9 Makanan Terbaik ketika Sakit

Kebiasaanya apabila kita ditimpa kesakitan, seseorang itu akan menjadi malas untuk makan disebabkan tiada selera untuk makan dek kerana tekak yang tidak selesa. Mungkin juga kerana pantang larang untuk mengelakkan penyakit semakin teruk atau lambat sembuh.

Di sini ingin berkongsi beberapa jenis makanan yang boleh meningkatkan tenaga dan ketahanan badan semasa sakit. Dan membantu menambahkan selera makan. 

#KURMA
Kurma dengan kandungan 50% gula, amat berkhasiat kerana isi buahnya mengandungi fruktosa dan glukosa berkalori tinggi dan mudah dicerna. Kandungan gulanya berupaya menenangkan saraf yang "gelisah" serta memberikan rasa tenang pada jiwa. Vitamin A, thiamin, riboflavin, zat besi dan vitamin B juga terdapat di dalam kurma. 

Riboflavin dan niasin membantu menjana tenaga daripada makanan, manakala thiamin membantu menjana tenaga daripada karbohidrat. Vitamin A dan niasin memainkan peranan dalam membentuk dan memelihara kulit yang sihat. Thiamin penting bagi sel-sel saraf dan niasin menjaga fungsi normal saraf.

#SUP AYAM
sup ayam mengandungi asid amino yang dapat mengurangkan lendir dan membantu melawan jangkitan. Selain itu, ia juga membantu menjaga kelembapan hidung dan mencegah dehidrasi.

#VITAMIN D
kajian yang dijalankan oleh Massachusetts General Hospital pada tahun 2009 mendapati seseorang yang kekurangan vitamin D lebih mudah terkena jangkitan selesema. Selain itu, kajian dai Loyola University mengatakan makanan yang mengandungi vitamin D akan membantu meningkatkan semangat pada cuaca sejuk.

Anda boleh mendapatkan vitamin D dengan mengambil suplemen OSTEMATRIX SHAKLEE. di dalamnya terdapat vitamin D yang berfungsi meningkatkan penyerapan kalsium dan fosforus untuk meninggikan ketumpatan tulang, menguatkan kerangka, memperbaiki penyakit periodontal dan memelihara kesihatan secara keseluruhan.

Ostematrix Shaklee salah satu sumber Viamin D

#TEH PANAS
minuman ini mengurangkan rasa sakit tekak dan memulihkan saluran pernafasan. rasa hangat teh akan membantu anda merasa lebih nyaman terutama ketika sakit. sifat antioksidan yang ada pada teh hijau dapat membantu ketahanan badan untuk melawan jangkitan dan memenuhi keperluan cairan dalam badan. 

Anda boleh mencuba Cinch Energy Tea Mix Shaklee. Ia merupakan campuran Proprietari tea putih, tea hijau Matcha dan tea merah. Di dalamnya juga terdapat taurina yang berfungsi untuk menambahkan tenaga dan meningkatkan ketahanan badan. 

Apa yang istimewanya tea ini boleh dibancuh sejuk dan panas. Untuk mendapat rasa yang hebat boleh dicampur sedikit madu dan perahan lemon. Pasti terangkat. Jika anda bukan penggemar teh, anda boleh gantikan dengan air suam bersama perahan lemon.
tea shaklee untuk kurus dan diet yang sihat
#LEMON
Vitamin C yang terdapat di dalam buah lemon membantu anda meningkatkan ketahanan badan. Lemon juga mengandungi antioksidan yang dapat mempercepatkan pemulihan dan melawan penyakit. Anda boleh memperolehi Vitamin C dengan mengambil Vitamin C Shaklee.
Vitamin C Shaklee didatangkan dalam bentuk sustained release iaitu dilepaskan dalam badan secara perlahan-lahan untuk membolehkan vitamin c sentiasa berada dalam badan kita. Memandangkan vitamin c adalah mudah musnah dan tidak dapat disimpan lama dalam badan, maka teknologi sustained release adalah sangat diperlukan. 

Satu tablet vitamin C Shaklee adalah bersamaan dengan 7 setengah biji oren. Di mana ia akan dilepaskan perlahan-lahan dalam badan sebanyak 100mg setiap jam untuk satu tablet. Klik KELEBIHAN VITAMIN C SHAKLEE untuk mengetahui lebih lanjut manfaat dan fungsinya kepada kesihatan kita.

# NASI, ROTI BAKAR DAN KRAKER
Ia mengandungi karbohidrat yang mudah dihadam oleh saluran penghadaman. Ia juga membantu mengelakkan rasa mual dan muntah serta dapat menjadi sumber tenaga.

#IKAN
ikan yang mengandungi lemak baik seperti tuna dan salmon dapat membantu mengembalikan stamina badan. Omega-3 pula dapat mengurangkan masalah keradangan pada badan dan mempertahankan sistem imunisasi. Selain itu, omega-3 bagus untuk kesihatan jantung, mengelakkan masalah nyanyuk dan membantu menurunkan paras kolesterol dalam darah.

Anda boleh mendapatkan Omega-3 dengan mengambil OMEGA GUARD SHAKLEE. Omega-3 merupakan asid lemak tak tepu yang penting untuk kesihatan dan perkembangan badan manusia. 

Akan tetapi ia tidak dapat dihasilkan oleh badan kita. Jadi, nak tak nak kita mesti mengambilnya dari sumber yang dapat membekalkan Omega-3 seperti vitamin, suplemen dan makanan tambahan. 

Klik MANFAAT UTAMA OMEGA GUARD SHAKLEE dan KEISTIMEWAAN OMEGA GUARD SHAKLEE untuk mengetahui lebih lanjut tentang sumber omega-3 anda yang paling hebat ini.

#PISANG
Kandungan karbohidrat dapat memberi sumber tenaga dan kalium yang tinggi dapat menggantikan kalium yang hilang ketika anda berpeluh, muntah dan dehidrasi. Selain itu pisang juga dapat membantu menstabilkan suhu badan anda.

#HALIA
Menurut penelitian, halia sangat baik untuk anda yang muntah, mual dan menghadapi maslah penghadaman. dengan minum halia suam, ia dapat membuatkan anda rasa selesa dan sekaligus dapat menjaga keseimbangan cairan dalam badan.

"produk shaklee bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah mana-mana penyakit..ia hanyalah supplemen iaitu makanan tambahan utk kesihatan kita."

Untuk maklumat lanjut, hubungi saya Nor Akmal:
Email: akmal.rusdi@yahoo.com
H/P no: 0139279846
ID Shaklee: 1074356
Blog: http://akmalrusyd.blogspot.com
Page: https://www.facebook.com/myhealthynutrition
COD: Pontian - Simpang Renggam - Renggit

Comments