DURIAN BELANDA KHASIAT & MANFAATNYA SEBAGAI ANTIKANSER

DURIAN BELANDA KHASIAT & MANFAATNYA SEBAGAI ANTIKANSER

Nama botanic bagi durian belanda ialah Annona muricata. Di dalam Bahasa Inggeris di sebut soursup. Pokok durian belanda banyak ditemui di kawasan tropika seperti kepulauan Pasifik, Florida dan Asia Tenggara.

Isi buah durian belanda yang lembut, sedikit kenyal serta masam-masam manis membuatkannya sedap untuk di makan begitu sahaja. 

Selain isinya yang enak untuk dinikmati semua bahagian pokok durian termasuklah kulit pokoknya, daun, akar dan biji buahnya dikatakan boleh digunakan di dalam perubatan tradisional.

Di Malaysia, terutamanya masyarakat Melayu menggunakan durian belanda untuk merawat bengkak dan bengkak bernanah serta penyakit kulit di kalangan kanak-kanak.

 Sememangnya buah belanda dan setiap inci pokoknya mengandungi banyak manfaat dan khasiat yang untuk kesihatan manusia.

Kandungan Buah Duarian Belanda
Buah belanda dikatakan mengandungi vitamin B1, B2 dan C yang tinggi. Durian belanda juga mengandungi  bahan amyloid, asid sitrik, fruktosa, mangan, sukrosa, reticuline, dan tannin. 

Bahan-bahan yang terdapat di dalam buah durian belanda berfungsi sebagai antibakteria, antikanser, astrigen dan penyakit saraf.
Manfaat Jus Buah Duarian Belanda

Manakala jus buah durian belanda boleh diminum untuk tujuan merawat masalah hati, haemeturia dan urethiritis. Jus buah belanda juga bermanfaat untuk ibu-ibu yang baru melahirkan anak. 

Mereka digalakkan meminum jus buah belanda untuk menggalakkan pengeluaran susu badan dan mengurangkan masalah ketegangan.

Khasiat Isi Buah Durian Belanda
Isi buah durian belanda dikatakan mmebantu mempercepatkan penyembuhan luka. Ambil isi buahnya dan tampal ditempat luka selama 3 hari tanpa dibuang. 

Berdasarkan kajian yang dijalankan oleh Unversiti Hawaii dan Universiti Purdue mendapati buah durian belanda yang kulitnya lembut, durinya agak jarang daan tidak tajam dikatakan mampu merawat dan menghalang seseorang mendapat kanser di samping membantu meningkatkan kesuburan pasangan suami isteri untuk mendapatkan zuriat. 
Khasiat Biji Buah Durian

Biji buah durian belanda dikatakan mengandungi ejen muntah (emetika) yang mana berfungsi merawat masalah muntah-muntah. Parasit yang terdapat di dalam tubuh manusia seperti cacing dikatakan boleh dihapuskan dengan memakan biji buah durian belanda yang ditumbuk halus.

Khasiat Daun
Bukan sahaja isi dan bijina bermanfaat, daun buah durian belanda juga ada khasiatnya yang tersendiri. Bagi yang menghadapi masalah kutu kepala air rebusan daun durian belanda boleh membantu  menyelesaiakan masalah ini. 

Basuh rambut dan kepala yang bermasalah dengan air rebusan daun durian belanda. Daun buah durian belanda yang dihancurkan juga dikatakan boleh membantu mengatasi dan melegakan masalah kulit seperti eczema dan reumatisme dengan menampal daun tersebut pada tempat yakni kulit yang bermasalah.
Manakala pucuk daun muda buah durian belanda dikatakan boleh mengatasi masalah pundi hempedu, batuk, katar (rembesan berlebihan kahak pekat oleh membrane mukus hidung, sinus-sinus hidung, nasifarinks atau salur-salur darah), diarea, disenteri (jangkitan saluran usus yang menyebabkan cirit-birit teruk diikuti darah dan mucus), demam dan masalah penghadaman.

Kulit pokok pokok buah durian belanda pula boleh digunakan sebagai merawat masalah keracunan. Bunga pokok buah durian belanda juga boleh digunakan untuk mengatasi masalah katar.

Daun pokok buah durian belanda boleh djadikan serbuk teh dan dijadikan minuman. The daun buah durian belanda dan kulit pokoknya boleh membantu mengatasi masalah jantung dan penyakit hati.

Banyakkan khasiat dan manfaat buah durain belanda. Bukan setakat isi buahnya sahaja yang bermanfaat malah kulit pokok, daun, biji buah, malah bunga pokoknya juga dikatakan mengandungi pelbagai khasiat untuk kesihatan manusia. 

Walaubagaimanapun, pemakanan dan pengambilan buah durian ini hendaklah mendapat nasihat dan rujukan pengamal perubatan terlebih dahulu bagi mengelakkan berlakuna perkara-perkara yang tidak diingini kemudian hari.

Semoga bermanfaat untuk kita semua

RUJUKAN:
Majalah Mingguan Wanita

Comments

  1. Slam...sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser . pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4

    memusnahkan dan mematikan sel sel kanser.. harga cuma rm180 tetapi herba warisan ini terlalu berkesan dan saya jamin tuan tuan dan puan puan akan terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh...sebenarnya herba banyak jenis dan gred gred..kami menguna kan kualiti gred gred yg tbaik ssuai dgn rsepi kluarga utk merawat kanser..insya allah
    ..
    .merawat dan membaik pulih...jangan biar sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik di rawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi... sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh...jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid...orang ada kanser...saya akan membantu merawat hingga sembuh

    Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi..ramai pesakit sy sudah sembuh.anda bila lagi....hubungi atau wasup kan saya dengan segera.0174687570 mohd zuhairi untuk berbincang...bgaimna nk brubt..apa plu anda lakukan..pemakanan n mcm2 lg...dan testimoni2 tbaik dri psakit2 sy

    ReplyDelete
  2. ANTARA KANSER YANG MAMPU DIRAWAT DAN Boleh DIUBATI
    : KANSER PARU-PARU
    KANSER USUS BESAR
    KANSER SERVIKS/PANGKAL RAHIM KANSER PUNDI KENCING
    LEUKIMIA
    KANSER REKTUM/DUBUR
    KANSER TULANG
    KANSER OTAK
    KANSER OVARI
    KANSER HATI
    KANSER NODUS LIMPA/LYMPHOMA KANSER PAYUDARA
    KANSER RAHIM
    KANSER PROSTAT
    KANSER PERUT
    KANSER PANKREAS
    KANSER PITUITARI
    KANSER KELENJAR LIUR
    KANSER VAGINA/FARAJ
    KANSER KULIT
    KANSER MULUT
    KANSER HIDUNG
    KANSER TIROID
    KANSER TEKAK
    KANSER TESTIS
    KANSER ESOFAGUS/SALUR MAKAN KANSER HEMPEDU/SALUR HEMPEDU DAN LAIN-LAIN KANSER

    ReplyDelete

Post a Comment