Atasi Kekejangan Otot Kaki Dengan Ostematrix Shaklee

Atasi Kekejangan Otot Kaki Pada Waktu Malam
Kekejangan otot kaki atau di kalangan masyarakat menyebutnya sebagai simpul mengkarung. Menurut Dr. Zubaidi Ahmad kekejangan otot pada waktu malam dikenali sebagai “noctunal leg cramps” iaitu pengecutan otot secara tidak terkawal berlaku di malam hari dan selalunya ketika tidur. Biasanya otot yang terlibat ialah otot betis.

Pengecutan otot yang tidak terkawal menyebabkan otot tidak dapat berehat secara normal. Dalam keadaan normal, otot akan mengecut dan berehat secara sekata. Namun, tindakan otot yang mengecut secara tiba-tiba menyebabkan terjadinya kekejangan.

Sesetengah orang akan mengalami kekejangan otot dalam tempoh beberapa saat atau beberapa minit. Ada yang mengalaminya dalam tempoh yang agak lama. Kekejangan otot yang lama mungkin satu petanda kepada kesihatan tubuh badan.
ilistrasi bentuk otot kkai yang normal dan yang kejang
Apabila kekejangan otot kaki menyerang ia mampu mengejutkan seseorang itu yang sedang tidur lena. Sesiapa yang pernah mengalaminya akan tahu betapa sakitnya kaki pada waktu itu. Ibu mengandung kebiasaannya kerap menghadapi kekejangan otot pada waktu malam terutama pada semester terakhir.

Menurut beberapa pakar perubatan, kejang malam ini sebenarnya boleh berlaku pada bila-bila masa tapi lebih kerap pada waktu malam ketika tubuh dalam keadaan tenang.

Menurut pendapat Dr David Katz, pakar perubatan selebriti merangkap pengasas Pusat Kajian Pencegahan Penyakit di Universiti Yale, Amerika Syarikat, 


“Masalah kekejangan yang berlaku pada waktu malam ini berasal daripada otot betis yang kadangkala membawa ke bahagian kaki atau peha. Puncanya tidak dapat dipastikan tapi secara umumnya ia adalah berkaitan dengan masalah saraf dan keletihan pada otot."

“Otot kita memerlukan beberapa mineral seperti kalium (potassium), kalsium dan magnesium untuk kontraksi dalaman. Justeru apabila tubuh kekurangan sumber mineral ini, kekejangan pada hujung saraf dan otot akan meningkat.

“Ketika inilah kita tiba-tiba rasa otot seakan dicengkam sebagai tanda ia mengalami kekejangan."


Walaupun kekejangan kaki bukanlah dianggap masalah serius tetapi risiko untuk  mengalaminya semakin meningkat seiring usia seseorang dan sudah pasti mengganggu waktu tidur seseorang.

Terdapat beberapa faktor yang dikaitkan dengan kekejangan otot kaki ini antaranya . Antaranya disebabkan dehidrasi, kekurangan unsur mineral seperti magnesium, potassium, calcium dan sodium, dan kurangnya pengaliran darah ke kaki akibat posisi kaki semasa tidur yang tidak baik.

Bagi mengurangkan atau mengelakkan masalah ini berlaku dan mengganggu sistem tidur, kita digalakkan memakan makanan yang kaya dengan mineral, kalium, magnesium dan kalsium seperti bayam, kekacang dan kacang dal kerana kaya dengan kalium.

Pisang, bijirin, beras perang dan badam pula tinggi magnesium dan susu dan produk tenusu adalah sumber kalsium. 

Selain itu, pastikan tubuh mendapat air yang mencukupi sepanjang hari. Kekejangan ini boleh juga berlaku apabila tubuh tidak mempunyai kandungan cecair yang cukup bagi membolehkan sistem dalam berfungsi secara optimum.

Bagimana Shaklee boleh membantu anda mengatasi masalah kekejangan kaki pada waktu malam??? Jeng, jeng, jeng..

ostemayrix shaklee

Inilah produk Shaklee yang boleh membantu puan-puan, makcik-makcik dan kakak-kakak yang selalu menghadapi masalah kekejangan kaki ini. Namanya Ostematrix..Ia bukan sekadar kalsium.

Di dalamnya juga mengandungi vitamin D, magnesium, fosforus, mangan, kupru, dan lain-lain lagi.Nutrien - nutrien ini perlu diambil bersama-sama untuk penyerapan oleh tubuh dan menghalang endapan sesetengah mineral.


Antara manfaat OSTEMATRIX SHAKLEE ialah MEMPERBAIKI KEKEJANGAN & KEBA-KEBAS - pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur akan memperbaiki kebas-kebas, kekejanagn, sakit sendi & artritis.

 Jadi dengan pengambilan OSTEMATRIX setiap hari membantu anda mengatasi masalah kekejangan otot kaki pada waktu malam.


Rajah di bawah menunjukkan kelebihan ostematrix shaklee.


Manfaat utama Ostematrix shaklee

Untuk mendapatkan KALSIUM dan BORON, anda boleh mengambil OSTEMATRIX SHAKLEE kerana di dalamnya buken sahaja mengandungi kalsium dan boron malah lengkap dengan magnesium, Vitamin D, fosforus, kuprum dan sebagainya. di adalam satu tablet anda mendapat ksemua vitamin penting untuk kesihatan tulang dan juga gigi.

Klik di sini MANFAAT UTAMA OSTEMATRIX SHAKLEE untuk mengetahui makluat lanjut mengenainya.



Jadi apa tunggu lagi. Segera dapatkan produk yang hebat ini. Hubungi saya segera untuk sebarang tempahan dan pertanyaan. 

Dengan membuat pembelian dengan saya, anda layak mendapat perkara berikut:
#1 jadual pengambilan vitamin secara teratur
#2 konsultasi percuma secara berterusan
#3 tip-tips eksklusif berkaitan set/produk yang dibeli


Untuk menempah klik link di bawah:


"produk shaklee bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah mana-mana penyakit..ia hanyalah supplemen iaitu makanan tambahan utk kesihatan kita."


💗Your trusted Shaklee Consultant
👉Puan Nor Akmal 
📱 WhatsApp/telegram +6013-927 9846

Comments