Wednesday, November 12, 2014

Khasiat dan Kebaikan Oat Untuk Kesihatan

Kita semua maklum oat sememangnya mengandungi pelbagai khasiat untuk kesihatan. Jadi untuk entry ini saya ingin berkongsi dengan pembaca semua secara detail apa khasiat dan manfaat oat untuk kesihatan kita. 


Apakah oat??

Oat atau juga dikenali dengan nama saintifiknya Avena Sativa. Ia telah lama dikaitkan dengan pemakanan seimbangdan gaya hidup sihat serta mempunyai banyak kebaikan  berkhasiat buat seluruh keluarga. Bijirin oat moden berasal daripada oat merah liar sejenis tanaman berasal dari Asia. Ia telah ditanam sejak 2000 tahun yang lalu di seluruh negara. Sebelum oat dijadikan sebagai makanan bijirin ini digunakan untuk tujuan perubatan. 
Khasiat dan Kebaikan Oat Untuk Kesihatan

Oat adalah tanaman bijirin yang tahan lasak dalam keadaan tanah yang tidak subur dan cuaca yang buruk, tidak seperti tanaman lain. Bila dituai, sekam keras daripada oat perlulah dibuang sebelum ianya boleh dijual sebagai oat sepenuhnya, samada oat yang telah diproses atau berbiji.


Khasiat dan Manfaat Oat 

Oat mengandungi karbohidrat, protein, serat pemakanan, vitamin dan mineral penting serta antioksidan  dan juga zat-zat penting lain yang berkhasiat dan bermanfaat untuk kesihatan. Oat mengandungi lebih banyak kalsium, magnesium, zat besi, zink, kuprum, mangan, vitamin B1 dan juga Vitamin E jika dibandingkan dengan bijirin yang lain seperti gandum dan rai. oat adalah tonik makanan untuk jantung, saraf dan kelenjar timus.

Seperti buah-buahan dan sayur-sayuran oat mengandungi fitokimia yang merupakan bahan kimia semula jadi  dalam tumbuh-tumbuhan yang membantu menentang penyakit. Secara khususnya oat mengandungi banyak flavonoid yang merupakan antioksidan yang amat berkesan untuk membantu mencegah penyakit jantung.

Oat menjadi makanan yang sesuai untuk semua peringkat umur. Ia mudah diterima sebagai makanan pepejal permulaan untuk bayi dan juga orang tua. Oat kerap digunakan dalam program membantu mangsa kebuluran kerana keupayaannya membekalkan khasiat pemakanan berkualiti secara tidak mahal.

Semangkuk oat bijirin yang telah dimasak adalah masa terbaik untuk memulakan hari terutama jika anda sedang mencuba atau berhadapan dengan penyakit jantung atau diabetes. Ini kerana oat mengandungi sejens serat spesifik yang dikenali sebgai beta glukan.
Khasiat dan Kebaikan Oat Untuk Kesihatan

Kerap makan oat boleh membantu menurunkan kadar kolesterol di dalam darah anda. Oat mengandungi beta glukan yang merupakan serat larut yang membantu menyerap kolesterol daripada badan semasa penghadaman. Kandungan karbohidratnya digelar "Frukto-oligosakarida" mampu merangsang pertumbuhan bakteria baik yang penting untuk merangsang kesihatan usus. Dengan jantung dan saluran penghadaman yang dijaga dengan baik, kita mengambil langkah yang lebih sihat berbanding mereka yang mengambil kurang bijirin penuh.

Kandungan serat yang tinggi dalam oat juga mampu membantu mengeluarkan kolesterol daripada sistem penghadaman. Sebatian unik antioksidan dalam oat yang dikenali sebagai avenanthramides akan membantu mencegah radikal bebas daripada merosakkan kolesterol LDL (kolesterol baik). Secara tidak langsung membantu mnegurangkan risko penyakit kardiovaskular. 

Oat bukan sahaja bagus untuk jantung kerana kandungan fibernya, tetapi juga sebagai pelindung yang bagus untuk saluran penghadaman. Oleh kerana semua nutrien penting terkandung di dalamnya, oat dikira penting untuk kesihatan secara keseluruhannya.

Penyelidik dari Itali telah mendedahkan kajian mengesan kesan positif beta glukan pada kesihatan manusia. Mereka menemui bahawa selain mampu mengurangkan kolesterol dan melemahkan tindak balas glisemik dan insulin. Dikatakan beta glukan mempertahankan sistem imun menentang bakteria, virus, kulat dan parasit.

Dikatakan juga dengan memakan bijirin penuh seperti oat sekurang-kurangnya enam kali seminggu adalah bagus untuk wanita yang telah menopaus terutamanya jika mereka mengalami masalah kolesterol tinggi, tekanan darah tinggi  dan tanda-tanda lain penyakit kardiovaskular. MayoClinic.com mencadangkan oat sebagai salah satu daripada lima hidangan yang terbaik untuk mengurangkan paras kolesterol. 

Kajian di Finland terhadap 1293 kanak-kanak menunjukkan bahawa kanak-kanak yang diperkenalkan kepada oat kurang mendapat asma yang berulang-ulang. Kajian ini diterbitkan dalam Britsih Jounal  of Nutrition pada Januari 2010.

Oat juga bermanfaat melegakan otak dan sistem saraf.  Oat juga dikatakan mampu meningkatkan keinginan seksual buat lelaki dan juga wanita.

Manfaat oat seterusnya ialah boleh membantu wanita yang menderita amenorrhea atau tidak mengalami haid. Ini kerana oat kaya dengan dengan mineral yang berpotensi dalam menggalakkan fungsi tiroid. Namun bukti ini hanya berdasarkan kepada penggunaan secara tradisional bukannya kajian sanitifik.

boleh klik link ini untuk mengetahui khasit oat yang lain
http://www.care2.com/greenliving/oatmeal-everyday-powerfood.html

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk kita semua. Terima kasih kerana sudi meluangkan masa membaca coretan ini.

1 comment: