Tuesday, September 30, 2014

12 TIPS DIDIK ANAK GUNA TANDAS

Selalu terjadi apabila ank-anak sudah boleh berdikari membuang air kecil di dalam tandas, ibu bapa kurang memberi perhatian tentang adab dan tatacara mereka keluar masuk ke tandas.

Anak-anak dibiarkan membasuh najis mereka sendiri tanpa pengawasan. Kebiasaannya anak lelaki suka kencing berdiri dan tidak membersihkan najis dengan betul.

Cuba kita bayangkan, jika si anak keluar masuk tandas tanpa membersihkan najis dengan betul dan sempurna lalu kesan najis itu di bawa berjalan-jalan ke dalam rumah. Agak-agak bagaimanakah keadaan rumah ketika itu?? 

Secara mata kasar kita nampak bersih dan sucu, hakikatnya tidak suci dan bernajis?? Bagaimana pula dengan amalan kita?? sah ke tidak sah?? Fikir-fikrkan..

Di bawah ini ada beberapa tips yang diambil daripada majalah anis. semoga tips ini berguna untuk kita semua.

  • Apabila anak-anak kita sudah mula pandai berjalan, didiklah mereka tentang tatacara tandas.
  • Sediakan selipar kecil di dalam tandas dan bilik airuntuk kegunaan anak-anak. Bagitahu mereka bahawa perlu menggunkan selipar kerana tandas merupakan tempat yang banyak kuman dan bertujuan untuk mengelakkan kaki daripada terpijak najis yang berada di atas lantai di dalam tands.
  • Didiklah anak-anak agar menutup kepala apabila masuk ke dalam tandas dan membaca doa sebelum masuk tands.
  • Ajarkan mereka cara-cara mengunakan mangkuk tandas dan tidak kencing berdiri yang menybabkan lantai bernajis serta najis boileh terpercik ke dinding tandas dan berbau hancing.
  • seleas membuang air kecil atau besar, bagitau mereka cara menyucikan najis tersebut. Gunalah paip air dan salur getah. Ia membantu memudahkan anak menyucikan najis dengan sendiri tanpa bantuan orang lain.
  • Didiklah mereka agar berjimat cermat ketika menggunakan air. Janganpasang air terlalu laju yang menyebabkan pembaziran.
  • Pam tandas, jirus sekeliling mangkuk dan sekitarnya dengan air yang dibuka secara perlahan. Ini dapat mengelakkan air dari memercik ke badan.
  • Basuh tangan dengan sabun dan bilas tangan hingga bersih.
  • Jirus kepala paip dengan sedikit air.
  • sebelum keluar dari tandas basuh kaki terlebih dahul. Jirus air secara perlahan-lahan ke kaki.
  • Buka selipar dengan cemat dan tanggalkan selipar di dalam tandas. Jangan di bawa keluar selipar tersebut.
  • Baca doa keluar tandas.

12 TIPS DIDIK ANAK GUNA TANDAS

Semoga perknogsian yang ringkas ini bermanfaat untuk kita semua.  

Kredit kepada Hajah Jalilah Abdullah
Majalah Anis Bil. 178

Mealshake Bantu Mengatasi Sembelit Anak Anda

Sembelit ataupun dalam bahasa yang mudahnya ialah sukar untuk membuang air besar. Di dalam bahas Inggeris disebut "constipation". Sembelit bukanlah satu penyakit ia hanyalah satu gejala. 

Sembelit adalah gangguan pada pencernaan yang turut dihadapi oleh kanak-kanak. Kanak-kanak yang mengalami masalah sembelit akan sukar dan kurang membuang air besar. 

Dari sudut perubatan seseorang itu dikatan sembelit apabila membuang air besar kurang dari 3 kali seminggu atau tidak membuang air besar lebih 2 hari.

Mealshake Bantu Mengatasi Sembelit Anak Anda

Punca-punca sembelit di kalangan kanak-kanak


Beberapa sebab dan punca yang dikaitkan dengan masalah sembelit di kalangan kanak-kanak dan bayi anda. Antaranya ialah:
  • kurang pengambilan serat di dalam makanan harian-serat boleh didapati di dalam buah-buahan dan sayur-sayuran. Biasalah budak-budakan. Normal la budak budak tak suka makan buah dan sayur
  • kurang minum air putih
  • makan makanan segera (fast food) yang mengandungi bnayak lemak seperti burger, kentang goreng dan
  • makan makanan yang mengandungi gula yang diproses seperti gula-gula, biskut manis dan soft drink
  • bagi bayi sembelit mungkin berlaku apabila adanya peralihan dari susu ibu kepada susu fomula yang mana susu formula sukar untuk dihadam dan diserap ke dalam usus berbanding susu ibu
  • peralihan dari makanan bayi kepada makanan pejal (solid food). Usus bayi yang belum matang tidak dapat berfungsi dengan baik
  • pengambilan ubat untuk merawat kekurangan zink boleh mendorong kepada sembelit

Harus diingat kanak-kanak cenderung untuk mengelak pergi ke bilik air walaupun mereka benar-benar ada desakan untuk berbuat demikian. 

Keadaan ini mungkin disebakan tidak mahu berhenti bermain permainan yang menyeronokkan atau menggunakan tandas awam.

Tekanan juga boleh menjadi sebab sembelit di kalangan kanak-kanak. Apabila mereka cemas tentang sesuatu seperti permulaan untuk ke sekolah baru dan adanya masalah di rumah. 

Kajian telah membuktikan bahawa kecelaruan emosi boleh memberi kesan kepada usus untuk berfungsi dengan baik dan boleh menyebabkan sembelit serta masalah lain seperti cirit-birit.

