAR AHLI SEKARANG!!!


Anda akan mendapat potongan sehingga 15-30% jika mendaftar sebagai ahli Shaklee. Untuk maklumat lanjut berkaitan pendaftaran keahlian Shaklee anda boleh terus menghubungi saya sebagaimana maklumat di bawah ini.


Hubungi saya segera untuk sebarang tempahan dan pertanyaan tentang produk yang hebat ini.

Dengan membuat pembelian produk Shaklee dengan saya, anda layak mendapat perkara berikut: 

  • jadual pengambilan vitamin secara teratur
  • percuma konsultasi cara pengambilan vitamin  secara berterusan 
  • tip-tips eksklusif berkaitan set/produk yang dibeli 


"produk shaklee bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah mana-mana penyakit..ia hanyalah supplemen iaitu makanan tambahan untuk memberikan kesihatan yang lebih baik kepada kehidupan kita."


Untuk maklumat lanjut, hubungi saya Nor Akmal:
Whatsapp/Telegram: 0139279846

No comments:

Post a Comment