Limau Gedang (Grapefruit) Agen Anti Kanser

Fungsi Buah limau gedang (grapefruit)
Buah limau gedang (grapefruit)
Pernah dengar tak tentang buah limau gedang?? Tak tahu?? Ada yang tahu bagus la kan..untuk entry kali ini saya nak cerita tentang buah limau gedang atau dalam bahasa Inggeris namanya ialah grapefruit.  Bukan buah anggur ye. Nama saintifiknya ialah citrus paradisi. 

Buah limau gedang pertama kali ditemui di di hutan pulau Caribbean, Barbados. Pada hari ini buah lime gedang ditanam secara meluas di Amerika Starikat terutama di California, Florida dan di negeri-negeri Selatan yang beriklim semi tropical. Ia juga dikenali sebagai buah dari syurga kerana keunikannya untuk kesihatan dan mencegah pelbagai jenis penyakit.

Limau gedang tergolong dalam keluarga Rutaceace. Pokok Limau gedang bersaiz sederhana dan boleh mencapai ketinggian sehingga 15 meter. Buahnya berbentuk bulat, kulitnya lebih tebah berbandiing buah oren. Buah limau gedang terdiri daripada pelbagi jenis yang mana ditentukan oleh warna isinya. Ada yang berwarna merah, putih dan merah jambu. Rasanya juga tidak sama. Ada yang rasa masam dan juga sedikit pahit.

Ada caranya untuk kita makan buah limau gedang dengan cara yang plaing berkesan. Apabila mahu memakannya, buang kulitnya dan tinggal sedikit serabut putih kerana ia mengandungi bioflavonoid yang bertindak sebagai antioksidan. 
Khasiat Limau gedang

Baiklah mari kita tengok apa pula khasiat buah limau gedang ni.

KEBAIKAN DAN KHASIAT BUAH LIMAU GEDANG (GRAPEFRUIT)

#1 Kaya dengan Vitamin C yang mana sumber anti kanser yang baik. Vitamin C merupakan anti kanser semulajadi yang paling berkuasa yang membantu tubuh membina rintangan melawan agen jangkitan penyakit dan melawan serangan radikal bebas.  Ia membantu melindungi tubuh dari demam dan selesema. Vitamin C juga membantu menguatkan arteri dan mengekalkan keanjalan arteri. Vitamin C sangat diperlukan penyenggaraan tisu-tisu yang berhubung dengan kesihatan dan untuk penyembuhan luka pada peringkat awal serta 

#2 Mengandungi asid sitrik, gula asli,  minyak pati seperti limonene, pinene dan citral

#3 Mengandungi Vitamin A, B-complex, Vitamin E dan Vitamin K

#4 Terdapat kandungan mineral seperti asid folik, kalsium, kalium dan fosforus.

#5 Buah limau gedang merah kaya dengan fitonutrien antioksidan yang paling berkuasa seperti flavanoid dan lycopene  yang berfungsi sebagai untuk melawan serangan radikal  bebas yang merosakkan sel-sel tubuh sekaligus menentang kanser dan pelbagai penyakit lain lagi. Kajian menunjukkan lycopene membantu melindungi kulit dari kerosakan akibat sinaran UV dan sebagai pelindung kanser prostat.

#6 100g buah segar mengandungi 135mg elektrolite potassium. Potassium ialah nutrien yang sangat penting yang digunakan untuk mengekalkan keseimbangan bendalir dan elektrolit di dalam tubuh. Ia membantu mengawal kadar jantung dan tekanan darah melalui tindak balas kesan-kesan natrium. Kekurangannya boleh meyebabkan keletihan, mudah marah dan hypertension (meningkatkan
tekanan darah).


#6 Ia kaya dengan fiber yakni serat pemakanan yang tidak larut iaitu pektin. ia berfungsi membantu melindungi selaput lendir usus besar (colon) dengan mengurangkan pendedahan kepada toksik di dalam kolon sekaligus bertindak sebagai pengikat bahan kimai yang menyebbakna kanser usus. Pektin di dalam buah limau gedang mampu menurunkan paras kolesterol di dalam darah dengan mengurangkan penyerapan koleterol di dalam kolon (usus besar).

#7 sesuai untuk pesakit diabetes - pemakanan buah ini dikatakan mampu mengurangkan kandungan kanji dan gula di dalam sistem nadan

#8 Membantu mengatasi masalah pencernaan - meminum jus buah limau gedang mampu merangsang peningkatan aliran cecair gastrik. Serat buah liamu ini membantu mengatasi masalah pergerakan usus.

#9 Membantu menghilangkan rasa letih -Segelas jus limau gedang membantu menghilangkan rasa letih dan lesu.

#10 Jus limau gedang membantu merangsang tidur dan menringankan masalah insomnia. Ia juga mampu melegakan sakit tekak dan melegakan batuk.

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk kita semua.
Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya.


Dengan membuat pembelian produk Shaklee dengan saya, anda layak mendapat perkara berikut:

#1 jadual pengambilan vitamin secara teratur
#2 konsultasi percuma secara berterusan
#3 tip-tips eksklusif berkaitan set/produk yang dibeli

"produk shaklee bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah mana-mana penyakit..ia hanyalah supplemen iaitu makanan tambahan utk kesihatan kita."

Untuk maklumat lanjut, hubungi saya Nor Akmal:
Email: akmal.rusdi@yahoo.com
H/P no: 0139279846
ID Shaklee: 1074356
Blog: http://akmalrusyd.blogspot.com
Page: https://www.facebook.com/myhealthynutrition

Comments

  1. Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’
    πŸ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete

Post a Comment