Tanda-tanda yang menunjukkan anak anda sembelit:

  • bayi atau anak-anak anda menunjukkan rasa resah atau tidak selesa ketika membuang
  • bagi kanak-kanak yang lebih besar mereka akanmengadu rasa sakit atau mereka dilihat meneran ketika membuang air besar.
  • najis mereka kelihatan kering, keras, berketul-ketul dan berbiji-biji seperti biji kacang.
  • kentut dan najis mungkin berbau lebih busuk
  • kekerapan membunag air besr berkurangan
  • bayi atau anak-anak anda tidak selera untuk makan
  • perut kembung


Tips mengatasi sembelit secara semulajadi untuk bayi dan kanak-kanak:

  • baringkan bayi anda dan tetapkan kaki ke atas. Kemudian cuba gerakkan kaki anak anda seolah-olah sedang mengayuh basikal di udara. tujuannya adalah untuk merangsang pergerakan usus di dalam badan
  • jika anak anda berusia 6 bulan ke atas dan minum susu formula, berikan separuh pepejal seperti lobak yang dikisar secara segar. Ini akan menambah kandungan serat dalam pemakanan mereka dan membantu membuang najis dengan mudah.
  • Kanak-kanak yang berumur satu tahun ke atas boleh diberikan air buah-buahan seperti jus betik dan air suam. Jus betik dipercayai mengandungi serat yang tinggi.
Walaubagaimanapun ibu-ibu di luar sana janganlah terlalu risau apabila anak anda menghadapi sembelit kerana keadaan ini adalah biasa di kalangan kanak-kanak. 

Bagaimana Mealshakes Shaklee Boleh Membantu Mengatsi Masalah Sembelit anak anda??


Bagi kanak-kanak yang mengalami masalah sembelit, saya mencadangkan ibu-ibu yang budiman sekalian mencuba Mealshakes kerana ia kaya dengan serat (fiber) larut yang penting untuk mengatasi masalah sembelit dengan membantu membuang lemak berlebihan dan sisa buangan dari perut usus.

Kekurangan serat yang menyebakan sembelit berlaku. Serat banyak didapati di dalam buah-buahan dan sayur-sayuran. Tapi biasalah budak-budak memang tak berapa suka sayur dan buah kan.Ia satu keadaan yang biasa. 

Harus diingatkan Mealshakes hanya sesuai untuk kanak-kanak yang berumur 1 tahun dan ke atas sahaja tau. 

Mealshake Bantu Mengatasi Sembelit Anak Anda

Inilah dia rupa Mealshakes Shaklee. Selain mengandungi serat, Mealshakes juga mengandungi 24 jenis vitamin, mineral dan zat. Ini menjadikan Mealshakes nutrisi lengkap untuk keprluan kanak-kanak. ia juga mengandungi lesitin soya yang bekerjasama dengan vitamin larut lemak.

Mealshakes juga kaya dengan protein. Protein adalah penting dalam membantu pembinaan sel-sel kulit, kuku, rambut, organ, darah, dan lain-lain. Mealshakes juga mengandungi asid folik, biotin, kaya dengan kalsium, dan magnesium yang diperlukan untuk membina tulang dan sel-sel.

Klik Keistimewaan dan Kebaikan Mealshakes untuk maklumat lanjut.

Anda kurang yakin untuk menggunakan mealshakes?? Lihat testimoni pengguna di kalanagn ibu-ibu yang berpuas hati dengan mealshakes.


Jadi apa tunggu lagi jom order sekarang. 

RUJUKAN:
http://digestive.niddk.nih.gov/ddiseases/pubs/constipationchild/
http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/constipation-in-children/basics/definition/con-20034665
http://www.patient.co.uk/health/constipation-in-children-leaflet
http://www.webmd.com/children/constipation-treatment
http://drzubaidi.com/blog/sembelit-di-kalangan-bayi-dan-kanak-kanak/
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002470.htm

Hubungi saya segera untuk sebarang tempahan dan pertanyaan.Dengan membuat pembelian produk Shaklee dengan saya, anda layak mendapat perkara berikut:

#1 jadual pengambilan vitamin secara teratur
#2 konsultasi percuma secara berterusan
#3 tip-tips eksklusif berkaitan set/produk yang dibeli

"produk shaklee bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah mana-mana penyakit..ia hanyalah supplemen iaitu makanan tambahan utk kesihatan kita."

Untuk maklumat lanjut, hubungi saya Puan Nor Akmal:
H/P no: 0139279846
COD: Pontian-Simpang Renggam-Rengit
Pengeposan ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak

Monday, September 29, 2014

9 Kebaikan Rempah Untuk kesihatan

Hmm..Sebut je rempah mesti terbayang masak kari, masak gulai dan sebagainya. Masakan masyarakat Malaysia sememangnya kaya dengan rempah ratus yang pelbagai. 

Bahan-bahan yang ditambah di dalam masakan masyarakat Melayu khusunya bukan sahaja untuk menyedapkan masakan tersebut malah disebaliknya fungsinya itu terdapat pelbagai khasiat dan kebaikan untuk kesihatan kita. 

Berikut adalah beberapa masalah kesihatan yang boleh dirawat dengan menggunakan rempah. Jom kita baca. Mesti menarik ni.

9 Kebaikan Rempah Untuk kesihatan

#1 MENURUNKAN BERAT BADAN

Mengurangkan pengambilan gula dalam minuman merupakan salah satu cara untuk menurunkan berat badan secara semulajadi. Anda boleh gantikan gula dengan serbuk kulit kayu manis yang dikatakan mempunyai rasa manis jika ditambah dalam minuman. Hmmm. nak tahu betul ke tak kena cuba lag dulu.

#2 ATASI SEMBELIT

Sembelit memang menyakitkan. Cuba atasinya dengan kunyit hidup yang dicampurkan ke dalam makanan. Fungsi antibakteri yang terkandung di dalam kunyit dipercayai mampu melawan jangkitan dalam apa jua bentuk di di perut termasuklah sembelit.

#3 KERADANGAN

Gunakan rempah oregano untuk mengirangkan rasa loya dan muntah. Caranya dengan menaburkan sedikit serbuk oregano ke dalam makanan.

