9 Kebaikan Rempah Untuk kesihatan

Hmm..Sebut je rempah mesti terbayang masak kari, masak gulai dan sebagainya. Masakan masyarakat Malaysia sememangnya kaya dengan rempah ratus yang pelbagai. 

Bahan-bahan yang ditambah di dalam masakan masyarakat Melayu khusunya bukan sahaja untuk menyedapkan masakan tersebut malah disebaliknya fungsinya itu terdapat pelbagai khasiat dan kebaikan untuk kesihatan kita. 

Berikut adalah beberapa masalah kesihatan yang boleh dirawat dengan menggunakan rempah. Jom kita baca. Mesti menarik ni.

9 Kebaikan Rempah Untuk kesihatan

#1 MENURUNKAN BERAT BADAN

Mengurangkan pengambilan gula dalam minuman merupakan salah satu cara untuk menurunkan berat badan secara semulajadi. Anda boleh gantikan gula dengan serbuk kulit kayu manis yang dikatakan mempunyai rasa manis jika ditambah dalam minuman. Hmmm. nak tahu betul ke tak kena cuba lag dulu.

#2 ATASI SEMBELIT

Sembelit memang menyakitkan. Cuba atasinya dengan kunyit hidup yang dicampurkan ke dalam makanan. Fungsi antibakteri yang terkandung di dalam kunyit dipercayai mampu melawan jangkitan dalam apa jua bentuk di di perut termasuklah sembelit.

#3 KERADANGAN

Gunakan rempah oregano untuk mengirangkan rasa loya dan muntah. Caranya dengan menaburkan sedikit serbuk oregano ke dalam makanan.

#4 MENINGKATKAN TAHAP METABOLISME

Salah satu fungsi rempah thyme ialah membantu meningkatkan tahap metabolisme dalam badan. Dengan mencampurkan rempah thyme ke dalam makanan ia membantu meningkatkan tahap kesihatan sistem pernafasan anda.

#5 MENYIHATKAN OTAK

Rempah ratus juga dipercayai bermanfaat untuk kesihatan otak. Salah satunya ialah halia. Ia biasanya digunakan untuk membuang angin di dalam badan. Halia juga berupaya menjadikan otak sentiasa aktif dan bertenaga.

#6 ANTIOKSIDAN

Kunyit juga dipercayai mempunyai sifat antioksidan yang tinggi. Ia mampu mencegah penyakit yang berpunca daripada bakteria.

#7 PULIHKAN TEKANAN

Bunga cengkih dikatakan mampu menstabilkan tekanan daarh secara semulajadi. Tekanan darah tinggi jika tidak dikawal dan dirawat boleh menyebabkan penyakitlain seperti serangan jantung dan juga strok. 

#8 SAKIT KEPALA

Sakit kepala mudah terjadi apabila seseorang itu dalam keadaan tertekan. Ia memang menyakitkan. Atasinya dengan serbuk lada. Ambil sedikit serbuk lada kemudian campurkan dalam makanan anda. Kandungan zat yang terdapat di dalam serbuk lada dikatakan membantu mengurangkan rasa sakit tersebut. 

#9 KOLESTEROL

Bunga cengkih dan kulit kayu manis adalah dua contoh rempah yang paling baik untuk mengurangkan tahap kolesterol dalam darah. CAmpurkan kedu-dua rempah ini ke dalam makanan atau minuman  anda. Amalkan secara konsisten lama-kelamaan kolesterol akan berkuranagan.
Semoga perkongsian ini bermanfaat.

Comments