#4 MENINGKATKAN TAHAP METABOLISME

Salah satu fungsi rempah thyme ialah membantu meningkatkan tahap metabolisme dalam badan. Dengan mencampurkan rempah thyme ke dalam makanan ia membantu meningkatkan tahap kesihatan sistem pernafasan anda.

#5 MENYIHATKAN OTAK

Rempah ratus juga dipercayai bermanfaat untuk kesihatan otak. Salah satunya ialah halia. Ia biasanya digunakan untuk membuang angin di dalam badan. Halia juga berupaya menjadikan otak sentiasa aktif dan bertenaga.

#6 ANTIOKSIDAN

Kunyit juga dipercayai mempunyai sifat antioksidan yang tinggi. Ia mampu mencegah penyakit yang berpunca daripada bakteria.

#7 PULIHKAN TEKANAN

Bunga cengkih dikatakan mampu menstabilkan tekanan daarh secara semulajadi. Tekanan darah tinggi jika tidak dikawal dan dirawat boleh menyebabkan penyakitlain seperti serangan jantung dan juga strok. 

#8 SAKIT KEPALA

Sakit kepala mudah terjadi apabila seseorang itu dalam keadaan tertekan. Ia memang menyakitkan. Atasinya dengan serbuk lada. Ambil sedikit serbuk lada kemudian campurkan dalam makanan anda. Kandungan zat yang terdapat di dalam serbuk lada dikatakan membantu mengurangkan rasa sakit tersebut. 

#9 KOLESTEROL

Bunga cengkih dan kulit kayu manis adalah dua contoh rempah yang paling baik untuk mengurangkan tahap kolesterol dalam darah. CAmpurkan kedu-dua rempah ini ke dalam makanan atau minuman  anda. Amalkan secara konsisten lama-kelamaan kolesterol akan berkuranagan.
Semoga perkongsian ini bermanfaat.

Kebaikan Vitamin C Shaklee Untuk Kesihatan

Vitamin C juga dikenali juga sebagai ascorbic acid iaitu sejenis vitamin yang larut air (water-soluble vitamin). Tidak seperti kebanyakan mamalia atau haiwan lain, tubuh manusia tidak mampu untuk menghasilkan sendiri ascorbic acid dan mesti mendapatkan Vitamin C daripada makanan dan sumber lain. 

sumber yang terbaik untuk mendapatkan vitamin  C ialah daripada buah-buahan segar dan juga sayur-sayuran terutamanya buah-buahan sitrus. Kerana sifatnya yang larut air vitamin C tidak akan disimpan di dalam badan dan lebihan vitamin C akan dikeluarkan melaui urine (air kencing). 

Ini bermakna setiap orang memerlukan bekalan vitamin C secara berterusan di dalam diet mereka.

Kebaikan Vitamin C Shaklee Untuk Kesihatan
Sumber terbaik vitamin C ialah buah-buahan segar dan sayur-sayuran terutamanya buah sitrus.





Bila sebut je vitamin C kebanyakan akan ingat vitamin C ni untuk kecantikan kulit. Yup memang betul. Tetapi tahukah anda kepentingan dan kebaikan vitamin C yang lain?? 

Vitamin C bukan untuk bagi kulit cantik je tau. Banyak sangat fungsi vitamin C untuk kesihatan kita. Sememangnya vitamin C diperlukan untuk pertumbuhan dan pembaikan tisu di semua bahagian badan kita. 

Vitamin C adalah salah satu antioksidan. Antioksidan bertindak sebagai benteng penghalang radikal bebas. Pembinaan radikal bebas secara berterusan boleh menyumbang kepada proses penuaan dan penyakit seperti kanser,penyakit jantung dan keadaan seprti artritis. 

Apabila seseorang itu mengalami kekurangan vitamin C ia akan menunjukkan pelbagai simptom dan tanda. Antaranya ialah rambut kering dan bercabang, gingivitis (radang gusi) dan gusi berdarah, kulit juga menjadi kasar dan kering, bersisik, kadar pemulihan luka menjadi lambat, lebam pada badan dengan mudah, dan hidung berdarah serta imunisasi menurun. 



Penyakit yang dikaitkan dengan kekurangan vitamin C ialah skurvi. Tanda-tanda seseorang itu mendapat penyakit skurvi ialah gusi berdarah dan tidak sihat serta anemia dan skin hemorrhages


Vitamin C juga diperlukan untuk pembentukan kolagen. Kolagen ialah sejenis protein yang penting untuk pembentukan kulit, rawan, tendon, ligamen dan saluran darah. Vitamin C diperlukan untuk proses penyembuhan lukan dan mengekalkan gusi dan tulang yang sihat.



Kekurangan vitamin C dikaitkan juga dengan beberapa penyakit seperti tekanan darah tinggi, penyakit pundi hempedu, strok, sesetengah kanser dan lemak yang menyumbat saluran darah yang menjadi pencetus serangan jangtung, dan strok. 

Jadi, mereka yang memperolehi vitamin C yang mencukupi dari diet dengan memakan buah-buahan dan sayur-sayuran boleh membantu mengurangkan risiko mendapat penyakit.

Kajian menunjukkan pengambilan makanan tambahan vitamin C atau makanan yang kaya dengan vitamin C tidak mengurangkan risiko mendapat selesema tetapi dapat mengurangkan tempoh selesema. 



Apakah kaitan penyakit jantung dengan vitamin C??

Bukti menunjukkan bahawa pengambilan Vitamin C yang mencukupi boleh membantu melindungi kerosakan arteri. 

Kajian juga menunjukkan vitamin C membantu melambatkan perkembangan aterosklerosis (pengerasan arteri), Vitamin C juga membantu mencegah terjadinya plak pada arteri yang boleh menyebabkan serangan jantung dan strok. Vitamin C juga membantu saluran darah supaya menjadi fleksibel.

TEKANAN DARAH TINGGI

Makan makanan yang kaya dengan vitamin C amat penting untuk mereka yangberisiko mendapat penyakit tekanan darah tinggi (hypertension).

KANSER
Makan makanan yang kaya dengan vitamin C juga dapat membantu merendahkan risiko mendapat penyakit kanser seperti kanser kulit dan kanser payudara.


Bagaimana Shaklee boleh membantu anda mendapatkan makanan tambahan atau vitamin C dengan mudah dan cepat??? 

Maklumlah zaman sekarang ni bukan senang nak dapatkan buah-buahan dan sayur-sayuran segar kan. Nak tanam sendiri memang tak mampu la kan..apa lagi nak tanam buah sitrus. Kat Malaysia ni manalah buah sitrus boleh hidup. Habis tu macam mana?? Senang saja..Sustained Release Vita-C Plus ialah penyelesaianya..

Inilah sumber vitamin C saya. Saya wajibkan diri saya makank vitamin C ni setiap hari..Bukan saya obses dengan produk Shaklee ye tapi saya memang sangat obses untuk jaga kesihatan saya. 

Anda pula bagaimana?? Obses terhadap sesuatu yang baik ni tak de masalah..Apa pun jom kita kenal-kenal dulu dengan vitamin C Shaklee yang menjadi kegemaran ramai ni. Vitamin C ni pernah kehabisan stok di seluruh negara dalam tempoh yang agak lama tau. 

See, betapa lakunya vitamin C ni berebut-rebut nak dapatkannya sebabnya banyak manfaat vitamin C untuk kesihatan kita.
Kebaikan Vitamin C Shaklee Untuk Kesihatan



Apa yang menjadikan vitamin C Shaklee ni berbeza dengan produk vitamin C jenama lain?? Jom baca.

1. Vitamin C Shaklee didatangkan dalam bentuk sustained release iaitu dilepaskan dalam badan secara perlahan-lahan untuk membolehkan vitamin C sentiasa berada dalam badan kita.

Memandangkan vitamin C adalah mudah musnah dan tidak dapat disimpan dalam tempoh yang lama oleh badan kita, maka teknologi sustained release adalah sangat diperlukan.

2. Satu tablet vitamin C Shaklee adalah bersamaan dengan 7 setengah biji oren. Di mana ia akan dilepaskan perlahan-lahan dalam badan sebanyak 100mg setiap jam untuk satu tablet.


Sustained Release Vita-C adalah pilihan paling tepat yang mampu bertindak sepanjang hari bagi membekalkan semula vitamin C yang hilang daripada tubuh disebabkan oleh aktiviti harian.

Sustained Release Vita-C 500mg dengan rumusan serba semula jadi ini memenuhi keperluan vitamin C tubuh, serta amat penting untuk menyihatkan tulang, gigi, gusi dan seluruh tubuh secara amnya.


Jadi apa tunggu lagi dapatkan sumber vitamin C terbaik anda sekarang dengan membeli vitamin C Shaklee. Saya pilih Shaklee. Saya yakin dengan Shaklee. Anda bagaimana??

Anda nak sihat sepanjang hayat?? Jom order sekarang. Jangan tungu-tungu lagi. Mencegah lebaih baik dari merawat. 

Hubungi saya segera untuk sebarang tempahan dan pertanyaan.Dengan membuat pembelian produk Shaklee dengan saya, anda layak mendapat perkara berikut:

#1 jadual pengambilan vitamin secara teratur
#2 konsultasi percuma secara berterusan
#3 tip-tips eksklusif berkaitan set/produk yang dibeli

"produk shaklee bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah mana-mana penyakit..ia hanyalah supplemen iaitu makanan tambahan utk kesihatan kita."

Untuk maklumat lanjut, hubungi saya Puan Nor Akmal:
H/P no: 0139279846

Sunday, September 28, 2014

Jus Buah-buahan Berfungsi Melawan Penyakit

Selain dimakan secara segar, khasiat dari buah-buahan juga dapat diperolehi dengan menjadikannya sebagai minuman atau jus. Air buah-buahan ataupun jus ini menjadi minuman yang cukup berkhasiat dan bermanfaat untuk kesihatan kita.
Jus Buah-buahan Melawan Penyakit

Vitamin dan serat yang terdapat di dalam hidangan jus buah-buahan ini membantu proses metabolisme tubuh. Namun begitu jika anda menggabungkan lebih daripada satu jenis buah-buahan ketika membuat jus, air tersebut mampu memberi khasiat yang berlipat ganda antaranya membantu meningkatkan daya tahan tubuh terhadap penyakit.

Jus Epal, Lobak Merah dan Halia

Gabunngan buah epal dan lobakmerah ini membantu mengurangkan risiko terkena selesema. Lebih enak lagi jika ditambah dengan beberapa hirisan haia segar ke dalam jus bauh ini.

Jus Epal, Oren dan Anggur

Campuran tiga jenis bauh ini mengandungi vitamin C. Ia akan membantu meningkatkan daya tahan tubuh dan memerangi jangkitan kuman dan virus. Jus anggur juga mengandungi zat anti mencegah jangkitan dan batu karang.

Jus Lobak Merah, Lemon dan Seleri (saderi)

Selain vitamin C, campuran jus ini mengandungi karotenoid yang membantu meningkatkan sistem imunisasi tubuh, menambahkan pertumbuhan bakteria baik dalam pencernaan dan efektif untuk mengurangkan dehidrasi. 

Untuk mendapatkan khasiat dan manfaat yang lebih optimum daru gabungan jus ini, anda bolehmencampurkan dua sudu makan madu sebaagi pemanis. Umum mengetahui madu sememangnya makanan yang disebut di dalam al-Quran dan juga hadith yang mengandungi pelbagai manfaat dan khasiat untuk kesihatan kita.

Buah yang segar

Untuk mendapatkan khasiat jus yang optimum, anda dinasihatkan untuk menggunakan buah-buahan yang segar. Janganlah kerana sayangkan buah yang sudah terbiar lama, baru dibuat jus. Khasiat serta kualiti asalnya pasti sudah berkurangan. Jus yang telah dibuat sebaiknya diminum segera.


Jika anda membiarkan jus yang telah dibuat terdedah kepada udara selama beberapa jam lamanya, vitamin yang terdapat di dalamnya akan menjadi rosak.

Meminum jus buah-buahan kombinasi ini membantu kita memperoleh manfaat serta khasiat dari pelbagai jenis buah tanpa memakannya satu persatu. Selain itu, jus juga akan membuat tubuh kita menyerap segala nutrisi dengan mudah. Selepas ini, si cantik di luar sana bolehlah mencubanya. 


Di samping dapat mengawal rasa jus yang diinginkan, ia juga sudah terjamin bersih dan halal dengan hasil buatan tangan. Jadikan amalan minum jus setiap hari sebagai satu amalan gaya hidup yang sihat.

BERDASARKAN Kajian Kesihatan dan Morbiditi Nasional ketiga, 70 peratus daripada rakyat Malaysia dalam semua kumpulan usia mengamalkan diet tidak sihat dengan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran yang tidak mencukupi. 

Selain itu, hanya 30 peratus daripadanya kerap bersenam dan mengamalkan gaya hidup sihat.

Di negara maju seperti Jepun, Korea dan negara Timur Tengah, rakyat mereka hidup lebih lama kerana mengamalkan pemakanan serta gaya hidup sihat

Salah satu unsur dalam diet mereka ialah makanan berasaskan tumbuh-tumbuhan, buah-buahan, bijirin penuh dan sederhana dalam protein tanpa lemak seperti ikan dan minyak. 

Menurut pakar pemakanan, Indra Balaratnam, di Malaysia isu kesihatan yang biasa dihadapi adalah berkaitan kurangnya pengambilan buah-buahan dan sayuran yang mempunyai manfaat dalam kesihatan selain bebas rokok, tidak me­ngambil minuman beralkohol dan dadah.

Pemakanan yang baik adalah apabila seseorang mengamalkan makanan sihat bagi mengekalkan berat badan supaya tidak terlalu berat atau kurus. 

Bersenam untuk menguatkan jantung, paru-paru dan otot, tidur yang cukup sekurang-kurangnya lapan jam sehari serta menguruskan tahap tekanan yang akan mempengaruhi kehidupan.

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk kita semua. Terima kasih kerana sudi meluangkan masa membaca entry ini.

Atasi Masalah Insomnia Dengan Shaklee

Insomnia ialah satu ganguan tidur yang berlaku secara berterusan yang menyebabkan seseorang itu sukar untuk tidur dan tidak boleh tidur dengan nyenyak dan sempurna. 

Tidur sememangnya diperlukan oleh setiap manusia sebagai salah satu cara untuk merehatkan diri setelah badan penat bekerja.Bila tidur anda terganggu, ini menunjukkan anda mempunyai masalah dengan waktu tidur. 

Apabila ini berlaku ini menunjukkan anda menghadapi masalah dengan waktu tidur. Apabila keadaan ini terjadi anda boleh dikategorikan sebagai menghidap insomnia

Insomnia kebiasaannya berlaku di kalangan kaum wanita berbanding lelaki. Ia meningkat seiring dengan peningkatan usia sesorang. 

Insomnia boleh mengganggu kehidupan seharian seseorang itu. Ia boleh menyebabkan sakit kepala, kepenatan, mudah marah, tidak dapat fokus dan yang paling teruk boleh menyebabkan halusinasi.

Atasi Masalah Insomnia Dengan Shaklee
Atasi Masalah Insomnia Dengan Shaklee

Mereka yang didiagnos menghadapi insomnia akan mengalami satu atau lebih simptom-simptom berikut:

  • Kesukaran untuk tidur pada waktu malam.
  • Sering terjaga ketika tidur dan sukar untuk tidur kembali.
  • Bangun terlalu awal pada waktu pagi.
  • Tidak mendapat tidur yang berkualiti yang boleh membolehkan badan merasa segar pada keesokan harinya.
  • Rasa bimbang yang berterusan tentang tidur
  • Perubahan mood yang ketara
JENIS-JENIS INSOMNIA

#1 Insomnia Akut (Acute Insomnia)- jangka masa pendek
  • insomnia jenis ini berlaku jarang-jarang dalam jangka waktu yang pendek. Biasanya berlaku dalam beberapa malam dan kurang dari empat minggu).

  •  Insomnia jenis ini berlaku disebabkan keadaan tertentu seperti tekanan semasa bekerja, fizikal yang kurang sihat atu gangguan terhadap body clock seperti apabila anda mengalkami jet legatau bekerja pada shift malam.
#2 Insomnia Kronik/Chronic Insomnia-jangka masa panjang

  • Insomnia jenis ini akan berlarutan dari 3 hingga 4 minggu dan berakhir sehingga sebulan atau lebih. Kira-kira 10% hingga 15% orang dewasa menghidapi insomnia kronik dan memerlukan rawatan doktor.
  • Ini kerana disebabkan oleh Insomnia akut kebiasaannya tidak perlu mendapat rawatan perubatan. Walaubagaimnapun, insomnia jenis akut tidak boleh dianggap remeh dan tidak serius.

TIPS SLEEP HYGIENE

Beberapa amalan yang boleh dilakukan untuk mendapatkan tidur yang sempurna ialah dengan mengamalkan "sleep hygiene". Sleep hygiene ialah pelbagai jenis amalan yang berbeza yang diperlukan untuk mendapatkan tidur yang normal dan berkualiti Antaranya ialah:

Bagaimana Shaklee boleh membantu anda mengatasi masalah insomnia??

Bagi anda yang menghidapai masalah insomnia dan berada di dalam rawatan doktor, suka saya ingatkan anda supaya mendapat nasihat doktor terlebih dahulu sebelum mengambil mana-mana suplemen dan vitamin. Ini kerana dibimbangi akan wujudnya tindak balas di antara ubat yang dibekalkan pihak hospital dengan suplemen yang diambil.

Jika anda ingin mencuba SET INSOMNIA SHAKLEE haruslah diingatkan bahawa pengambilan mana-mana suplemen bukanlah satu keajaiban dan magic yang boleh menyembuhkan penyakit anda dalam sekelip mata. 

Kita hanya mencuba yang menyembuhkan hanya Allah SWT. Jangan berhenti berikhtiar dan berdoa.Salah satu sebab berlakunya penyakit insomnia adalah kerana kekurangan vitamin dan mineral seperti kalsium dan magnesium dan juga vitamin B6 di dalam tubuh kita. 

Di manakah anda boleh mendapatkan kalsium dan magnesium dalam satu botol sahaja?? Jawapannya ialah OSTEMATRIX SHAKLEE
Atasi Masalah Insomnia Dengan Shaklee
Ostematrix Shaklee yang mengandungi kalsium dan magnesium diperlukan untuk merawat masalah insomnia.
Mari kita berkenalan dengan OsteMatrix. Tak kenal maka tak cinta. Ostematrix Shaklee Membekalkan:
  1. 1,000 mg (100% DV) unsur kalsium daripada sumber-sumber yang mempunyai tahap kepekatan yang tinggi dan mudah diserap dari alam semula jadi
  2. 400 mg (100% DV) magnesium untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya
  3. 400 IU (100% DV) vitamin D untuk merangsang penyerapan kalsium
Jadi di dalam satu biji anda mendapat bukan sahaja kalsium, magnesium, vitamin D dan banyak lagi seperti copper, zink, kuprum dan mangan untuk mengekalkan kelancaran fungsi tubuh. 

Ditampilkan dalam bentuk kaplet kecil bersalut yang mudah ditelan. Nutrien - nutrien ini perlu diambil bersama-sama untuk penyerapan oleh tubuh dan menghalang endapan sesetengah mineral.

Apakah fungsi Ostematrix Shaklee dalam mengatasi insomnia??
Ostematrix memainkan peranan dalam:
  • Membantu merehatkan dan mengenurkan otot-otot dan saraf
  • Mebantu mendapatkan tidur yang lena
  • Memberikan kesan ketenangan
  • Mengurangakn depresi (kemurungan)
Untukmemberikan kesan yang maksimum Ostematrix perlu diambil selepas makan malam atau beberapa saat sebelum tidur. Untuk mengatasi masalah insomnia anda juga perlu mengambil vitamin tambahan B6

Di mana anda boleh mendapatkan vitamin B6?? Inilah sumber makanan tambahan vitamin B6 yang didatangkan dalam pakej yang lengkap kesemua vitamin B termasuklah vitamin B6 iaitu B-complex Shaklee
Atasi Masalah Insomnia Dengan Shaklee
B-Complex Shaklee dihasilka dengan lengkap kesemua vitamin B yang diperlukan oleh tubuh badan kita.

B-complex Shaklee mengandungi 8 komponen penting vitamin B termasuklah 100% biotin dan asid folik. 

Kesemua 8 komponen ini perlu ada pada vitamin B-complex untuk mendapatkan keseimbangan dan keberkesanan yang sempurna.

Kelebihan atau kekurangan akan menyebabkan ketidakseimbangan vitamin B dalam tubuh. Vitamin B adalah vitamin larut air, sebarang lebihan tidak akan disimpan sebaliknya disingkirkan melalui sistem pencernaan. 


Oleh itu, adalah sangat penting untuk kita mengambil vitamin B-complex setiap hari.

Apakah fungsi B-Complex Shaklee dalam mengatasi insomnia??
B-complex Shaklee memainkan peranan dalam membantu:
  • Menstabilkan tekanan 
  • Memastikan kesihatan saraf sekaligus membantu mengurangkan sakit kepala, tekanan, kemurungan dan sukar tidur (insomnia). 
  • Mengurangkan keletihan dan kelesuan.
RUJUKAN:
http://umm.edu/programs/sleep/patients/sleep-hygiene
http://www.cdc.gov/sleep/about_sleep/sleep_hygiene.htm
http://www.webmd.com/sleep-disorders/guide/insomnia-symptoms-and-causes
http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/insomnia/basics/lifestyle-home-remedies/con-20024293
http://sleepfoundation.org/ask-the-expert/sleep-hygiene
http://yoursleep.aasmnet.org/Hygiene.aspx
http://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/vitamin-b6/background/hrb-20058788
http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-934-vitamin%20b6%20(pyridoxine%20(vitamin%20b6.aspx?activeingredientid=934&activeingredientname=vitamin%20b6%20(pyridoxine%20(vitamin%20b6
http://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/vitamin-b6-pyridoxine


Hubungi saya segera untuk sebarang tempahan dan pertanyaan.Dengan membuat pembelian produk Shaklee dengan saya, anda layak mendapat perkara berikut:

#1 jadual pengambilan vitamin secara teratur
#2 konsultasi percuma secara berterusan
#3 tip-tips eksklusif berkaitan set/produk yang dibeli

"produk shaklee bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah mana-mana penyakit..ia hanyalah supplemen iaitu makanan tambahan utk kesihatan kita."

Untuk maklumat lanjut, hubungi saya Nor Akmal:
H/P no: 0139279846

Saturday, September 27, 2014

Basic-H Pencuci Semulajadi Tanpa Racun

Korang tahu tak??

Kebanyakan bahan pencuci serbaguna yang ada di pasaran pada hari ini mengandungi toksin dan bahan kimia yang boleh meresap ke dalam badan melalui kulit atau sistem pernafasan.
Bahan pelaraut jenis sintetik yang terdapat di dalam bahan pencuci boleh mengganggu keseimbangan hormon.
Bahan pelarut organik seperti buty cellosolve merupakan sejenis neurotoksin dan bahan yang merengsakan hidung.
Morfolin merupakan bahan toksin yang boleh merosakkan hati dan ginjal.
Ammonia yang terdapat di dalam bahan pencuci kaca merupakan sejenis bahan racun yang merengsakan kulit, mata dan sistem pernafasan.

Eeww takutnya..selama ini kita dok guna bahan-bahan kimia ni setiap hari..Tanpa kita sedar bahan pencuci juga boleh menyebabkan penyakit..Sebab tu la kita tak hairan zaman sekarang macam-macam penyakit yang muncul. 

Jangan ingat penyakit yang datang disebabkan makanan yang tidak seimbang je tau, bahan kimia pun boleh jadi penyakit..Watch out!!

Dah tu takkan nak basuh baju, nak basuh tandas, nak basuh pinggan mangkuk, nak mop lantai rumah apa semua tu tak payah guna sabun..takkan nak guna air je..tak bersih la kalau basuh tak guna sabun kan..

Jadi apa penyelesaiannya?? Meh cini semua saya perkenalkan kepada korang semua pencuci serba guna yang bebas bahan kimia yang merbahaya. Ada ke pencuci macam tu?? Ada..siapa kata tak ada.

Inilah dia Basic-H pencuci serbaguna tanpa bahan kimia yang beracun dan merbahay. Anda takkan jumpa pencuci serbaguna seumpama basic-H yang hebat ini di mana-mana kedai atau produk lain. Hebatnya dia kerana selamat untuk digunakan oleh semua peringkat umur hatta kanak-kanak sekalipun..

Basic-H Pencuci Semulajadi Tanpa Racun

Jom kita berkenalan dengan basic-H pencuci/sabun yang hebat ini. Setiap botol Basic H2 Organic Super Cleaning Concentrate dihasilkan dengan formulasi kepekatan berganda.

Ia sungguh selamat digunakan dan dilengkapi kuasa pembersihan yang tinggi untuk menanggalkan segala kotoran dan minyak dalam sekelip mata. Basic H² berkesan untuk membersihkan tumpahan susu, mengelap tingkap, menyental kotoran pada gril, dan1001 kegunaan lagi.

Wow banyak tu kegunaan dia..macam tak percaya je kan..Kena beli la baru tahu betul ke tak betul. Cubalah sendiri dan lihat betapa kagumnya anda! Saya dah cuba dan sangat berpuas hati..Tak perlu risau lagi bila menggunkannya.

Hanya Satu Pencuci Untuk Pelbagai Kerja Rumah 


Ultra-pekat: 16 auns boleh dicairkan menjadi 48 gelen pencuci berkuasa tinggi. Walaupun botolnya nampak kecil je, tapi jangan main-main, kecil-kecil cili api tau..Dengan kepekatannya yang berganda-ganda itu berbanding pencuci jenama lain ia memang boleh tahan lama. Sebab kita tak guna banyak pun hanya setitik dua titik sahaja. Hebatkan..dan semestinya saaaaangat jimat..
  • menanggalkan kotoran, gris dan minyak daripada sebarang permukaan yang boleh dicuci, di dalam dan di luar rumah. Nama dah pencuci serbaguna maknanya boleh guna untuk cuci macam-macam la kan..Nak basuh kereta pon boleh, nak basuh sayur pon boleh, nak basuh baju pon boleh..Pendek kata macam-macam boleh..Syoknya kan..Dengan sebotol je macam-macam kita boleh buat..So, jimat sesangat.. 
  • Mencuci kotoran berminyak dan gris yang paling degil, tanpa meninggalkan kesan comot. 
  • Dua kali lebih pekat berbanding rumusan Basic H² asal – hanya gunakan separuh sahaja. 
  • Tidak perlu dibilas, tidak meninggalkan sebarang sisa sabun atau kesan palitan.

Basic-H juga boleh digunakan untuk mencuci permukaan di dalam rumah seperti berikut.

  • Dinding, tingkap dan cermin 
  • Kaunter dapur, jubin dan lantai 
  • Peralatan 
  • Dapur 
  • Hiasan kayu 
  • Periuk belanga 
  • Perabot (Jangan gunakan dalam akuarium atau tangki air pengelap cermin kereta) 

Wahhh..banyak betul kegunaan basic-H ni kan..iNilah yang membuatkan saya jatuh cinta dan jatuh hati dengan Shaklee..Apa sahaja produk yang Shaklee keluarkan memang best la sesangat..

Sesuai dengan tagline Shaklee iaitu Sentiasa Selamat, Sentiasa Berkesan dan Sentiasa Mesra Alam.

Kalau korang nak tahu Basic-H ni dihasilkan pada tahun 1960 yang merupakan pencuci serba boleh dibiodegradasi dan tidak bertoksik yang pertama..Dah lama rupanya. Ingatkan baru lagi. Cuba kira dah berapa tahun dah..Hmmm lama kan..

Kita tengok apa lagi keistimewaan Basic-H Shaklee:

Keunikan Basic-H:

  • Selamat 
  • Tidak toksik 
  • Tiada gas beracun 
  • Tiada bahan kimia berbahaya 
  • Tanpa pewangi 
  • Lembut pada tangan anda 
  • pH seimbang 
  • Tanpa klorin 

Berkesan:

Amat berkesan menanggalkan minyak. Ultra-pekat: 16 oz. Boleh dicairkan menjadi 48 gelen.
Mesra Alam:

  • Rumusan semula jadi daripada sumber yang mapan (diekstrak daripada jagung dan kelapa) 
  • Mudah biorosot 
  • Tanpa fosfat 
  • Bungkusan yang boleh dikitar semula 
  • Tanpa bahan pewarna 
  • Selamat untuk sistem septik dan pembetungan 

Hmm..saya tak tahu nak cakap apa lagi dah pasal basic-H yang awsome ini. Anda nak tahu betul ke tak betul cakap saya ni, kena cuba dulu la..Lepas ni tak payah dah nak beli banyak jenis sabun kan. Tak perlu dah setiap kali shopping nak beli sabun basuh tandas, sabun mop lantai, sabun basuh kereta, sabun lap tingkap..

Banyak betul sabun nak kena beli setiap bulan kan.
Sekarang dah tak payah beli banyak-banyak dah.Cukup satu botol je..Sangat-sangat jimat duit anda..

Jom order sekarang.Saya jamin anda akan jatuh cinta dengan pencuci serbaguna basic-H..Percayalah..

Hubungi saya segera untuk sebarang tempahan dan pertanyaan.

Untuk maklumat lanjut, hubungi saya Puan Nor Akmal:
whatsApp/telegram: 0139279846
COD: Pontian-Simpang Renggam-Rengit
Pengeposan ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak

"produk shaklee bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah mana-mana penyakit..ia hanyalah supplemen iaitu makanan tambahan utk kesihatan kita."

Khasiat Buah Tiin (Fig) untuk Kesihatan

Ramai di kalangan kita yang tidak mengetahui khasiat buah tiin untuk kesihatan. Secara botaniknya buah tiin tergolong dalam keluarga mulberi. Nama saintifiknya ialah Ficus Carica

Khasiat Buah Tiin (Fig) untuk Kesihatan
Buah tiin telah menjadi makanan utama yang dinikmati sejak zaman dahulu kala lagi. Umumnya buah tiin kaya dengan fitonutrien yang bermanfaat untuk kesihatan, antioksidan dan juga vitamin.

Di dalam al-Quran dinyatakan secara khusus buah tiin di dalam surah al-Tiin. Semestinya buah ini kaya dengan manfaatnya. Jika tidak masakan Allah menyebut tentang buah tiin di dalam surah yang khusus. 

Menurut Imam Ibn Qayyim Al-Jawziyyah buah tinmengandungi pelbagai manfaat seperti membantu engurangkan penyakit sesak nafas. 

Buah tiin juga membantu membersihkan hati dan limpa, menghilangkan kahak yang berkumpul, serta bertindak sebagai benteng melawan racun di dalam badan. 

Nabi Muhammad SAW juga pernah bersabda, "Sekiranya aku katakan, sesungguhnya buah yang turun dari syurga, maka aku kata', "inilah buahnya" (tiin), sesungguhnya buah syurga tiada keraguannya". (HR Abu Darda; Suyuti).

Terdapat penemuan  sains yang membuktikan bahawa bauh tiin mengandungi banyak manfaat untuk kesihatan manusia. Hasil kajian yang dilakukan oleh Prof J.A Vinson dari Universiti Scranton Amerika Syarikat menunjukkan bahawa buah tiin tidak mengandungi lemak, garam dan juga kolesterol. 

Ia kaya dengan zat galian seperti serat, kalium dan zat besi. Kajian beliau juga mendapati bahawa satu hidangan buah tiin (100 gram atau 1/4 cawan) membekalkan 20% serat yang diperlukan oleh tubuh seharian. 


Buah tiin merupakan snek yang terbaik untuk semua peringkat umur tidak kira dewasa atau kanak-kanak kerana ia mengandungi serat pemakanan terlarut yang tinggi dan rasanya manis semulajadi seta berkalori rendah.


 Setiap 100 gram buah tiin segar mengandungi hanya 74 kalori. Pengambilan makanan yang kaya dengan serat dalam diet harian kita seperti buah tiin amat penting untuk mengelakkan terjadinya penyakit kanser dan sakit jantung.

 
Berdasarkan kajian yang dijalankan oleh J.A Vinson mendapati jumlah kandungan flavonoid polyphenol yang terdapat di dalam buah tiin adalah lebih banyak berbanding buah-buah dan sayur-sayuran lain. 

Buah tiin yang segar terutama jenis black mission kaya dengan polyphenol seperti carotene, lutien, tannin, chlorogenic acid dan sebagainya bertindak sebagai antioksidan. Antioksidan amat menting untuk tubuh kita kerana ia berperanan menentang radikal bebas yang boleh merosakkan sel-sel seterusnya menyebabkan penyakit kanser.

Chlorogenic acid yang terdapat di dalam buah tiin membantu menurunkan paras gula dalam darah dan mengawal paras glukos bagi penyakit diabetes mellitus jenis 2.

Buah tiin yang kering menjadi sumber tenaga utama yang tinggi kepekatannya, juga mengandungi mineral dan vitamin-vitamin. Buah tiin yang dikeringkan menyediakan 249 kalori.

Khasiat Buah Tiin (Fig) untuk Kesihatan

Buah tiin yang jering menjadi sumber yang terbaik bagi mineral seperti kalsium, patassium, copper, mangan, iron, selenium dan zink. 100 gram buah tiinn kering mengandungi 680 mg potassium, 162 mg calcium dan 2.03 mg iron. 

Potassium merupakan komponen penting bagi sel dan cecair badan yang menbantu mengawal denyutan jantung dan tekanan darah. 

Manakal cooper (tembaga) diperlukan untuk menghasilkan sel-sel darah merah. Zat besi (iron) pula diperlukan untuk pembentukan sel darah merah dan juga pengoksidaan sellular. 


Jenis makanan yang diambil setiap harian dalah amat penting untuk memastikan kesihatan tubuh badan kita. Badan yang sihat bukan untuk hari ini sahaja malah untuk sepanjang hayat kita.


SUMBER RUJUKAN:


http://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/2284

http://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/health-benefits-figs
http://healthfame.blogspot.com/2013/03/15-figs-health-benefits-nutrition-facts.html